Gagbett till het häst

Bullen22

Trådstartare
Vi har en ponny,het som en skogsbrand som Äääälskar att hoppa.
Problemet är att hon springer ifrån arbetet lite grann. Hon har huvudet upp som en kaffekanna och river en del för hon är så högrest och kommer för nära hindret när hon skjuter ifrån.
Vi har testat olika bett, men problemet är att hon går från stark och het till att hon stänger av och inte lyssnar alls och bara springer.
Hon hoppar på kimblewick idag.
Nu har vi fått tips om Gag-bett..
Att det ska vara bra på hästar som drar upp huvudet och är springiga och heta..
Någon som vet? Någon som har tips på bett?
 
Försök hitta en tränare som lär er lära hästen använda sin mekanik bättre, hitta bäriga bakben som inte bara funkar påskjutande. Hästen kommer springa tills den lär sig bära och hitta sin bromsfas med bakbenen.

Gagbett kan absolut fungera men frågan är om.det blir en varaktig hjälp, ni verkar ju ha provat starkare och starkare bett med enda resultat att ni efter ett tag behöver ett starkare igen. Framänden är inte rätt ände att korrigera sin springande häst i.
 
Vi tränar för bra tränare och hon "får" bara hoppa en gång varannan vecka, övrig tid är mark och dressyr, men det går liksom inte. Hon drar sig fram på frambenen och ser ut som en islänning över frambenen:)
Hon vill bara hoppa!
Vi försöker inte betsa upp utan mer hitta ett bett som fungerar och detta va tipset och därför ville jag höra mig för.
 
Med en sån häst skulle jag nog hoppa/rida bommar oftare än en gång varannan vecka. Då blir bommarna ett mer naturligt inslag som inte blir något att hetsa upp sig över på samma sätt. Det kan ju i alla fall vara värt att testa🙂 Min häst blir också överlycklig när hon ser hinder, där har min tränare sagt åt mig att jag alltid ska lägga fram någon bom när jag rider i ridhuset. Jag behöver inte rida över den men bommarna ska bli något naturligt så hästen inte blir så himla upphetsad när den ”äntligen” får hoppa om du förstår vad jag menar😅
 
Vi tränar för bra tränare och hon "får" bara hoppa en gång varannan vecka, övrig tid är mark och dressyr, men det går liksom inte. Hon drar sig fram på frambenen och ser ut som en islänning över frambenen:)
Hon vill bara hoppa!
Vi försöker inte betsa upp utan mer hitta ett bett som fungerar och detta va tipset och därför ville jag höra mig för.

Gör tvärtom. Ha bommar framme hela tiden, varje ridpass. Inte en massa flängande, ni rider på samma sätt som när ni dressyrtränar som vanligt.

En bom är inte detsamma som galopp och fullt ös. Rider ni tempoväxlingar så ha en bomserie på mittvolten. Lägg en ensam bom på ena kortsidan. Osv. När ni kan ha bommar ute utan att hästen jagar upp sig, så testa att ha ett litet hinder någonstans i manegen. Rid dressyr som vanligt, om hästen stressar så bara ignorera hindret. Om den är lugn så hoppa en gång lite appropå sådär från trav. Sedan tillbaka till det andra jobbet.

Avtona grejen med bommar och hinder så att hon inte associerar bommar med full fräs hela tiden.

Jag är inte emot att man växlar bett ibland, men man kommer också väldigt långt med lydnad och fokus på lösgjordhet och avslappning. Särskilt med hästar som drar igång på nåt särskilt. Bommar, uteritt, rida med andra hästar...
 
Vi tränar för bra tränare och hon "får" bara hoppa en gång varannan vecka, övrig tid är mark och dressyr, men det går liksom inte. Hon drar sig fram på frambenen och ser ut som en islänning över frambenen:)
Hon vill bara hoppa!
Vi försöker inte betsa upp utan mer hitta ett bett som fungerar och detta va tipset och därför ville jag höra mig för.
Varför drar den sig fram med frambenen? Varför tar inte bakbenen det jobb de ska göra?

Jag tror absolut ni jobbar efter bästa förmåga men det kanske behövs input från tränare som är lite mer insatt i biomekanik för att få hästen att använda kroppen bättre och därigenom varva ner lite.
 
Bra att ni rider för tränare! Fråga om ni kan prova ett Gag-bett på träning. Man ska veta vad man gör när man rider på den typen av bett och då är det bra att ta hjälp i början. Dessutom kan ni då få hjälp med tillpassning.

Min förra häst trivdes jättebra på Gag-bett men min nuvarande (som också är het) gillade inte det. Var lyhörd och lyssna på hästen!

Du har fått många bra tips om varierad träning och bommar och ni verkar ju ha bra koll. I övrigt är mitt tips: övergångar, övergångar och ännu mera övergångar. Det är lätt att man blir passiv och sitter med benen rakt ut på en het häst och då tappar man all kontakt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp