• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare guess_jeans
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 318
G

guess_jeans

Vad är ett Gag egentligen? :o Eller det är ju ett bett, det vet jag men vad används det till? Är det skarpt o.s.v.

Är det någon här som rider på det? Varför isåfall?

Sv: Gag?

Ett pessoa är en form av ett gagbett. Finns också versioner med speciella sidostycken som löper genom hål i bettringarna. Detta bettet verkar inte bakåt, som vanliga bett gör, utan verkar resande.

Jaha okej! Så det är mkt hävstångseffekt på det?

ja det är ju nästan bara hävstång. sidostyckena går ju igenombettet för att sedan fästas i tygeln.

Gag på engelska betyder klökas, kvävas eller sätta munkavle på. Bara det borde leda till stor misstänksamhet! På svenska kallas de också hissbett, eftersom då 'stångverkan' eller hävstångseffekten hos bettet inte har ett mothåll i form av kindkedja, så riktas bettets utväxling uppåt längs sidstyckena. Bettet hissas alltså uppåt i hästens mun, och kan slå emot de nedre kindtänderna, eftersom hästens mungipor är för eftergivna för att hålla emot. Med samma kraft som bettet hissas uppåt i hästens mun, trycks nackstycket nedåt. Så har hästen sitt huvud 'between a rock and a hard place'.
Ett bett med hävstångsverkan ska, enligt min mening, alltid ha en kindkedja. Den fyller två funktioner: dels säkerställer den bettets läge och position gentemot hästens underkäke, dels säkerställer den att man inte får för kraftig verkan på hästens nacke. En väl anpassad stång är ett finkalibrigt instrument för kommunikation, förutsatt att ryttarens hand är färdig för det. Ett hissbett är i mina ögon en styggelse. Och i den kategorin räknar jag pessoabetten.

Tja..det är inte riktigt lika illa som det låter. Gag fungerar ungefär som en chambon. När hästen drar upp huvudet så får den ett tryck på nacken (precis som med chambon).Men då gäller det att lätta på sin lilla hand och följa med hästens huvud fram-ner. Sitter du och tjuvhåller där. så blir det som ovan förklarar det. Natrurligtvis ska man ju inte rida på mer än ett vanligt tränsbett om du inte har den rutinen som krävs. Även ett vanligt tränsbett kan var en styggelse om du inte kan rida!

Chica skrev:
Tja..det är inte riktigt lika illa som det låter. Gag fungerar ungefär som en chambon. När hästen drar upp huvudet så får den ett tryck på nacken (precis som med chambon).Men då gäller det att lätta på sin lilla hand och följa med hästens huvud fram-ner. Sitter du och tjuvhåller där. så blir det som ovan förklarar det. Natrurligtvis ska man ju inte rida på mer än ett vanligt tränsbett om du inte har den rutinen som krävs. Även ett vanligt tränsbett kan var en styggelse om du inte kan rida!

Nej du har blandat ihop gag och gog. Det du beskriver är en gog-tygel som fungerar ungefär som chambon, ett gag-bett är ett bett med hävstångsprincip.

skillnaden är att chambonen slutar verka när hästen sänker huvudet, men gaget gör det inte om ryttaren fortsätter hålla......

Vet exakt vad ett gag är.. jag menar som ovan. När väl hästen har bärjat sänka huvudet så MÅSTE man lätta på handen. Annars så blir det knas. Är faktiskt ett bra bett om man som ryttare kan med det.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 021
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
330
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 164
Senast: dukie
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 355
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka