Gällande prislista

Fiorano

Trådstartare
Jag har mina hästar inhyrda på en likal ridskola. Man betalar där en kallhyra och sen får man köpa foder till själv. Men man har möjlighet att köpa foder av ridskolan. Det har jag således gjort (ett styck rundbal hö). I privatstallet där mina hästar står hänger en prislista. Enligt den listan kostar höet 1.25 kr/kg. MEN nu säger ridskolan att de vill ha mer betalt-jag har däremot hänvisat till prislistan som hänger i stallet.

Vem har rätt egentligen?
 
Förmodligen har ridskolan rätt. Om du handlar i en mataffär kan du inte lita på skyltarna vid varorna. Det pris du får veta i kassan är det som gäller.

Däremot tycker jag att ridskolan borde skärpa sig och ha en aktuell prislista uppe.

mandalaki
 
Ett köp är ett avtal som slutes. Ett avtal består av ett anbud och en accept. En prislista är inget anbud, utan ett utbud eftersom ett anbud måste vara riktat till en person/juridisk person. Precis som mandalaki säger slutes avtalet inte förrän man får reda på priset i kassan och om du accepterar det.

Jag tycker det är dålig stil av dem att ha en ouppdaterad prislista, men det är inget juridiskt fel med det.

Min egen åsikt är att ridskolan borde insett att du trodde det var priset på listan som gällde och därför ge dig det priset på det hö du använt och därefter ta det nya priset, men det är bara vad jag tycker.
 
Är inte butiken skyldiga att sälja varan till det lägre priser om det inte är så uppenbart fel att kunden borde förstått att det måste vara ett misstag?
 
I det här fallet finna alltså inget avtal om höet inte är levererat, köparen kan välja mellan att få hö till gällande högre pris eller avstå.

Vad gäller i så fall om köparen redan förbrukat en del hö? Antingen så finns det inget avtal eftersom säljaren inte ens lämnat anbud??? Alternativt skulle man väl kunna se det som att köparen lämnat ett anbud på köp av ett antal kg hö enligt en prislista och säljaren accepterat detta genom att leverera. Hur kommer det andra priset in i bilden om det inte ens funnits som ett muntligt anbud? Borde det inte vara så om köparen inte har rätt till allt hö borde hon i alla fall ha rätt till det förbrukade enligt prislistan och säljaren möjligen kan återta det som finns kvar?

Hmm, ska vi börja med att fastställa att det är konsumentköplagen som gäller, eller skulle det kunna vara köplagen?
 
Vad gäller i så fall om köparen redan förbrukat en del hö? Antingen så finns det inget avtal eftersom säljaren inte ens lämnat anbud??? Alternativt skulle man väl kunna se det som att köparen lämnat ett anbud på köp av ett antal kg hö enligt en prislista och säljaren accepterat detta genom att leverera.
Om trådskrivaren frågat om hon fick köpa hö av ridskolan och den sagt ja finns det ett avtal. Dock har de inte avtalat om ett pris och det är dumt. Konsumentköplagen säger förljande: 35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt. Alltså normalt höpris och det kan ju variera en hel del 1,25 kr/ kg tycker iallafall jag är billigare än "normalt" höpris.

Hur kommer det andra priset in i bilden om det inte ens funnits som ett muntligt anbud? Borde det inte vara så om köparen inte har rätt till allt hö borde hon i alla fall ha rätt till det förbrukade enligt prislistan och säljaren möjligen kan återta det som finns kvar?
Om säljaren ändrat priset utan att uppdatera prislistan är det ju det nya priset som gäller.

Hmm, ska vi börja med att fastställa att det är konsumentköplagen som gäller, eller skulle det kunna vara köplagen?
Det är konsumentköplagen om ridskolan är en näringsidkare och trådskrivaren är en privatperson.
 
Om du handlar i en mataffär kan du inte lita på skyltarna vid varorna. Det pris du får veta i kassan är det som gäller.

Nix, i mataffären är det priset på prislappen/hyllkanten som gäller.
Säger du till i kassan när du märker att de slår in fel belopp så brukar de antingen ringa till någon ute i butiken (större butik) eller själva springa och titta på hyllkanten och har du rätt så ändrar de på kvittot.
ICA har t.o.m. 'hittelön' på 25:- (så det lönar sig att påpeka fel även när priset i kassan är lägre, oftast är det ju bara ett par kronor fel)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästvård Jag har ridit i snart 5 år nu och är väldigt sugen på att köpa ponny. Jag är 15 och min syster som också skulle rida på ponnyn är 11 år...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 875
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp