Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Bambilino

Trådstartare
Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet" någonstans ;)

Kan ni lösa mitt problem? Eller ge mig lite nya synvinklar.
Mina senaste två(minst!) månader har jag sökt och läst all information som finns om olika bett och deras inverkan och funktion i hästens mun. Jag vill ha ett bett som ger mig en "handbroms". Kanske vi kan ha denna tråd för att diskutera/lära varandra om hur betten faktiskt fungerar i hästens mun? Detta är vad jag har förstått det som med olika bett:

Stångbett: Ger en hävstångseffekt och klassas som ett skarpt bett och används oftast med kindkedja. Fungerar genom att bettet trycker nedåt i munnen på hästen samtidigt som kedjan pressas mot hästens underkäke. Kindkedjan är det som reglerar skarphetetn på bettet, i kombination med hur långa skänklarna på bettet är.
På grund av hävstången "känner" inte ryttaren hur mycket hon tar i munnen på hästen vilket även kan ge en känsla av att hästen inte tar stöd på bettet på samma sätt som ett vanligt tränsbett. Känslan kan alltså vara felaktig, just pga att tygeln inte sitter direkt i bettringen utan i en skänkel längre ned.
Bettet kan vara bra på hästar som har huvudet högt då bettets inverkan är nedåt och kan leda hästarna i rätt riktning med huvudet. Samtidigt kan inte ledande tygeltag tas med ett stångbett, just pga att hävstången, effekten i varje tygeltag kommer bara ge ett nedåttryck i lanerna.

Gagbett: Många liknar detta felaktigt med ett pessoa-bett pga trycket som uppstår i nacken vid varje tygeltag. Tanken med detta bett är att få hästar att sänka huvudet. Som jag förstått det kan den få en "ihopkrullande" effekt och är ett relativt skarpt bett. Någon som vet mer om hur det fungerar vid tygeltag?

Pessoabett/hissbett: Pessoa är troligen det mest hatade bettet här av vad jag sett i olika trådar ;) Fungerar lite som stångbettet, genom hävstång, men här finns det inget stop då det ofta inte används någon rem/kedja under. Bettet ger vid tygeltag ett tryck i nacken och ett tryck nedåt i munnen samtidigt som det kan slå upp i gommen på hästarna.

D-bett: Lite skarpare än vanligt bett. Men jag får egentligen inte någon kläm på varför. Vissa påstår att det ger en viss hävstång, vilket jag inte kan se varför det skulle bli? Någon som känner sig manad att förklara?

Det bett jag är mest inne på att testa är Kimblewick, vilket är ett stång bett men inte så skarpt som till exempel pellham. Men jag får mest ångest! Är det någon som kan ge mer information om olika bett och hur de faktiskt fungerar vid tygeltag? Jag rider idag få ett fullcheek, men som sagt vill gärna ha ett bett där bromsen alltid fungerar.

Jag vill gärna inte att denna tråd ska gå över i "det är handen som gör munnen" eller "anlita tränare och rid mer dressyr" som många andra bett-trådar gått över i.

/Bambilino - att veta är bättre än att tro.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Om du vill ha ett bett där du har en handbroms du kan ta i vid behov skulle jag rekommendera ett pelham fast med två tyglar. En tygel har du i den stora ringen och en tygel i stången längst ned. Så länge det inte behövs rider du bara på tygeln i den stora ringen vilket ger ungefär samma effekt som ett tränsbett. När du känner att du behöver ett extra tag lägger du lite tryck i den tygeln som sitter i den nedre ringen, och då kommer hävstångsverkan in. Detta är effektivt på hästar som t.ex. blir heta när man rider ut och blir nonchalanta mot handen på vanligt tränsbett och där man behöver påminna dem lite. Du har dock valfriheten att bara använda stången när du känner att du behöver det och har därmed inte hävstångsverkan hela tiden.

D-ringsbett rider jag på, ett tredelat med kopparrulle i mitten. Jag upplever det väl inte som skarpare men eftersom bettringarna är formade som de är blir tygeltagen tydligare när du t.ex. vill svänga eftersom bettringarna lägger tryck på motsatta sidan av hästens huvud, fullcheek fungerar på samma sätt med sina stänger på sidorna. Kan med fördel användas på unghästar för att hjälpa dem förstå tygeltag och jag upplever det som att många hästar gillar det då de fasta bettringarna skapar stabilitet. Att det blir hävstångsverkan är däremot inte sant. Så länge bettet inte har en kedja eller motsvarande som håller emot under hakan är det fysiskt omöjligt att framkalla hävstångsverkan.

Jaktkandar eller kimblewick som det också kallas har jag också positiva erfarenheter av och jag upplever det som vanligt att hästar gillar det. Min häst går bra på jaktkandar men i dagsläget känner jag inte behov av att rida på stångbett då han fungerar så bra på vanligt D-rings.

Det man ska ha i åtanke gällande stångbett är att de bör ha en fast mundel, dvs inga två eller tre-delade stångbett då mundelen då blir ostadig när hävstången kickar in. Om man ska ha tungfrihet eller inte får man testa sig fram med, vissa hästar avskyr tryck på tungan medan andra inte gillar att trycket är lägre på tungan än på lanerna.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Tyvärr . Ställer frågan : vad är anledningen som upplevs att hästen funkar illa på alla dessa bett ? Hur rider du ? Vilken häst ? Är den kollad i munnen ?
Du har gett noll info om din häst och varför bett problematik frågan ställs .
Alla svar utan den Infon blir därmed meningslösa .
 
Senast ändrad:
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Om du vill ha ett bett där du har en handbroms du kan ta i vid behov skulle jag rekommendera ett pelham fast med två tyglar. En tygel har du i den stora ringen och en tygel i stången längst ned. Så länge det inte behövs rider du bara på tygeln i den stora ringen vilket ger ungefär samma effekt som ett tränsbett. När du känner att du behöver ett extra tag lägger du lite tryck i den tygeln som sitter i den nedre ringen, och då kommer hävstångsverkan in. Detta är effektivt på hästar som t.ex. blir heta när man rider ut och blir nonchalanta mot handen på vanligt tränsbett och där man behöver påminna dem lite. Du har dock valfriheten att bara använda stången när du känner att du behöver det och har därmed inte hävstångsverkan hela tiden.

Ja, jag har funderat på det. Men jag har aldrig förr ridit med två tyglar och tycker det verkar himla krångligt... Speciellt om jag i fart ska försöka fatta vilken j*vla tygel som får stopp på skeppet! ;) Nej, skämt åt sido, så hemsk är hon inte. Men bara vetskapen ATT jag kan få stann på henne är skönt.

Eftersom jag är i ridtravartråden borde hästras vara relativt uppenbart...? Och har man ridit en "riktigt" travare så tror jag de håller med mig om att ibland är det rätt skönt att veta att det faktiskt finns en broms.:angel: Hon lyssnar till 94% på mig, men de där andra 6%:en är riktigt jobbiga. Vi jobbar mot 100% men nu känner jag att vi inte kommer längre utan att faktiskt ha ett bett som säger "jag sa broms" inte "kan du vara snäll och lyssna, för jag tycker vi åker lite väl fort nu".;)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Tyvärr . Ställer frågan : vad är anledningen som upplevs att hästen funkar illa på alla dessa bett ? Hur rider du ? Vilken häst ? Är den kollad i munnen ?
Du har gett noll info om din häst och varför bett problematik frågan ställs .
Alla svar utan den Infon blir därmed meningslösa .

Poängen är att även med information så kan ni inte göra så mycket. Ni bör ju se oss in action. Men så är ju inte fallet. Därför tycker jag att vi kan prata och diskutera olika betts inverkan och hur de faktiskt beter sig i munnen vid tygeltag. Med hjälp av sådan kunskap får ryttaren sedan göra ett val som denne tror passar sin ridstil och häst bäst.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Rider själv travare och är bekant med deras "löphuvud".

Ang att rida på dubbla tyglar är det en övningsfråga. Du kan hänga upp tränset på en krok i stallet och sedan bara stå där och öva på att korta och länga tyglarna utan att tappa styrseln på dem. Sen övar du på att rida med dem på inhägnat område så du känner hur mycket du behöver ta i stången för att få en reaktion från hästen. Ofta krävs det bara att man vrider om handen lite för att hästen ska känna av stången, men då vill det till att stångtygeln inte hänger och slänger utan att den ändå är relativt kortad så du inte behöver korta upp den så mycket innan du kan inverka på hästen.

Sen gäller det som med alla bett att man inte blir hängande på stången och sitter och tjuvhåller i onödan utan man tar och ger, lyssnar inte hästen tar man igen.

Det kan också vara en hjälp att ha olika tyglar till de olika bettringarna, om man t.ex. har vävribbtyglar, flätade tyglar, gummityglar eller vad man nu vill till "bridongen" dvs översta stora ringen och en annan typ av tygel till stången. Dressyrryttare eller andra som rider på kandar brukar ofta ha tyglar med sådana tvärgående ribbor (vafan heter det?) på och sedan är stångtygeln en helt slät lädertygel.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Ja det är inte så roligt när det säger "klick" i ett travarhuvud och racingväxeln läggs i! Det kan ju gå fantastiskt fort!:)

Om du vill lära dig rida på delad tygel så är det en bra grej att börja rida på delad tygel på ett tränsbett så man är lite mer van när det är "skarpt" läge.

Att ha tyglar i olika färger underlättar för mig

Lycka till!
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Poängen är att även med information så kan ni inte göra så mycket. Ni bör ju se oss in action. Men så är ju inte fallet. Därför tycker jag att vi kan prata och diskutera olika betts inverkan och hur de faktiskt beter sig i munnen vid tygeltag. Med hjälp av sådan kunskap får ryttaren sedan göra ett val som denne tror passar sin ridstil och häst bäst.

Ok . Tänker helt motsatsen . Svara gärna på frågorna bettens anatomiska funktion betyder extremt lite om individ frågorna inte finns .

Kl
Kandar och stång och dubbel tygel blir ledsamt att läsa om utifrån de som motiverat sina anledningar .
 
Senast ändrad:
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Rider själv travare och är bekant med deras "löphuvud".

Ang att rida på dubbla tyglar är det en övningsfråga. Du kan hänga upp tränset på en krok i stallet och sedan bara stå där och öva på att korta och länga tyglarna utan att tappa styrseln på dem. Sen övar du på att rida med dem på inhägnat område så du känner hur mycket du behöver ta i stången för att få en reaktion från hästen. Ofta krävs det bara att man vrider om handen lite för att hästen ska känna av stången, men då vill det till att stångtygeln inte hänger och slänger utan att den ändå är relativt kortad så du inte behöver korta upp den så mycket innan du kan inverka på hästen.

Sen gäller det som med alla bett att man inte blir hängande på stången och sitter och tjuvhåller i onödan utan man tar och ger, lyssnar inte hästen tar man igen.

Det kan också vara en hjälp att ha olika tyglar till de olika bettringarna, om man t.ex. har vävribbtyglar, flätade tyglar, gummityglar eller vad man nu vill till "bridongen" dvs översta stora ringen och en annan typ av tygel till stången. Dressyrryttare eller andra som rider på kandar brukar ofta ha tyglar med sådana tvärgående ribbor (vafan heter det?) på och sedan är stångtygeln en helt slät lädertygel.

Att sätta en stäng på en travare är idioti från början till slut. Blir bara stress o spänning.

Allt handlar om att hitta knappen "släpp" och "slappna av" vilket är väldigt lätt när man är van... Funkar det inte så behöver man ta hjälp.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Ok . Tänker helt motsatsen . Svara gärna på frågorna bettens anatomiska funktion betyder extremt lite om individ frågorna inte finns .

Kl
Kandar och stång och dubbel tygel blir ledsamt att läsa om utifrån de som motiverat sina anledningar .

Fast det är väl bättre att ge TS så goda råd man kan om hen vill testa ett bett som kräver delad tygel?
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Fast det är väl bättre att ge TS så goda råd man kan om hen vill testa ett bett som kräver delad tygel?

Bättre är väl att få ett svar från någon som har arbetat och ridit travare i många, många år med framgång. ;)


Man kan även ha en spärrgrimma ihop med valfritt bett o rida på spärrgrimman o ha ett vanligt/rakt bett som nödstopp.
Travare är inga speciella utan oftast extremt lyhörda bara, vilket gör att det inte är en nybörjaräst utan verkligen kräver en duktig ryttare :)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Att sätta en stäng på en travare är idioti från början till slut. Blir bara stress o spänning.

Kan inte du va snäll och berätta det för de 10 tal travare jag ridit på nån form av stång.. Dom vet nämligen inte om att dom ska bli stressade av den typen av bett ;) funkar självklart inte på alla men det är ju inte fel att testa!

Kl
Ts har du testat bettlöst? Har funkat fint på flera travare jag ridit som har vart lite *nu vinner vi det här matte* och dragit iväg :D
 
Senast ändrad:
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Nu sitter jag inte och lovordar skarpa bett utan att veta till vem (vilket inte heller TS bad om) utan gav min syn på ett för mig bra sätt att lära sig rida på delad tygel.

Min senaste ridtravare reds på ett helt vanligt tredelat bett när han väl förstått vad jag menade med Stopp, lugna dig, vänta men innan det satt så fick jag mig ett par åkturer så fort en annan häst travade förbi, om än i sakta mak. (Detsamma hände när vi blev omkörda av en vit skåpbil som antagligen uppfattades som startbil :D)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Kan inte du va snäll och berätta det för de 10 tal travare jag ridit på nån form av stång.. Dom vet nämligen inte om att dom ska bli stressade av den typen av bett ;) funkar självklart inte på alla men det är ju inte fel att testa!

Kl
Ts har du testat bettlöst? Har funkat fint på flera travare jag ridit som har vart lite *nu vinner vi det här matte* och dragit iväg :D

Ju skarpare bett man väljer på en stresad travare desto mer kaos skapar man.

Back to basic och förklara "gas o broms" ... så kommer du att få hästen som du vill ha. :)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Att sätta en stäng på en travare är idioti från början till slut. Blir bara stress o spänning.

Allt handlar om att hitta knappen "släpp" och "slappna av" vilket är väldigt lätt när man är van... Funkar det inte så behöver man ta hjälp.

Då får du gärna informera min fd tävlingstravare om det, han vet nämligen inte att han förväntas bli stressad och spänd av stångbett. Måste vara något fel på honom :grin:
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Men iNHALE, du måste ju berätta sånt för honom! Hur ska han annars veta vad som förväntas av honom som ridhäst?!


(OBS: detta är ett helt igenom skämtsamt inlägg!)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Du skriver ju faktiskt att du behöver en "nödbroms"???

Jag har arbetat med omskolning av travare i många år och för att få ordning på "löphuvudet" är stångbett inte att rekommendera. Kliv av hästen och börja arbeta den från marken och lär den vad som förväntas av den. Tömkör och visa vägen. Jag har aldrig behövt någon nödbroms och inte de som ridit för mig heller. Sunt förnuft och normal utbildning av hästen, helt enkelt. Oavsett om det är en unghäst eller om den är en f.d. travhäst som körts i 10 år ska den ses som en outbildad häst och bemötas därefter.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Att sätta en stäng på en travare är idioti från början till slut. Blir bara stress o spänning.

Allt handlar om att hitta knappen "släpp" och "slappna av" vilket är väldigt lätt när man är van... Funkar det inte så behöver man ta hjälp.

Fast man kan inte säga att det är så för alla.

Den senaste travaren jag hade kunde inte koppla av med tränsbett i munnen, hon var het som en spis och hade förmodligen vissa förväntningar på hur man behandlar och blir behandlad av ett tränsbett.

På henne gällde det att bryta ALLA gamla mönster och börja med ridningen som ett helt nytt kapitel utan spår av gammalt inlärt beteende.

När hon fick bära sin pelhamstång var hon mer avspänd och blev därigenom mer lyhörd.
Det handlade aldrig om att jag behövde hålla hårt i henne eller så, oavsett bett hade jag kunnat rida med sytråd, det handlade om att använda ett bett som inte triggade hennes gamla heta springarbeteende. :)

Sen är det kanske inte helt optimalt att utbilda en häst på stångbett, men det går ju att kombinera med utbildningsverktyg som tränsbett eller kapson. Eller en pelhamstång för allt-i-ett.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 008
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp