Gästkrönikören: ”Låt barnen klara sig själva”

Det är annorlunda för barn i dag att växa upp, jämfört med när Ridsports gästkrönikör Magdalena Hermelin var barn. Samtidigt är det viktigt att inte skämma bort barnen i vardagsarbetet eller på tävling. Magdalena uppmanar till att låta barnen få klara sig mera själva.
 
När var jag var liten var det rätt vanligt att föräkdrar dumpade av sina barn i närmaste stall och lät de stackarna som var i stallet agera gratis barnpassare "för barnet gillade ju hästar så mycket". Skulle bli skogstokig om någon försökte med något liknande hos mig idag. Så visst ska barnen klara sig själva ibland men allt var inte bättre förr....
 
När var jag var liten var det rätt vanligt att föräkdrar dumpade av sina barn i närmaste stall och lät de stackarna som var i stallet agera gratis barnpassare "för barnet gillade ju hästar så mycket". Skulle bli skogstokig om någon försökte med något liknande hos mig idag. Så visst ska barnen klara sig själva ibland men allt var inte bättre förr....

Upplever inte alls att det handlar om att dumpa sina barn i stall utan mer om att låta barnen fixa mera själv, mocka, göra i ordning sin ponny och ta ansvar för sitt tävlande under uppsikt av föräldern.
Tror de flesta någon gång stött på dessa galna ponnymammor som servar och fixar för sina ungar hela tiden utan att ens få ett tack för det. Jag har iaf sett åtskilliga barn och ungdomar blivit totalt servade och samtidigt behandlat sina föräldrar som skit👎
 
När var jag var liten var det rätt vanligt att föräkdrar dumpade av sina barn i närmaste stall och lät de stackarna som var i stallet agera gratis barnpassare "för barnet gillade ju hästar så mycket". Skulle bli skogstokig om någon försökte med något liknande hos mig idag. Så visst ska barnen klara sig själva ibland men allt var inte bättre förr....
När jag var liten var det hästarna som var barnpassare sällan någon i närheten som var över 18 år. Ungdomsgårdar med regelbunden tillsyn av ansvariga som hade delegerat stort ansvar till erfarnare tonåringarna. Det krävde naturligtvis en bra struktur i stallet och en duktig ridlärare som gav tydliga instruktioner.
 
Upplever inte alls att det handlar om att dumpa sina barn i stall utan mer om att låta barnen fixa mera själv, mocka, göra i ordning sin ponny och ta ansvar för sitt tävlande under uppsikt av föräldern.
Tror de flesta någon gång stött på dessa galna ponnymammor som servar och fixar för sina ungar hela tiden utan att ens få ett tack för det. Jag har iaf sett åtskilliga barn och ungdomar blivit totalt servade och samtidigt behandlat sina föräldrar som skit👎
Exakt min tanke också.

Man kan som förälder finnas till hands utan att serva med exakt allting.
Man lär sej inte ta ansvar när allt blir serverat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
  • Artikel
Hästnyheter Många fina talanger försvinner för att ryttaren har för bråttom. Unghästar som belönas med höga poäng som 3-åringar lever inte alltid...
Svar
4
· Visningar
1 036
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 989
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp