Gaffelband

F

Falk

Hur lång tid har det tagit för era hästar att läka ut en gaffelbandsskada? Blir det helt bra efteråt eller blir senan "svagare" eller liknande? Hur skulle ni sätta igång hästen efter detta? Det är en islandshäst 10 år och skadan sitter i höger framben....
Vi är inne på den tredje månadens vila och vi åker till veterinär för koll var tredje vecka, vi ska tillbaka nästa vecka. Förra gången vi var där så var hon inte alls lika halt mot gången innan...Så det verkade läka bra men nu har jag börjat se att hon haltar i hagen också och det har hon inte gjort förut. Vi upptäckte hältan från början då vi travade på grusväg men annars har det inte synts....Kan det gå fram och tillbaka med sådana här skador eller är det ett ecken på att det inte läker som det ska...???!!!??!! :confused: :confused:
 
Att läka en gaffelbandsskada tar väldigt lång tid. För min pålle 6 månader. Men han är helt återställd och det enda som finns kvar är en liten förtjockning under knäet på insidan.

Igångsättning lungt så att du bygger upp styrkan hos hela hästen. Aktiv uppvärming - dvs aktiv skritt Det är ju en hel del de tappar på så lång tid. Att du upptäckte hältan i god tid är ju jättebra! Det är ofta ganska diffust med gaffelbandskador och vi trevade fram och tillbaka.

Ge din häst god tid!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Hästanna
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp