Sv: Gag?
Gag på engelska betyder klökas, kvävas eller sätta munkavle på. Bara det borde leda till stor misstänksamhet! På svenska kallas de också hissbett, eftersom då 'stångverkan' eller hävstångseffekten hos bettet inte har ett mothåll i form av kindkedja, så riktas bettets utväxling uppåt längs sidstyckena. Bettet hissas alltså uppåt i hästens mun, och kan slå emot de nedre kindtänderna, eftersom hästens mungipor är för eftergivna för att hålla emot. Med samma kraft som bettet hissas uppåt i hästens mun, trycks nackstycket nedåt. Så har hästen sitt huvud 'between a rock and a hard place'.
Ett bett med hävstångsverkan ska, enligt min mening, alltid ha en kindkedja. Den fyller två funktioner: dels säkerställer den bettets läge och position gentemot hästens underkäke, dels säkerställer den att man inte får för kraftig verkan på hästens nacke. En väl anpassad stång är ett finkalibrigt instrument för kommunikation, förutsatt att ryttarens hand är färdig för det. Ett hissbett är i mina ögon en styggelse. Och i den kategorin räknar jag pessoabetten.