Gaffelbandsskada, prognos?

findme

Trådstartare
Hej,

för en månad sedan var vi på kliniken med min 16 åriga ponny då vi misstänkte bakbenshälta. Efter en 5 timmar lång undersökning med bedövning samt ultraljud fastställdes diagnosen gaffelbandsskada i vänster gaffelbandsfäste, ca 1,4x0,5 (cm) i storlek. Utöver detta fanns det även hältor på båda bakbenen som satt i knäna (böjprov, longering och bedövning). Enligt veterinär är dessa åldersskador då de är exakt likadana på båda bak och de är inte ridrelaterade.

Som extra bakgrundsinfo var ponnyn även halt i vintras med knäledsinflammationer i båda bakbenen samt vänstra frambenet. Sprutades med kortison i alla dessa ben samt fick en dos Metacam och friskförklarades efter 2 veckor. Vi satte igång henne lugnare än rekommendationen, så efter 3 månader vågade vi rida normalt igen. Då blev hon halt i vänster framknä igen och fick en dos Metacam igen, som hon blev bra av igen. Efter det följde 2,5 månader lugn igångsättning igen. Enligt veterinär skulle hon inte längre hålla för hoppning, så hon har inte hoppats sedan dess. Den senaste skadan uppstod efter 2 veckors normal ridning, alltså 3 månader efter hältan som kom innan.

Alltså har hon haft nya skador med 3-4 månaders mellanrum, och nu har vi 2,5 månader kvar till återbesöket. Det jag då undrar är hur prognosen kan se ut, om någon har haft en häst med liknande skador? Veterinären, som vi litar på, tror att skadorna på bakbenen kommer att återkomma med jämna mellanrum, vilket inte tyder på att allt är som det ska? Kanske ska tillägga att ponnyn har ändrat beteende och hennes humör svänger mellan apatiskt och stressat, med få stunder där hon är som hon brukar vara...
 
Med kassa förutsättningar både fram och bak, känns det inte så ljust måste jag säga.

Hur ser röntgen ut? Några förändringar på plåtarna?

Jag tycker inte det är en skam i att ta bort en häst som visar att en inte trivs och som inte går att hålla frisk. Är ni inte beroende av utdömning från försäkringsbolaget, är det ju helt upp till er när ni vill avsluta.
 
Med kassa förutsättningar både fram och bak, känns det inte så ljust måste jag säga.

Hur ser röntgen ut? Några förändringar på plåtarna?

Jag tycker inte det är en skam i att ta bort en häst som visar att en inte trivs och som inte går att hålla frisk. Är ni inte beroende av utdömning från försäkringsbolaget, är det ju helt upp till er när ni vill avsluta.

Jag tror inte försäkringsbolaget skulle neka liversättning på en ponny beskriven som i tråden.
 
Med kassa förutsättningar både fram och bak, känns det inte så ljust måste jag säga.

Hur ser röntgen ut? Några förändringar på plåtarna?

Jag tycker inte det är en skam i att ta bort en häst som visar att en inte trivs och som inte går att hålla frisk. Är ni inte beroende av utdömning från försäkringsbolaget, är det ju helt upp till er när ni vill avsluta.


Vi har inte röntgat bakbenen, då veterinären tyckte att det inte var någon mening att utreda dem förrän frambenet är någorlunda läkt. Enligt henne kan vi ändå inte behandla bakbenen så länge hon har sin skada på frambenet. Vid nästa besök i november/december tänkte vi be om röntgen på knäna för att se om hon eventuellt har artros eller något liknande.

Egentligen är vi inte beroende av liversättningen, även om den skulle underlätta senare då vi antagligen vill köpa ny häst om ponnyn inte håller. Dessutom har vi svårt att avliva om veterinären inte tycker att det är det bästa alternativet... Hon trivs inte helt med tillvaron, speciellt inte då hon måste banta för att annars blir hon för tung och skadar benen ännu mer.

Hon är livförsäkrad i Dina Försäkringar, minns inte exakt för vilken summa, men ca 50 000 tror jag. Brukar det vara något problem med det bolaget?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 901
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp