Gaedingakeppni

S

Skrauti

Nån som kan förklara lite om vad det är, och hur det funkar?
 
Sv: Gaedingakeppni

Tack, den hittade jag inte förut när jag kollade på sif :bow:
 
Sv: Gaedingakeppni

Förstås ändå inte riktigt, man har alltså 3 varv på sig att visa alla gångarter? Finsn det något minimum för hur länge man måste visa en gångart?
Vad är det domarna bedömer? Bedömningen är annorlunda än för vanliga tävlingar, eller?

Tänkte satsa på Skånsk Geadingakeppni i höst nämligen... men det kan ju vara bra att veta hur man gör :p
 
Sv: Gaedingakeppni

Du har 3,5 varv till ditt förfogande. Du får byta varv en gång. Varje gångart måste visas minst en långsida och skritt minst en halv långsida (40 hästlängder). I tölt, trav och galopp vill domarna se kraftfulla tempoökningar.
Gaedinga är enormt fartfyllt och kul att tävla i!

/Malin
 
Sv: Gaedingakeppni

Ok, men formen är viktig iaf?

Så det är inte galopp-ökningar ála avelsvisning som gäller? ;)

Ska bli jätteroligt, om vi nu åker iväg till gaedingakeppnin :D
 
Sv: Gaedingakeppni

Att tävla Gaedinga är lite som att tävla i avelsvisning. Man ser mera till spirit, aktion och explosivitet än till form á la FIPO. Poängskalan är som i avel 5-10 och poäng ges för "spirit" och "form under ryttare". Kom ihåg att spö är förbjudet på banan. Och kontrollera bootsvikter. Då jag tävlat gaedinga har domarna kommit överens om att hålla "FIPO-vikter" på skor och boots, men egentligen får man inte ha 10 mm skor (max 8 mm) och så var det lättare boots som gäller (men tyngre än i avel - tror det är 250 gr max). Men som sagt kolla det med domarna.

/Malin
 
Sv: Gaedingakeppni

Jag ska satsa på den skånska tölten :angel:

Du måste komma ner! Du kan stalla in Muninn i vårt stall och dig själv hemma hos mig (lovar att inte vara sån tråkmåns som sist, du är ju lite äldre nu och kan ta vara på dig själv :p :D ) om ni inte åker för dagen...
 
Sv: Gaedingakeppni

Vi kommer absolut att stanna över, nu ska det satsas rejält på tävling, träning och att hitta andra roliga islandshäst-vänner runt om i sverige :D

Då ska vi ha riktigt SKOJ :p
 
Sv: Gaedingakeppni

Kan bara tillägga att det är underbart roligt att tävla!

Tycker också att det är roligare att titta på än vanlig tävling. Mer fart och fläkt! :banana:
 
Sv: Gaedingakeppni

Jodu, det är visst galopp á la avelsvisningar man vill se, dock kontrollerat och gärna att man rider kanske halva sträckan samlat innan man öser på! ;) Annars så ser man mer till helheten och bryr sig inte om diverse taktmissar eller någon rollning. Det är ju trots allt den bästa ridhästen man är ute efter! Och formen är inte lika viktig som på Feif-grenarna så som jag har tolkat det.

Gick en gaedinga-kurs för Erik Andersen för några år sedan som var rätt intressant. Där nämnde han hur domarna helst vill se galoppen; "Det ska se ut som hästen skenar men sedan ska man kunna sakta av i tid så domarna tänker att - aha den skenade alltså inte" Detta är inte rodagrannt citerat men andemeningen gick ut på det hela. :D

Vill dessutom lägga till att om du är på en ovalbana med kombinerad passbana längs ena långsidan så brukar passbanan vara öppen så man alltså har chansen att utnyttja raksträckan! (tex genom passläggning eller galopp rakt ut som avslutning ;) ) Gaedinga är roligt att tävla så det är kul att det blir fler tävlingar för varje år!
 
Sv: Gaedingakeppni

Kom på en grej till. Du måste börja programmet eller avslutade på mitten av en kortsida eller både börja och sluta på en kortsida. men du får alltså börja med att komma infräsande i full fart eller avsluta med att rida ut i full fart.

/Malin
 
Sv: Gaedingakeppni

Det låter ju riktigt kul. Jag ska nog också försöka ställa upp. Friskt vågat...:bump:
Behövs det tävlingslicens till den formen av tävling?
Jag kommer troligen att ställa upp i KM också så det blir nog ändå nödvändigt att lösa en sådan.

Henrik
på Österlen
som fick en underbar förmiddag på stranden idag :)
 
Sv: Gaedingakeppni

Nej ingen licens skall behövas, men det är ju bäst att kolla med arrangörerna. Lyckatill! :)

/Malin
 
Sv: Gaedingakeppni

allt står i informationen som vi länkat till...
 
Sv: Gaedingakeppni

Aha, min kompis fattar ingenting av det här med Gaedinga, och jag kan inte förklara bra.
Hon ska förmodligen starta till hösten, skulle du vilja förklara allt från början? :rofl:
 
Sv: Gaedingakeppni

När man rider dom här 3 varven, måste man visa alla gångarter eller får man välja? Kan man ta tex 2 varv galopp och det 3:e varvet ökad tölt? Eller måste man visa alla gångarter ens häst har? Och är viljan viktigare än form, att hästen vill framåt och bjuder framåt, är det viktigare än form? Kan inte mycket om Gaedingakeppnitävlingar:p
 
Sv: Gaedingakeppni

I såväl A (5-gång) som B (4-gång)-flokk har du 3,5 varv på dej på ovalbanan. Du får använda hela passrakan en gång och byta varv en gång.
På dessa 3,5 varv skall du i A-flokk visa valfritt tempo tölt, trav (gärna med en kraftfull ökning), galopp (med kraftful ökning), skritt och pass. Allt måste visas minst ½ varv (80 hästlängder) förutom skritt som du måste visa i minst 40 hästlängder (½ långsida el. 1/4 varv). I B-flokk byter du ut pass mot ökad tölt. Du måste börja eler avsluta programmet på en kortsida och FÅR börja eler avsluta programmet med ut/inridning på banan.

På SIFs hemsida finns reglerna för Gaedingakeppni under sport.

/Malin
 

Liknande trådar

Fritid Det är uppenbarligen en hästsko med sömmar och tåkappa men kan nån förklara resten?
Svar
6
· Visningar
471
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej! Är det någon här som möjligtvis kan förklara för mig principen bakom att träna startknappar för ljud, och/eller vad det kallas på...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: fixi
·
Hemmet Kan nån som vet saker förklara för mig varför det är så farligt att "frysa om" mat som varit tinad och t ex stått i kylen en liten...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 671
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp