Gah, giv mig styrka...

H

hallon

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett vaccinationsintyg. Så fungerar träningen så himla bra, det visar sig att ponnyn är riktigt duktig på dressyr, tränaren bedömmer att han säkert gått FEI-klasser nångång för länge sedan.
Alltså vill dottern ut och tävla lite lokala tävlingar och byråkratin tar vid... Pratar med ASRP och får rådet att ansöka om hästpass med okänd härstamning (även om jag m hjälp av vaccinationsintyget tror mig hittat honom på nätet).
Men det krävs ID-kontroll, chipmärkning, åldersbestämning. Tar ut en distriktare som utför detta till det "humana" priset av drygt 1500 kr....:eek:
Sedan beställs hästpass och så idag var det dags för mätintyg.

Och suck... då visar det sig att chipet som distriktaren satt dit för 1500 kr inte finns... Däremot finns ett annat chip med ett annat nummer...
Så veterinären har alltså inte kollat om ponnyn var chipad innan hon chipade honom. Och tydligen chipade hon inte rätt eftersom chipet inte finns (han blödde alldeles våldsamt, kan det ha med det att göra???). Sedan förde hon chipläsaren över ponnyn, den pep givetvis och hon kollade inte siffrorna.

Så nu står jag här med en ponny som har fel microchipnummer i sitt pass.
Gah.... och det betalade jag hutlöst för. Ponnierna på mätningen som oxå blev chipade betalade 300 kr....
 
Sv: Gah, giv mig styrka...

Säger samma som Lovisaleonora_

Ta genast kontakt med veterinären som utförde ID kontrollen och chipningen och begär pengarna tillbaka.
 
Sv: Gah, giv mig styrka...

Herregud! Måste man inte kolla ordentligt att hästen inte är chippad innan man sätter dit ett nytt chip? :eek: :eek: :eek: Så är det väl med hundar i alla fall (åtminstone där jag bor).

Ring vet och begär pengarna åter.
 
Sv: Gah, giv mig styrka...

Det borde rimligtvis vara tjänstefel att både att inte först kolla upp om ponnyn redan är chippad och att underlåta att kontorllera så att det chip som satts in har rätt nummer mot vad listerlappen säger. När mina hästar chipades kontrolloredes det noga både före och efter chipningen.

Tycker som ovanstående att du skall begära pengarna tillbaka från veterinären som chipade.
 
Sv: Gah, giv mig styrka...

Känns verkligen som om den chippande veterinären förhastade sin märkning. Ring till veterinären och berätta vad som hänt. H*n borde rimligen vara samarbetsvillig eftersom h*n uppenbarligen gjort lite fel. Annars får du gå till högre ort och anmäla veterinären till ansvarsnämnden.

Vad gäller ponnyn borde den väl gå att identitetsbestämma med chippet som nu hittades?
 
Sv: Gah, giv mig styrka...

usch.. prata med vet en gång som sa att hon skulle chippa en häst, men det visade sig när han kollade att den hade hela 3st chip redan! Fattar inte hur det kan gå till egentligen.

TS: det är säkert som du säger, men kan inte det vara att vet satte in chippet rätt och bara förväxlade numret?
 
Sv: Gah, giv mig styrka...

Vad är det för en slarvig veterinär?

När min häst blev chippad så fick jag själv kolla att det stämde efter att vet satt in det och kollat men innan hon skrev i passet, då ska ju mycket till för att det ska bli fel om både vet och hästägaren kollar.

Men använd det chipnummret som kom fram och sök. Finns det inte så har ju vet lyckats röra till det för er alla men om chippet finns registrerat så hittar ni ju alla uppgifter om er ponny.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp