Gästkrönikören: ”Nu ska ni äga er skit”

Låter du hästen gå ensam i hagen för sitt eget bästa? Nej, det är inte hästens bästa menar Ridsports gästkrönikör Sofie Viksten Engors. "Ni isolerar hästar för er egen skull, INTE för hästvälfärden", säger Sofie.
 
Jag tycker hästar ska gå i stora hagar, minst 0,5 hektar till 2 hästar. Att dem flesta har för små hagar tycker jag är ett större problem.

Men förstår problemet med att alltid ha sällskap, efter att ha stått inackorderad i små privat stall kan jag säga att det kommer emellan 2-4 nya hästar/år, varje ny häst innebär ett nytt ihop släpp, och även om man gör det efter konstens alla regler så är alla ihop släpp ökad risk för skador på hästarna.
Alla dem gånger min häst blivit skadad har det varit inom 1 vecka efter att en ny häst kommit in i flocken. Och i större stall kommer det nya hästar ännu oftare.

Så jag förstår om man har viktiga tävlingar planerade, att man har en dyr häst, att man då inte har "råd" att ta risken vid ihop släpp och att hästen ska bli skadad och missa viktiga tävlingar/kval, eller kanske blir så illa skadad att hästen aldrig kan tävla igen/måste avlivas.

Jag ser dock ett större problem med små hagar, utan stimulering och skydd, där hästen står i en grusad fyrkant i regn, snö och stekande sol. Det finns ingen anledning att inte låta hästarna gå i ordentliga hagar med skydd och saker att pyssla med även om man inte vill ta risken med ihop släpp.
 
En av mina hästar får gå själv i hagen. Det beror på att jag inte vill ha de andra hästarna skadade eftersom hon gör luftsprång och bara matar på med sparkar. Sista försöket slutade med veterinärbesök och då beslutade jag mig för att inte försöka fler gånger.
 
En av mina hästar får gå själv i hagen. Det beror på att jag inte vill ha de andra hästarna skadade eftersom hon gör luftsprång och bara matar på med sparkar. Sista försöket slutade med veterinärbesök och då beslutade jag mig för att inte försöka fler gånger.
Enskilda individer finns ju alltid, men inlägget pratar ju om strukturer. Och jag håller så med om att det är fel med ensamma hästar i små hagar.
 
Jag ser samma sak. Vi har en häst i stallet som inte bör gå med andra. Han är otroligt osäker socialt och börjar då sparka andra hästar i "förebyggande" syfte.

Många andra går ensamma för att "de kostar för mycket", "jag kan inte missa träningsdagar för att hästen blir skadad!" osv. Detta på hästar som tävlar 110-120cm/LA dressyr.

Jag har inte haft särskilt många skade-dagar på hästar jag har haft ihop med andra. Nån tappsko (osäkert om det berodde på den andra hästen), nåt litet skrubbsår. Typ då tappat 1 riddag (väntan på hovslagaren) eller ett par dagar med att rengöra sår.
 
Den intressanta poängen i artikeln är ju just att det är traditioner och strukturer från hur vi behandlar fölungar som skapar dessa osäkra individer som sedan inte går att ha i grupp. Vi tillverkar alltså ascociala djur och tar ifrån dem chansen till ett lyckligt fulländat liv.
 
Den intressanta poängen i artikeln är ju just att det är traditioner och strukturer från hur vi behandlar fölungar som skapar dessa osäkra individer som sedan inte går att ha i grupp. Vi tillverkar alltså ascociala djur och tar ifrån dem chansen till ett lyckligt fulländat liv.
Precis så. Hur en del låter föl och unghästar bo och leva är verkligen sorgligt att see 😔
 
Vet folk som inte vill ha sina hästar med andra för då kanske de kliar varandra och manen blir ful. Helt orimligt.
Haha, jag har en ridhäst som fått halva manen bortkliad. Det är mest ”störigt” att inte ha någon man att hålla i när den busar men det är det värt för den är så glad över att gå med andra hästar efter ha varit en sådan isolerad ensamhäst hos tidigare ägare.
 
Låter du hästen gå ensam i hagen för sitt eget bästa? Nej, det är inte hästens bästa menar Ridsports gästkrönikör Sofie Viksten Engors. "Ni isolerar hästar för er egen skull, INTE för hästvälfärden", säger Sofie.
Helt riktigt. Hästar är flockdjur, vad vi människor än vill få det till.
 
Jag önskar verkligen varje dag när jag tittar på mina vallackar att de kunde gå ihop. För tror om de skulle sköta sig att de skulle ha väldigt roligt ihop. Men den ena är manisk på mat och blir elak när han inte får som han vill och den andra är inte lika intresserad av mat och därför hamnar han i skottlinjen. Sist han fick i flock fick han en illa senskada som kunde ha kostat honom livet. För mig är de inte värt de, hur mycket jag en skulle vilja. Så längre de båda ska tävla så får de gå med staket i mellan men så de kommer åt varandra och kan klia. Då kan den valacken som vill vara mer ifred gå iväg när han känner för de. De har stora hagar med både skog och gärde så nog har de att göra hela dagarna. Jag hoppas att någon gång kan vi släppa ihop dem, vi har funderat på de när de ska ut på gräs sen i sommar, att pröva och se hur de blir när mat situationen blir annan.
 
Förr var det vanligt att uppfödarna sålde unghästar först vid tre års ålder efter premieringen på våren, lagom stora att börja ridas in. Ett bra system som en del mindre uppfödare med bara ett eller ett par ston i avel använde var att skicka unghästarna och andra hästar som inte användes till kollektiva beten med hästar från olika håll under sommarhalvåret medans fölstona var kvar hemma. På det sättet lärde sig unghästarna att umgås med andra hästar men hade ändå tryggheten i flocken hemifrån till dess den hittat nya kamrater på betet. Dessutom var det stora beten, det vi brukade släppa på var en halv mil långt, och de fick den för unghästar mycket viktiga fysiska träningen på ett bra sätt.
 
Tydligen väldigt ömma tår hon trampade på :angel:

Så jävla sorgligt att folk som kämpar för att djur ska ha det bra blir utsatta för sånt här.
Alla säger sig utsättas för hot och hat numera, det säger inte så mycket utan att ha sett exakt vad hoten bestod i. Sen skrev hon ganska provocerande också och då blir reaktionerna starkare, samma budskap skulle kunna framförts på ett bättre sätt tycker jag.
 
Alla säger sig utsättas för hot och hat numera, det säger inte så mycket utan att ha sett exakt vad hoten bestod i. Sen skrev hon ganska provocerande också och då blir reaktionerna starkare, samma budskap skulle kunna framförts på ett bättre sätt tycker jag.

Jag tyckte inte alls det var provocerande. Dessutom (upplever jag) har ju många, många redan försökt säga samma sak på "snällare" sätt men inte har det blivit något bättre.
 
Jag önskar verkligen varje dag när jag tittar på mina vallackar att de kunde gå ihop. För tror om de skulle sköta sig att de skulle ha väldigt roligt ihop. Men den ena är manisk på mat och blir elak när han inte får som han vill och den andra är inte lika intresserad av mat och därför hamnar han i skottlinjen. Sist han fick i flock fick han en illa senskada som kunde ha kostat honom livet. För mig är de inte värt de, hur mycket jag en skulle vilja. Så längre de båda ska tävla så får de gå med staket i mellan men så de kommer åt varandra och kan klia. Då kan den valacken som vill vara mer ifred gå iväg när han känner för de. De har stora hagar med både skog och gärde så nog har de att göra hela dagarna. Jag hoppas att någon gång kan vi släppa ihop dem, vi har funderat på de när de ska ut på gräs sen i sommar, att pröva och se hur de blir när mat situationen blir annan.
Vad hade hänt om de hade haft fri tillgång på grovfoder, och olika matstationer (kanske med slow feeding-nät) ?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Synen på hästen och hur vi samverkar med den har förändrats. Därför är det viktigt att inte fastna i gamla tankemönster, menar Ridsports...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Vi borde alla våga fråga, våga vara obekväma, våga värna om varandra och hästarna. Anmäla till högre instans. Visa civilkurage"...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Alltför många hästmänniskor brister i sitt träningsupplägg och säkerhetstänk". Ridsports gästkrönikör Sofie Viksten Engfors menar att...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp