Gå ut med hunden

1-3 per dag, lite beroende på vad vi gör i övrigt. Är vi tex ute i trädgården hela dagen blir det kanske bara en.
Antal gånger han får komma ut och kissa varierar också, beroende på när vi vaknar. Men var 4-5 timme brukar det bli, utom på natten då.
 
När jag jobbar blir det

ca 30 min promenad på morgonen
1 kortare rastning under dagen ca 10 min promenad
På eftermiddagen efter jobbet en längre tur i skogen där de är med mig när jag rider eller bara hänger i stallet
Kvällen blir det en kiss i trädgården.

När jag bodde i lägenhet vart det lite annorlunda upplägg då var det 4 promenader om dagen Längre morgonrunda, längre kvällsrunda och 2 kortare på dagen.

Jag har alltid haft rena sällskapshundar
 
Oftast bara en riktig promenad. Vi bor på landet och har egen gård med hästar och smådjur plus att jag har hemmakontor. Jag springer in och ut många ggr om dagen pga fodringar eller annat och hundarna hänger ju med mig då. Så vi har det inte så himla uppstyrt med antal promenader och annat utan dom hänger ju med ute och härjar och leker själva och följer mig/oss överallt 😅
 
Vi går en promenad, 8 km varje dag. Sedan är han med mig ute i stallet/hos hästarna då han kollar över "sina" ägor, kollar in mus och råttbeståndet osv. osv. Jag fodrar hästarna 5 gånger/dygn och då är han fri att följa med och göra sina behov.
 
Vissa dagar går vi inte på någon promenad alls. Andra dagar blir det 3-4 promenader. Men dom är ute många gånger och länge i våran stora inhägnade trädgård och hänger med på det vi gör där. Även annan form av aktivering. Så för oss är inte promenader ett måste. Märker ingen skillnad på hundarna dom dagar vi inte gått någon promenad mot när vi gått mycket.
 
Morgon: 1 - 1,5 timma
Lunch: kort rastning
Eftermiddag: ca 45 minuter till 1 timma
Kväll: 1-1,5 timma
+ kort kiss innan vi går och lägger oss.

Promenader varvat med cykling 1-2 ggr i veckan. Långrunda på minst 15 km minst 3 ggr i veckan i skog med ojämn terräng 😊
Vi snittar på runt 1 mil om dagen, men oftast mer.
Har schäfer (modell segare) på 7 år.
 
Regelrätta promenader blir två en vanlig dag, rastningar sker vid behov och brukar bli tre-fyra gånger om dagen - eventuellt färre om promenaderna är flera timmar långa. Jag brukar inte väcka liv i hunden "bara för att gå ut" om jag inte vet att jag ska bort och lämna henne ensam en längre tid.
 
Som flera skrivit beror det helt på vad det är för hund och vad ni gör annars.
Vi går oftast en promenad om dagen, ca 20 minuter.
Har en gammal hund som hatar att gå promenad.
Han är med mig i stallet varje dag och går lös på gården, strosar runt och gör vad han vill.
Sen går vi såklart ut och kissar när han behöver.
 
Mina damers utevistelse idag:
Ut ca kl 6, bara till närmsta gräsplätt och in igen.
Promenad med lösspring från ca kl 9 till kl 11.
Ut och kissa ca kl 14 och 18, andra gången följde dock bara unga hunden med.
15-20 min promenad strax efter kl 21.
Innan jag lägger mig (ca kl 23) kommer jag ta ut åtminstone unga hunden till närmsta gräsplätt igen.

Bor i lägenhet, så de har ingen möjlighet att gå ut som de vill.
 
En kort rastning på morgonen, bara till en plätt där dom får rastas som ligger nära mig, ibland får vi gå mer för dom vill inte alltid göra sitt där varje dag.

Sen en gång på förmiddagen, ofta en skogspromenad eller en runda i stan. Är det en skogsdag blir det dagens längsta promenad . Går vi upp sent och vi ska ut på en lång runda efter lunch kan den här promenaden bli rätt så kort. Annars en promenad på över en timme.

Efter lunch går vi en längre promenad, skog eller stad. Oftast den längsta, växlar mellan längsta på förmiddagen och eftermiddagen. Men både förmiddagen och eftermiddagen blir riktiga promenader.

Lite senare framåt eftermiddagen/tidig kväll går vi en runda till, kortare än en lång promenad men mer än rastning. En riktig promenad men kort.

Avslutar med en sista rastningsrunda på samma gräsplätt som på morgonen.

Så oftast 5 gånger per dag men allra minst 4. Men det är 3 riktiga promenader som inte bara är ut för rastning men i och med att jag bor i lägenhet får man ju gå ut för rastningarna också.
 
Satt och funderade på det här i helgen, i söndags blev det ingen regelrätt promenad men vi var ute i närmare fyra timmar, jag bar undan grejer för vinterförvaring, planterade om där vi gick med grejer till komposten. Kratta i trädgården, rensa i buskar. Ville var sopslut på kvällen, det är jobbigt att hålla reda på två i familjen som går åt olika håll hela tiden. ;) Men någon promenad blev det aldrig. ;) Han hänger alltså med oss lös i trädgården och runt husen. Ibland tar vi några minuters lek med löv/pinne/annat han hittar eller så brottas vi lite osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 721
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp