Bukefalos 28 år!

M

Malin81

hur många hoppar med sin häst på gag bett? Har du en eller två tyglar?
 
Provade gagbett på min häst(en tygel) men tyckte det var hemskt svårt att rida på det bettet. Man fick ingen direkt känsla eller kontakt och hästen krullade bara ihop sig. Skulle jag rida på det igen skulle jag absolut ha två tyglar så man kan hålla kontakten på en "vanlig" tygel.. :crazy:
 
Provade gagbett på min häst(en tygel) men tyckte det var hemskt svårt att rida på det bettet. Man fick ingen direkt känsla eller kontakt och hästen krullade bara ihop sig. Skulle jag rida på det igen skulle jag absolut ha två tyglar så man kan hålla kontakten på en "vanlig" tygel.. :crazy: Du kanske brukar rida på det, så att du är van men jag tyckte det kändes jättekonstigt :mad:
 
Jag använde gag med två tyglar under en övergångsperiod innan jag "fick ordning" på min nya häst. Han var/är väldigt hoppglad och blev väldigt stark emellanåt och då var det bra att ha en gagtygel att ta tag i. Testade pelham, jaktbett etc men det tyckte jag han släppte stödet av. Passade bra att ha gag med två tyglar och använde mestadels vanlig tygel men ibland behövde jag ta tag i gagtygeln för att få tillbaka kontrollen. Numera har markarbetet gått igenom och jag kan rida på vanligt bett.
/puppan
 
va kul att att det löst sig för er. Jag själv började också med gag av samma anledning som dig. vilket funkade jätte bra men jag fick också den känslan av att hästen kryllar halsen. jag red på en tygel i början men på kurs hos pia fick jag lära mig att rida på två tyglar. Och det va skillnad (mildare). ville bara veta hur många som visste att gag är ett jakt bett som är till för att ridas på två tyglar. jag fick reda på det precis av min hopptränare. kul att ni ville svara. tack. malin :D :banana:
 
va kul att att det löst sig för er. Jag själv började också med gag av samma anledning som dig. vilket funkade jätte bra men jag fick också den känslan av att hästen kryllar halsen. jag red på en tygel i början men på kurs hos pia fick jag lära mig att rida på två tyglar. Och det va skillnad (mildare). ville bara veta hur många som visste att gag är ett jakt bett som är till för att ridas på två tyglar. jag fick reda på det precis av min hopptränare. kul att ni ville svara. tack. malin :D :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 301
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 008
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 226
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp