Gå ut med hunden

Cat776

Trådstartare
Hur många gånger om dagen går du en promenad med din hund? Jag går 3 gånger om dagen och jag är rädd att det inte räcker
 
Hur många gånger om dagen går du en promenad med din hund? Jag går 3 gånger om dagen och jag är rädd att det inte räcker
Jag går två promenader med min hund, en på morgonen och en på eftermiddagen. Jag går långa dock, sammanlagt så går vi ca 1,5 mil om dagen, det är ca runt 2 timmar i raskare takt.
 
Varför tror du att det inte räcker? Det blir ju väldigt vanskligt att tro att det är antalet promenader som styr över huruvida hunden är nöjd eller ej. Jag promenerar mina ganska sällan, några gånger i veckan går vi ut i skogen. Hur länge vi är där varierar. Utöver det är det bara rastning och ren motionering som ges (+ mental aktivering, förstås).
 
Hur många gånger om dagen går du en promenad med din hund? Jag går 3 gånger om dagen och jag är rädd att det inte räcker
Jag går 3-4 gånger, men oftast 3, då vi åker och tränar eller går långt på dagen. När de får 4 är det oftast för att vi har hundvakt som tar dem en längre promenad på eftermiddagen. Men är dina hundar nöjda och glada så, så ser jag inga problem med tre!
 
Blir knepigt när man hakar upp sig på antal promenader. Det viktiga är väl den sammanlagda tiden, och vad man gör? (naturligtvis förutsatt att hunden får uträtta sina behov tillräckligt ofta!)

När jag berättar för folk att vi har dagmatte så frågar de nästan ALLTID: jaha, hur många gånger går hon ut med hunden då? Och jag tycker alltid det är lite kul att svara "bara en". Och sen kanske komplettera med informationen att de är ute i minst tre timmar, oftast fyra till fem timmar :D
 
Tillägg: vi går ibland också bara ut tre gånger per dag, men det är de dagar vi är ute länge minst en av gångerna.
 
Max 2, vi har inhägnad trädgård så kissrundor tar vi i trädgården. På vardagarna går jag med dem 45 min innan de åker ut i hundgården, sen efter jobbet blir det ofta en längre skogsrunda med mer fokuserad aktivering/träning för den ena och sen lösspring i trädgården innan läggdags. På helgerna får hundarna komma ut i trädgården med ca 3-4 timmars mellanrum och sen aktivering efter behov under dagen. Har man inhägnad trädgård ser jag ingen större vits med att gå småpromenader bara för att hunden ska kissa. Fram och tillbaka på en 70‐väg är inte så roligt när hunden bara ska rastas.
 
Minst 4 gånger går jag ut med mina hundar. Kort precis när jag vaknar och innan jag lägger mig samt vid lunchen, långpromenad på eftermiddagen. Ibland extra kort rastning utöver det.
 
Har alltid gått ut med hundarna jag haft 4-5 ggr per dag. 1 längre promenad, en kortare samt 2-3 st korta kissrundor.
 
Jag går en rejäl daglig promenad i skogen. Men hunden är lös och med mig när jag grejar ute. Han är med mig i det mesta jag gör.

Så promenaderna hänger inte ihop med att göra sina behov, bara motionen.
 
Fyra gånger om dagen, en halvtimme till en timme vardera på vardagar. Vi har inte tillgång till trädgård. För mig är det viktigt att promenaderna både ger möjlighet att göra ifrån sig men också stimulansen av att "patrullera sitt område".
 
1. Morgonen ca 10-15 (de har bråttom hem o sova sen).
2. Lunch ca 30 min.
3. Efter jobbet minst 1 timme.
4. Kvällsrundan ca 10 min.

Ibland någon extra pink på tomten/gården om är nödiga.
 
2-3 promenader om dagen och sen fri tillgång till tomten. När jag bott i lägenhet har jag gått promenader 4-5 gånger om dagen.
 
Hur många gånger om dagen går du en promenad med din hund? Jag går 3 gånger om dagen och jag är rädd att det inte räcker
Nu när vi har valpar är det ju inte så mycket motionerande och långa rundor. Ena är nu snart 5 månader. Hon kan ju både hålla tätt längre och gå mer. Men vi fick hem 8-veckors valp i söndags. Och det gör ju att man är ute OFTA. Men kanske lite kortare.
De röjer så mkt inne och i trädgården ihop att den äldre inte behöver mer hon heller.

Med mina vuxna har det varierat kraftigt. Ibland är de med på ridturer, heldagar i stall, när jag har lektion och går då med mig en del om jag knatar runt. Oftast blir det 1-2 kortare promenader och någon lång om vi inte rört oss i stallet. Mellan det får de kila ut på tomten och göra sina behov.
 
Standard här är en promenad innan frukost, kort rastning vid lunch, en promenad efter jobbet och kort rastning innan läggdags. 4 gånger alltså.
 
Det beror ju på vad man menar med promenader.

En rastrunda runt kvarteret så hunden kan göra ifrån sig räknar inte jag som promenad då jag tänker promenad=motion, minimum ca 20 min.
Med den definitionen går jag oftast bara en promenad om dagen när jag är ledig, en runda på 1-1,5 timme. Är vi på kurs eller tävling blir det oftast bara ett par kortare promenader.
Vardagar går hunden på promenad på dagis och jag går inte alltid någon längre runda på kvällen.

Men hunden får ju komma ut ca var 3-4 timma för sina behov. Förutom nattetid då hon kan hålla sig runt 9 timmar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 720
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp