Gaedingakeppni

cress

Trådstartare
Har läst lite på forumet och andra ställen..
Ibland står det att man har 3 varv på sig att visa sina gångarter och på andra 3,5.. Vad gäller?..

Gärna lite tips och erfarenhet och gärna en "visnings"/program ide.. :)

Jag försöker lära mig lite om Gaedinga nämligen :)
 
Sv: Gaedingakeppni

Just ja,,, Har också sett att på gaedinga uttagningar kör dom ofta tex T3 också..
Bör man lägga ett eget program där eller rids det efter speaker?..
Tacksam för svar :)
 
Sv: Gaedingakeppni

Dyggur har gjort en jättebra beskrivning av Gæðingakeppni och hur den rids här. Där finns även hänvisning till reglementet hos FEIF.

T3 rids vad jag vet alltid enligt FIPO, och då är det fast gångartsföljd som gäller.
 
Sv: Gaedingakeppni

Kanske är jag extra trög/trött idag men jag förstår inte riktigt, måste få fråga:

Om man tävlar en 4 gångshäst som senior, skall man alltså rida B flokk, så långt är jag med.
Man MÅSTE alltså visa ökad tölt? Eller väljer man vilka av gångarterna hästen är bäst på?

Exempel: Start på en kortsida (efter hälsning till domarna) skritt 2/3 av första långsidan, gå över till tölt på nästa kortsida som sedan rids hela nästa långsida (då är vi uppe i ett varv?)
Nästa kortsida, gå upp i galopp som rids en långsida (alternativt två långsidor?) Då är vi uppe i 2 varv?
Sedan byte till trav som körs ett helt varv?
Kan man alltså rida så eller MÅSTE man visa samtliga??
 
Sv: Gaedingakeppni

Du måste visa samtliga gångarter (Bflokk: Skritt, trav, långsam tölt och ökad tölt och Aflokk: skritt, trav mellantölt, galopp och pass) och har så du en extra lång sida på dig att visa något som gick sämre = 3varv med 6långsidor på fem "gångarter".
 

Liknande trådar

Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: manda
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 730
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 238
Senast: Emma-pemma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp