Gäller försäkringen???Vad händer annars?

F

Fjordan

Vi har för ca 2 månader sedan köppt ett fjordsto, hon veterinär besiktigades utan anmärkningar, men vi har inget öppet köp.
När vi skulle sko henne upptäckde hovslagaren ett hål i hoven som troligen har varit en hovböld.
När vi frågade ex ägaren om detta visste hon inget, men då kom det fram att hon hade haltat 2-3 dagar 3 veckor innan vi provred henne.
Denna hovbölden, om det nu var det som orsakade hålet har helt garanterat kommit innan vi köpte henne, men det syntes inte med skor på.
Veterinären sa att om hålet kom innan vi köpte henne gäller inte försäkringen, och folksam sa att dom inte kunde säga nåt innan dom vet när det hände(vilket man kan förstå).
Men om inte försäkringen gäller kan man kräva ersättning eller återköp av ex ägaren eftersom enligt besiktnings protokollet var hon utan anmärkning på hovarna.
Eller hur fungerar det om det räknas som ett dolt fel???
Har någon varit med om något liknande nån gång och vad hände då???
Vore tacksam för svar!!!
Fråga gärna, jag har säkert glömt att skriva allt runt om detta =)
 
en hovböld brukar inte vara så farligt. En del hästar får iof återkommande hovbölder, men normalt sett är det inte så mkt man kan göra för att förebygga hovböld.
 
Vår hovslagare sa att det var det största hål hon sett nån gång(efter att ha rensat).
Men hästen varken haltar eller reagerar alls när man rensar eller rengör där i.
I värsta fall kommer dom få söva henne och operera för att ta bort all infekterad vävnad inuti om det finns nåt.
Men förhoppningsvis kom hovslagaren till slutet av hålet och allt går bra.
 
Hon var inte säker på att det var slutet på det, hon vågade inte fortsätta utan tyckte veterinären skulle göra resten.
 
Du har alltså tecknat en ny försäkring, inte övertagit en gammal? I så fall gäller den inte skador som fanns före köpet.

Vill du reklamera ska du göra det skriftligt och genast. Vad du skriver sedan beror på vad du vill ska hända. Vill du häva köpet genast, ha ersättning för kosnader/minskad brukbarhet redan nu eller ha rätten att kräva ersättning och/eller återgång av köpet senare om det visar sig att skadan är allvarlig?

Det är också viktigt att du är noga med att dokumentera allt. Veterinärer för journal, men varför inte själv föra en? T ex notera hovslagarens besök, hans kommentarer och gärna be om en signatur vid anteckningen som bekräftar att du uppfattat kommentarerna rätt. Kan hästen arbeta normalt eller vilar den?
 
Oj!!
Jag la in ett inlägg till dig men det hamnade fel!
La det på hästköp!
från mellon.
klumpigt av mej
ursäkta
 
Läs Lena B:s inlägg. Försäkringar gäller aldrig för skador som redan fanns när försäkringen tecknades. Om försäkringen tecknades i samband med att hästen köptes och skadan redan fanns då täcks alltså inte behandlingen av försäkringen.

Anneli
 
Ja om man NYTECKNAR ja men om man tar över en försäkring som redan är i gång så har ju skadan kommit upp MEDNAS försäkringen fanns!
 
Ja just därför bör man om möjligt överta en befintlig försäkring när man köper en häst byta bolag kan man göra senare.
PL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 356
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 486
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 843
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp