Bukefalos 28 år!

Gå ur svenska kyrkan?

makarontanten

Trådstartare
Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid begravningar och något bröllop.

Jag är döpt, ej konfirmerad ( eget val). Är singel idag och är varken intresserad av att gifta mig eller skaffa barn ( som ska döpas) i framtiden. Dö ( och begravas) ska man väl göra, men det måste finnas alternativ om jag förstått det rätt? Vad är fördelarna för mig att vara med i Svenska kyrkan om jag nu ska vara kvar? Hur går man ur och vilka konsekvenser kan det ge mig?
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Du googlar dig fram till sidan där du ber om att få en blankett hemskickad till dig som du sedan skickar in när du skrivit på, lätt som en plätt! :)

Begravningsskatten fortsätter man att betala även om man går ur kyrkan, så begravning behöver du inte tänka på även om du går ur kyrkan. :)

Och man får gifta sig i kyrkan om den ena partnern är medlem i svenska kyrkan, man kan även döpa barn i kyrkan om man inte är medlem om man hittar en präst som godkänner det, men får då stå för kostnaderna själv tror jag.


Jag gick ur för 2 år sedan när jag såg på min mammas skattebesked att hon betalade 9000 kr i kyrkoskatt :o Och när jag såg att det skiljde 1000kr mellan mig och min dåvarande sambo för att vi var skrivna i olika kommuner.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag gick ur för 28 år sen och har inte haft några men av det.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag gick ur för 28 år sen och har inte haft några men av det.
Då var du nog något år före mig, men jag gick ur ganska direkt efter att ha blivit myndig (1986) och jag har inte heller haft några men av det - vad jag vet.
Det gick alldeles utmärkt att gifta sig borgerligt. Våra barn är inte döpta - jag tror fortfarande att många döper av tradition och inte fattar att det är en medlemsrit till kyrkan... Och borgerlig begravning fungerar också bra. Man betalar nån form av begravningsavgift via skattsedeln, oavsett om man är med i kyrkan eller inte, och den går till rätten till en gravplats när den dagen kommer.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Tack för tråden. Detta har jag tänkt göra länge. Och nu vet jag hur jag ska göra :)
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag har aldrig varit med i kyrkan och jag lider inte ett dugg av det. Folk verkar inte fatta att vara medlem i svenska kyrkan är som att vara medlem i vilket annat trossamfund som helst. Ingen hade någonsin ifrågasatt vad man går miste om ifall man går ur pingskyrkan eller livets ord.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Mina föräldrar är troende kristna men är inte med i Svenska Kyrkan. Jag är inte troende och är inte heller med. Onödigt att betala skatt till en organisation jag inte vill ha något att göra med :).
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Du får ingen rösträtt i kyrkovalet och jag har för mig att du heller inte kan ställa upp där.

Så om du tänker dig en karriär som moderat, KD, C eller FP politiker så behöver du kanske vara medlem i kyrkan eftersom framförallt dessa partier har kyrkofullmäktige som "skola" för sina politiker. De på vänsterkanten har ju facket vilket gör att det inte är riktigt lika stigmatiserande att vara hedning i dessa partier.

Gifta dig kan du ju göra ändå, bara inte i kyrkan och det blir ju då kanske utan någon präst som läser magiska besvärjelser och har sig (om du inte bjuder in någon tex utövare av Vicca eller Asatro el.dyl. till bröllopet dvs ;)).

Jag vet inte hur det är med barndop... Men ärligt talat varför skulle någon frihetsälskande och kritiskt tänkande vuxen tvinga in omyndiga barn i någon religion, vilken som helst, istället för att låta barnen själva avgöra när dom blir gamla nog ? Att per automatik fösa in barnen i någon religion är ju rent barbariskt och inget som bör uppmuntras i det moderna samhället :rage:

Borgerlig begravning och vigsel kan ju göras väldigt stämningsfullt och trevligt. Vi gifte oss hemma på gården med en trevlig vigselförrättare och jag kan säga att jag saknade inte vare sig kyrkan eller prästerskap...
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Den konsekvensen som jag tycker är viktigast och som gjorde att jag gick ur är att jag slipper riskera att någon står och pratar om en gud jag inte trodde på den dagen jag ska begravas. Jag vill verkligen inte bli begravd i svenska kyrkan och jag hoppas verkligen att det finns vettiga alternativ till att begravas på kyrkogården den dagen jag dör. Jag hoppas på att det blir lättare att få tillstånd till att få sprida askan på andra ställen helt enkelt.

Att betala flera tusen varje år till en förening man inte aktivt är med i har jag väldigt svårt att förstå. Det är ju inte så att du blir utestängd ifrån ev. bröllop, dop eller begravningar som andra väljer att hålla i svenska kyrkan. De kollar ju inte medlemskap vid dörren ;) Det är ju till och med så att du får gifta dig och döpa ditt barn i svenska kyrkan om du vill det och din partner är medlem och du kan fortfarande bli begravd i svenska kyrkan om du skulle vilja det på din dödsbädd. Det är bara det att dina anhöriga då får betala hyra för kyrkan och betala vad prästen faktiskt kostar.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Så om du tänker dig en karriär som moderat, KD, C eller FP politiker så behöver du kanske vara medlem i kyrkan eftersom framförallt dessa partier har kyrkofullmäktige som "skola" för sina politiker. De på vänsterkanten har ju facket vilket gör att det inte är riktigt lika stigmatiserande att vara hedning i dessa partier.
...

Hoppsan...

Det där är för absurt för att stå oemotsagt.

I de församlingar jag känner till är de valda politikerna framförallt äldre medlemmar som har detta som sitt främsta uppdrag. I den mån man är aktiv även i andra sammanhang så är det kyrkan som kommit som "reträttpost".

Det sitter väldigt få ungdomar i kyrkan - helst enkelt för att det inte finns så mycket ungdomar i kyrkan över huvud taget.

Jag har varit medlem i Centerpartiet i 40 år och aktiv lika länge. Jag har följt ett antal kyrkoval och kyrkovalrörelser. Aldrig någonsin har jag känt att jag haft färre möjligheter i politiken för att jag inte är med i kyrkan och för att jag är ateist.

De politiker som finns i kyrkan är oftast helt andra politiker än de som återfinns i andra valda församlingar.


slut på utvikning.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

För mig är det enkelt.

Jag tror inte på den kristna guden (inte på någon annan dito heller). Jag har dessutom sett alldeles för mycket elände i kyrkan och träffat alldeles för många otrevliga troende för att vilja stödja den.

Så jag lämnade när jag var i 18-årsåldern. Ser ingen anledning till att vara medlem i en organisation vars idéer jag inte stöder.

Tyckte det var komplett absurt att min dotter automatiskt blev medlem när hon föddes. Det är tydligen ändrat nu så man numera får välja själv. Tack och lov.

Träffade en person för några veckor sedan som sa att han funderade på att gå med. Han är agnostiker. Må så vara. Men som ateist finns inga anledningar till medlemskap.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag gick ur Svenska kyrkan för över 30 år sedan då bråket om kvinnliga präster var som störst.
Men funderar på att gå med igen nu när Ärkebiskopen är en Kvinna och för att jag önskar att kyrkobyggnaderna underhålls och hålls öppna för allmänheten.

Jag är inte Kristen utan Agnostiker.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

kl

Jag är med i kyrkan och tänker inte gå ur. Jag tycker att de några kronor som jag betalar faktiskt är värt det. Kyrkan och dess verksamhet har gjort mycket för mig när jag var tonåring och jag känner att jag trivs i verksamheten än i dag.Jag döptes som 15 åring för att få konfirmeras och döpte mina tre barn och gifte mig i kyrkan. Skulle inte vilja göra något annat om jag stod inför samma val i dag. :)

Men vad missar man om man inte är med? Inte mycket kan tyckas för man får ju ändå vara delaktig i kyrkan trots att man inte är medlem. Man får inte rösta, och inte gifta sig osv, men om man vill göra det kan man ju gå med igen utan problem.

Jag tycker också som Inte_Ung, att kyrkorna ska bevaras, de är så vackra!

Jag är troende ibland. Ibland inte. Men mest troende, på ett sätt, även om jag har svårt för att enbart tänka Gud som om han finns som nåt väsen som glor på oss. Han har inte hört mina böner i alla fall.....
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Skönt att höra att man inte är ensam. Jag är döpt men thats it. Jag är inte troende och jag betalar ju inte flera tusen till någon annan " förening" som jag inte har något med att göra.
Jag ska inte ha någon kyrklig minnesstund när jag dör och jag hoppas att jag slipper bli begravd.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det går utmärkt att gifta sig...

Att lova trohet inför en gud man inte tror på skulle kännas väldigt falskt för mig...
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag är döpt som liten men inte in i Svenska kyrkan varför jag heller inte är medlem där och har aldrig varit. Är inte troende utan agnostiker.

Sambon är och har haft funderingar på att gå ur men har av olika anledningar inte gjort det.

Om jag vore medlem idag så skulle jag nog inte gå ur för jag tycker precis som Inte_Ung att våra gamla vackra kyrkor bör bevaras, dessutom tycker jag att kyrkan gör mycket gott för utsatta människor. De hjälper till/ställer upp i krissammanhang och dessutom så går det ju alltid att vända sig till kyrkan om man inte har mat för dagen m.m. något som jag absolut kan tänka mig att betala en slant för.
Man kan ju se det lite som att ens kyrkoavgift på ett sätt går till välgörenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Är inte med i svenska kyrkan, har aldrig varit det.
Förstår inte varför jag ska betala skatt till något som jag inte är delaktig i.
Ett av mina barn är döpt pga en jäkla svärmor, men mina andra från en tidigare relation är det inte. Det var inga problem att döpa honom.
Jag kommer att bli begravd på en helt vanlig kyrkogård, pga att jag betalar begravningsskatt. Den kan man inte välja bort, så det blir inga problem för dig att begravas heller. Jag gifte mig borgerligt för att jag inte tror på Gud och som någon annan skrev, så skulle det kännas falskt för nig att stå och lova inför Gud och denna församling. Vet inte om jag hade fått gifta mig i kyrkan om jag ville. Det var liksom aldrig aktuellt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 274
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 648
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 800
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp