Efwa

Trådstartare
Ok, jag börjar få lite storhetsvansinne här. Älskar våra höns och ska ju skaffa vaktlar också.

Egentligen skulle jag vilja ha ankor men så tänkte jag lite extra.......kanske gäss?

Är det som med ankor att de måste ha vatten hela året? Kan de bo i stallet till skillnad mot höns?
 
Ok, jag börjar få lite storhetsvansinne här. Älskar våra höns och ska ju skaffa vaktlar också.

Egentligen skulle jag vilja ha ankor men så tänkte jag lite extra.......kanske gäss?

Är det som med ankor att de måste ha vatten hela året? Kan de bo i stallet till skillnad mot höns?
Ja, dom vill ha vatten året runt för att hålla sig rena. Att veta om gäss är att dom är väldigt revirhållande och gäster kanske inte direkt uppskattar gåsahannen. Jag upplevde inte att dom dammade så mycket som höns så nog kan dom bo i stallet.
 
Ja, dom vill ha vatten året runt för att hålla sig rena. Att veta om gäss är att dom är väldigt revirhållande och gäster kanske inte direkt uppskattar gåsahannen. Jag upplevde inte att dom dammade så mycket som höns så nog kan dom bo i stallet.

Ah, Det är det med vatten som strular till det för oss. Vi har kallstall och inget annat ställe att ha dem. Visst finns det lösningar men det känns lite avancerat i en box som ibland används av hästar (kurser och sådant).

Jag har en jättefin damm som man kan inhägna och en ”åker” jag inte kan använda till något annat än eventuellt ha betande gäss på. Revirbenägna vet jag dock om men att ha dem inhägnade på stora ytor skulle ju fungera.
 
En redig plåtbalja där man låter dom ta sig ett putsardopp morgon o kanske kväll. Sen kan dom mycket väl bo i ett dragfritt skjul (med värmelampa om det blir superduperkallt.)
 
Tex en barnbalja med vatten funkar finfint. På vintern när det är minusgrader kan man bara ha en hink till dem och sen låta de bada i balja en gång i veckan eller så. Det viktigaste är att de kan doppa huvudet dagligen, annars kan de få problem med ögonen.

Inne i stallet undviker jag att ha alltför mycket vatten, de slabbar extremt mycket och även utan större mängder vatten får jag städa ofta pga de är riktiga skitgrisar :D Men de dammar inte iaf ;)
 
Tex en barnbalja med vatten funkar finfint. På vintern när det är minusgrader kan man bara ha en hink till dem och sen låta de bada i balja en gång i veckan eller så. Det viktigaste är att de kan doppa huvudet dagligen, annars kan de få problem med ögonen.

Inne i stallet undviker jag att ha alltför mycket vatten, de slabbar extremt mycket och även utan större mängder vatten får jag städa ofta pga de är riktiga skitgrisar :D Men de dammar inte iaf ;)
Välte dom inte barnbaljan, våra var ju inte smidiga precis?
Man kan ju ha baljan utomhus och erbjuda ett bad på morgonen och sen hälla ut det.

TS En en stadig hink inne att dricka och doppa huvudet i och putsa lite behöver dom ju ha dygnet runt.
 
Åhh älskar gäss! Men min respektive säger tvär nej till att ha egna. Just ni får jag nog vara nöjd med att han kommit så långt att han vill bygga hönsgården enligt egna ideer :D
 
Vatten går lätt att fixa, man måste ändå ha drickvatten även på vintern :)

Jag har jobbat med gäss i -32 grader, de fick nytt vatten på morgon och kväll att plaska i. Enligt mig är de kanske fina att se på men... de låter hemskt illa och attackerade folk som gick in i deras revir (dvs, när man tog de in och ut fick man räkna med att en eller två (Alltid samma gäss) konstant vände sig om och bet i fötterna på en. Kunde ta lite tid vissa dagar att få in alla i hönshuset). :cautious:

Ankor verkar bra mycket trevligare :p
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Stinaelin
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
546
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp