Gaffelband...

F

Falk

Min islandshäst har en gaffelbandsskada på höger fram. Hon har stått i 3 1/2 månad och det har bara blivit sämre...Vid det sista veterinärbesöket haltade hon MYCKET mer än de andra besöken. Hon står nu på boxvila en månad och sen ska vi tillbaka igen. Veterinären började prata om utdömning om hon inte blivit bättre efter boxvilan.. Finns det något mer man kan göra? Är det ett rätt taget beslut när det ändå inte gått så lång tid? Jag har hört att det kan ta 1 1/2 år innan de blir helt bra. Visst att hon har blivit mycket sämre men ska man vänta längre och hoppas på att hon blir bra eller ska jag gå efter vetrinärens bedömning? Blir hästar riktigt bra och hållbara efter en sådan här skada? Hur fungerar det vid utdömning?
Massor av frågor men jag hoppas att jag kan få svar
 
Har träffat på 2 islandshästar med gaffelbandsskador. Häst nr 1 var gammal när han fick det (19) och för honom tog det ca 4 månader innan han blev bra, Dock var boxvila inte ett alternativ eftersom det var en gammal häst.

Häst nr 2 var yngre (9) när han fick det. Han leddes och hade boxvila däremellan i 1 1/2 år, men blev till slut utdömd..
 
hej jag har ingen erfarenhet av "isisar"..men av gaffelbandsskador.
Det som jag har gjort när jag råkar ut för gaffelbandsskada på mina hästar är att ´jag har gipsat och skrittat även lite trav på hårt underlag.
Jag har lyssnat lite på vet men jag har legat ca 1 månad före vet rekommedationer genom att jag gjorde lite tvärt emot
Sen är ju ultraljud med jämna mellanrum bra.
 
Min erfarenhet av gaffelbandsskador är att du måste skritta ca. 20 min var dag, minimum 6 dagar i veckan på fast underlag. Detta ska du göra i minst 2 månader
Sen blir det lite svårare för mej att ge tips, för att man måste känna hur gaffelbandet känns. Jag har efter ca. 2 mån. lagt in 1 min. trav. 2ggr. per ridpass och gjort detta i 6 veckor och sedan sakt höjt.
Jag hade också tatt på Back on track bandage, så slipper du att hålla på med linimenter.
Om du hittar någon som kan ta lite laser på gaffelbandet så läker det fortare. Equiterapeuter använder ofta laser.
Lycka till.
 
Min häst hade sönder båda gaffelbanden på frambenen i en ålder av 20 år. Först gick det ena, sen så överbelastades det andra. Kul! :( Boxvila var uteslutet, han fick stå i liiiten sjukhage och gå små promenader på hårt underlag med stödlindor på. Fick behandling med laser och akupunktur regelbundet. Han blev bra till slut, men det tog lång tid, för han hoppade och dansade varje gång vi gick promenad. I det akuta skedet gipsades benet. Han fick även återfall i bland, lindrigare blödningar som läkte ganska snabbt.

Jag tycker boxvila i mer än en vecka är totalt vansinne!! Gaffelband behöver skonsam belastning för att läka! Vore jag du så skulle jag fråga andra veterinärer vad dom tycker...

Var på gaffelbanden sitter skadan? Det har också betydelse för hur prognosen är. Och hovarna? Skos hon för att avlasta gaffelbanden? Senaste rön nu är att man ska skritta i två veckor, sen vila en, skritta två osv. Man kan även spruta in stamceller i gaffelbanden.
 
Tacka alla för era svar! :)

Skadan sitter vid fästet vid kotan och hon är inte skodd på något annorlunda sätt. Men hovslagaren kommer inom en vecka ska säga till honom då..
Jag tycker också att det verkade vara väldigt mycket med 1 månads boxvila, men enligt veterinären var risken för stor att hon vrickade sig eller fick styltor :confused:... Fast jag brukar vara ute med henne varje kväll dock behövs det nästan två personer :eek: för att leda henne och det kan ju inte vara så bra för henne att steppa runt så!? Men eftersom jag inte vet något om dessa skador så har jag inte vågat göra något annat än det veterinären sagt
Den kliniken jag var på brukar tydligen vara ganska snabba på att döma ut hästar så jag vill ha en till åsikt om detta...
Det har aldrig varit på tal om att gipsa men hon lystes första gången och fick tuppkam och Finadyn och det får hon nu igen... Sist när vi var där då hon haltade mycket mer så röntgade de också, men där såg de inget...
Ska ringa en annan klinik på måndag och se vad de säger och hoppas på lite bättre besked därifrån ;)
Tycker ni att jag ska släppa ut henne så länge eller gå längre promenader? Förstår att det är svårt för er att säga men jag lider varje gång jag går in i stallet och ser henne där :crazy:
 
Försök att få tag på lite plegacil så hon lugnar ner sig. Sätt på henne snösulor så hon inte vrickar sig.VIKTIGT.
Nu när det är så fint väder så är et svårare för dig att släppa ut henne. Hade hon gått ute som vanligt hela tiden så hade det inte varit så svårt. Risken finns att hon börjar hoppa runt nu när hon är pigg.
Jag hade "pleggat" henne, innan jag släppt ut henne, i några dagar.
Alla senskador och gaffelband läker bättre när hästen får röra sig. Allt stannar upp i kroppen när hon boxvilar, även läkningen.
Innom trav och galopp-sporten har dom stor erfarenhet av dessa skador och där är det ingen som vilar i boxen i en månad.
 
Fixa en liten sjukhage till henne, så får hon lite stimulans, 5*5 är ett bra mått. Då blir hon inte lika galen när man skall ut och gå. :)
 
Tack för svaren :)

Jag tänkte också på det att hon säkert springer massor i hagen nu när hon stått inne..Jag Kanske skulle gå ut och gå med henne en lite längre tur ett par dagar varje gång innan jag släpper ut henne så kanske risken minskar... hon har snösulor men jag tycker inte att de fungerar så bra,,, ska kolla med hovis om han har några bättre förslag... Tyvärr har vi en fölis som mer än gärna vill leka med henne hela tiden :smirk: :)
Tack så mycket för hjälpen och så slår jag Ultuna en pling på måndag och så får vi se om vi åker dit istället.. Jag återkommer om hur det går ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 318
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 771
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 297
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp