Galen häst i boxvila......promeneras....

FUNNY

Trådstartare
Hjäääälp alla idérika människor....
Pållen 5 år nyopererad, ledband i bakknät, får inte gör någonting. Har haft fullständigt fnatt vid ett par tillfällen i boxen, bockat, rest sig, skickat i väggarna så han har böjt gallret mm.
Nu ska jag börja promenera med honom, vilket är en ren mardröm.....
Han som i vanliga fall är mycket väluppfostrad och cool av naturen har av endast 2 veckors boxvila blivit ett monster, och vi har 3,5 månader framför oss...pust....
I boxen har det funkat bra (förutom vid ett par tillfällen då) då han ha att göra hela tiden. Höpåsar som hänger utanför boxen (har fönster där han kan stå med huvudet utanför o titta på kompisarna), olika sorters hö, morötter som göms i halm, kålrötter, grenar av olika slag, slickmojänger mm. Inga problem att hantera alls i stallet.
Men nu när vi ska börja promenera 20 min/dag, endast rakt fram på fast underlag, så börjar det riktiga helvetet. Hästen visar ingen som helst respekt längre när det gäller den biten (inget problem som helst inne i stallet), allt ledarskap är som bortblåst. Han hoppar o studsar o står mera på 2 ben hela tiden...... Har fått utskrivet Verqantil (osäker på stavningen), men vill ju inte använda det i flera månader.... Sen är läget som så att han får gå ute på boxvila nu, 5*5 m, men så fort jag släpper ut honom så blir han helt galen, bara hoppar o studsar, så jag skulle ju behöva ha honom på lugnande hela dagen. Det här medlet finns det ingen bruksanvisning till heller, men jag tror ju bara att det räcker för en stund när de fått det?!
Någon som har tips på ledarskapsövningar där hästen bara får gå raktfram, förutom att man då kan stanna den ofta o smyga fram? Ledarskapsövningar som man kan göra i stalllet?
Någon som har erfarenhet av Verqantil eller något annat preparat som funkar?

Mycket tackam för svar!
/Anna
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Stackars dig och hästen! Klart han blir skogtokig av att inte kunna röra sig, det är överskottsenergi det är fråga om - en rent fysisk reaktion som du får försöka att inte läsa in ledarskap i för mycket.

Jag har erfarenhet av att ha en häst på lugnande preparat dygnet om. Inte kul för någon part, men det funkade iallafall. Han var ordinerad boxvila i ett halvår och sprang efter ett par veckor runt och stressade, kickade osv som du beskriver att din gör. Han vrickade och skadade sig då ännu mer, så det var då han fick lugnande, gav i fodret morgon och kväll. Han höll sig sansad då tiden ut, men det verkade faktiskt få mindre verkan med tiden, så det är ju ingen lösning för hur lång tid som helst.

Du har säkert redan skurit ner kraftfodret till honom, men ev kan man behöva räkna om foderstaten för att minska mängden energi även genom att skära i höet (och ev komplettera med proteinfoder).

Boxhagen kan du göra spännande genom att bygga en labyrint, en serpentin eller så, i den. Alltså så att han kan få en större yta att gå runt på, utan några raksträckor att få upp farten på. Blir lite aktivitet för huvudet, och ger möjlighet till mer rörelse (som han ju behöver, bara inte ihop med fart eller annan belastning). Men det är ju svårt om de är så pigga att välta staket tycks vara en rolig lek. Kanske du kan ge honom en liten mängd lugnande (fråga efter dosering av din vet.) de första dagarna i boxhage / på promenad, så kanske han dämpar sig och kan gå utan längre fram?
Samma sak med promenader - ge lite lugnande första gångerna och vänj honom vid rutinen samtidigt som han får röra lite på kroppen. Klä på er träns med lång lina, spö ifall du behöver hålla honom ifrån dig och hjälm, samt kompis som kan hjälpa till de första gångerna och se hur det går att kontrollera honom.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Du kan ju alltid prova Placid, som är ett örtpreparat från Dodson&Horrell som verkar lugnande. Gav min 1,5-åring det när hon fick boxvila för att man skulle kunna leda henne till o från sjukhagen.
Värt att prova. Vet. rekommenderade det indirekt, eftersom han inte fick det i egenskap av yrkesman då det inte är ett läkemedel.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Ja, boxvila har aldrig fört något gott med sig. Min förra häst blev ordinerad detta efter en senskada...tog två dagar och han blev tokig och riskerade därmed att skada sig ännu värre. Så, i samråd med veterinär gjorde jag iordning en hage ute i närheten av de andra hästarna på ca 6x6 meter med mycket pyssel i och se, då blev han lugn och då gav det sig själv vid insläppet att jag tog en extra sväng på ca 20 minuter innan vi gick in. Han blev sitt gamla lugna jag direkt.
:cool:
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Nä han får inget kraftfoder alls....(att räkna med),men däremot har han ett väldigt näringsrikt hö som jag försöker byta med en annan i stallet mot lite sämre hö, men han äter istort sett inte det. Kan bara ge 2 kg av det på kvällen, annars bara drar han runt det i boxen.
Det där med att göra labyrinthage var ju ett bra tips. Han får faktiskt gå i hage 5*5 m nu för vet, men min "sjukhage" (minihage som används till att stå o borsta o så) är gjord med elrep och han vill lägga sig ner så fort han kommer ut så jag måste bygga om den i helgen så det är riktigt trästaket. Tycker det är mycket obehagligt ifall de lägger sig ner och fastnar.....
Jag har lina o pisk o hjälm när jag promenerar.....man lär av sina misstag....
Var ute igår med honom, gav honom lugnande ca 1 timme innan, men han kunde studsa, resa sig o dra lika bra för det.....men det tog nog udde ur det värsta för han lugnade sig efter en stund....men ett rent helvete innan dess....med livet som insats...... :crazy:
Du tror inte det har alls med ledarskap att göra då?! Grejen är ju den att när det är annat som är så mycket intressantare än mig så lyssnar han hellre på det ?! Jag vet inte men jag känner mig mycket liten (jag är 160 cm o hästen 170 cm...) och vatten värd när han gör på det viset. Självklart har han överskottsenergi och det är ju bara att hoppas att det blir bättre. Jag misstänkte att denna kusen kunde bli som han blivit för han har ju alltid varit van vid att vara ute mycket och älskar verkligen att träna. En utav gångerna när han blev galen i boxen var när jag tog fram transporten för att lassa ur hö?! Vet inte om han förknippade det med träning ?
Han är faktiskt ko-lugn i stallet, inga problem som helst. Lyssnar när han ska stå stilla o så som vanligt. Härjar inte runt i boxen utan är lugn....(förutom när han haft spelet då ett par gånger...) Men han har ju att tugga på hela tiden ifall han vill + massor med grenar mm

Tack för ditt svar o dina tips!
/Anna
 
Senast ändrad:
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Hade faktikst planer på det, men nu när inte ens det från vet funkade så vet jag inte ???? Men jag kommer nog att göra ett försök i varje fall....det kan ju liksom inte bli värre...
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Nej, jag tror inte du ska ta det personligt! Se det tvärtom som en komplimang att han fortfarande är hanterbar i stallet!
Jag förstår att du känner dig liten och vatten värd med jättehäst som studsar och inte bryr sig alls om vad du säger. Och i normala fall hade man säkert pratat ledarskapsbrister hit och dit - men här tror jag bara att det gör alla parter olyckliga. Klart man teoretiskt kan tycka att ledarskapet ska sitta så pass bra att man kan kontrollera hästen även med överskottsenergi, men det är faktiskt i teorin.

Jag har läst någonstans att hästar har ett ganska fysiskt behov av att få träna flyktbeteende, tömma ur glykogenerna ur musklerna och springa sig fulla av mjölksyra emellanåt. Vet inte hur undersökt fenomenet är, men i praktiken är det inte svårt att tänka sig rimligheten i det. Jag har hört rekommendationer på att var 14:e dag låta hästarna springa av sig på något sätt - snabbjobb inom trav och galopp, konditionspass / intervallträning blir det väl ofta bland ridfolk, unghästarna kan få löslongeras och löshoppas och springa av sig i ridhus. Hagar kan ge tillräckligt rörelseutrymme för hästarna att leka flykt själva, men räcker inte alltid. Och tänk då på pållen i boxen som är uppladdad med rent fysisk energi, understimulerad på det och med normalt rörelsebehov förutom flyktbeteendet. Det är naturligtvis livsviktigt att han uppför sig någorlunda, men det är högst naturligt att han inte gör det.

Om man blir arg och ger sig på hård fostran och försöker trycka på en överspeedad häst ett ledarskap tror jag att man riskerar att mana hästen till kamp istället och det är inte heller så kul eller lyckat. Samtidigt måste du ju markera gränser, men... tja... jag tror att man gör det bäst med att försöka vara så lugn som möjligt så att man inte skapar en stress-situation som man inte kan komma vinnare ur. En ledarskapskamp med skogtokig häst är svår att vinna.

För att behålla lugnet kan man behöva hjälpmedel i form av lugnande, kompisar och alla hjälpmedel du tror kan skydda er båda (hans ben och ditt liv) - kanske kedja, kanske skarpare bett? Jag tror att du får försöka se det för vad det är, en jobbig period. När han kan röra sig friare i hage och få ur sig energi på andra ställen än på mattes promenader - då kan du antagligen ta upp ledarskapsdiskussionen igen, och ta vid där ni slutade innan detta hände.

Egentligen tycker jag att boxvila är ett gissel och tror att det bästa för hästen i många fall är att gå sig frisk i hage istället, rörelse främjar cirkulation och det påskyndar läkningen. Men det funkar ju inte alltid, ibland är det stillastående som krävs. Men ska du ändå spika hage, så ta i lite mer än 5x5 meter, och gör en liten labyrint där ingen sida är längre än 5 meter. Du kan t ex ha 10x10 m som är avspärrade på mitten med två parallela staket, och grindhål som inte ligger mitt för varandra. Och utöka till 15 x 15 m när han vant sig vid den. Ju mer han kan vara ute destu mer kan han bli "mätt" av intryck, och lyssna bättre på dig.
Och ju mer han kan röra sig (i skritt) destu bättre, bara han inte belastar sig med för mycket hopp och spring. Problemet är ju att han kommer att göra det, hoppa och busa, oavsett hur litet utrymme man ställer honom i, pga överskottsenergin (men du kan ju ge lite lugnande innan hag-släpp också förståss, iallafall första dagarna). Så då kan man lika gärna göra det lite större, så han kan vandra runt lite efter att ha haft sin lilla, mer eller mindre oundvikliga rodeo. Det är nog min bästa rekommendation. Blir han för svår att leda med tiden, så får han ju då ändå röra sig ändå i hag-labyrinten.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Jo behålla lugnet är ju alltid det bästa, men det är svårt när man är van vid att använda vanlig grimma o röst.....Han är som sagt ett lamm att hantera annars när det går att rida o så som vanligt. Folk tror att jag har gett honom valium när vi är iväg på träningar, innan jag hoppar upp då förståss :banana:

Hagen jag har är 10-10 m så jag ska nog kunna göra en liten labyrint i den, fast problemet är att han ser samma saker ifrån den som från sin box för han står med huvudet ut från boxen och har då nästan huvudet i denna hagen....men men det måste ju ändå bli bättre. Jag ska göra hage på annat håll oxå om någon vecka eller så när jag ser hur det artar sig. Pållen är ju van att springa fri på flera ha annars med kompisarna så det är ju inte så konstigt att han har spring i benen...är ju bara så himla rädd att skadan ska gå upp när han hoppar o studsar...

Tack för din uppmuntran, den behövs ! :bow:
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Pust då var det dax igen för näradödenupplevelser :crazy:
Hästen har nu gått 4 dagar i minihage (10*10 m) med labyrint. Härjade rejält några gånger de första dagarna men har sen faktiskt lugnat ner sig. Jag har promenerat med honom varje dag och det har funkat ok. Har hoppat o studsat lite men inte värre än att man kan acceptera det. Men så igår var det dax. Gick 150 m hemifrån, mot en hage dit vi gått varje dag i nästan 2 års tid förut, (de gick där sist i okt-04). Då fick han fullständigt fnatt. Låser totalt på något och blir som förbytt. Helt ohanterbar, ska bara stå på bakbenen och dra iväg som en dåre. Det tog mig 25 min att komma hem de 150 metrarna igen, och då hade han galopperat runt runt o hoppat o studsat hela vägen hem...pust...verkade faktiskt som han näst intill var på väg att gå till attack med vid ett par tillfällen när jag backade upp honom för att försöka få någon som helst kontroll...Har jag bett på honom så blir han bara ännu värre o sliter mer o mer för att det då gör ont, likaså hingstkedja får han fullständigt spelet på, jag har repgrimma o longerlina...Det är ingen som vågar vara i närheten av honom så jag får inte med någon (som kan vara till någon hjälp) på promenaderna. Alla "leksaker" som han får är bara roliga en dag, sen vill han ha nya saker. Mina ideér är slut.
Kan tillägga att innan vi gav oss iväg igår så hade jag stått i hagen o borstat honom ca 1 timme och då stod han nästan o sov... Sa till tjejen i stallet innan jag gick att jag skulle ut o bära runt honom en sväng....

Snälla är det någon som har några flera tips o ideér?
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

FUNNY skrev:
Du tror inte det har alls med ledarskap att göra då?! Grejen är ju den att när det är annat som är så mycket intressantare än mig så lyssnar han hellre på det ?! Jag vet inte men jag känner mig mycket liten (jag är 160 cm o hästen 170 cm...) och vatten värd när han gör på det viset. Självklart har han överskottsenergi och det är ju bara att hoppas att det blir bättre. Jag misstänkte att denna kusen kunde bli som han blivit för han har ju alltid varit van vid att vara ute mycket och älskar verkligen att träna. En utav gångerna när han blev galen i boxen var när jag tog fram transporten för att lassa ur hö?! Vet inte om han förknippade det med träning ?
Han är faktiskt ko-lugn i stallet, inga problem som helst. Lyssnar när han ska stå stilla o så som vanligt. Härjar inte runt i boxen utan är lugn....(förutom när han haft spelet då ett par gånger...) Men han har ju att tugga på hela tiden ifall han vill + massor med grenar mm

Tack för ditt svar o dina tips!
/Anna

Jag tror inte det där har med bristande ledarskap att göra heller. Min valack är ett under av fostran och skulle aldrig drömma om att ifrågasätta mig som ledare. Men när han stod 8 veckor på boxvila efter en hasledsartroskopi, med bara 20 minuters promenad/dag så efter ungefär halva tiden blev han vildhingsten allan ballan. Han reagerade ungefär som din, hoppade och for, gick på bakbenen (och viftade gärna med dem mot mig i lekinvit.. föga uppskattat), han kunde gå lugnt och så bara som skjuten ur en kanon fara iväg och få stora spelet. Och jag kunde ju säga åt honom iofs och han sansade sig, i ett par sekunder sne kokade det över igen.

Pratade med vet som ansåg att betedde han sig sådär och inget funkade så fick han helt sonika vara utan promenader för det var absolut inte bra för benet. Som en sista utväg provade jag stigbett (det är en herre som är OTROLIGT känslig i munnen) och efter att inledningsvis blivit förbannad på stigbettet så respekterade han det och var näästan lugn.

Han var lugn i boxen, men röjde fan i boxhagen (bock och brall på stället), hörde även där med vet, och skötte han sig inte i boxhagen fick han stå på box. Så han stod större delen av tiden på box, eftersom det viktigaste var att han inte härjade på bakbenet.

Så jag vet hur du har det, men förutom starkare lugnande och ev en hästkompis med på promenaden så har jag inga tips mer än att höra med vet vad som är viktigast: att han får röra sig eller att han inte härjar runt.

Som tröst, så min herre lugnade ner sig av sig själv mot slutet av boxvilan. Dvs det var en övergående period av flippar.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Skönt att höra att det finns flera i samma sits....
Nä det kanske är bäst att låta bli men då lär det väl bara bli värre o värre när vi sen väl ska sätta igång...pest eller kolera ???
Ska nog ringa o prata med vet imorgon. Vi har 3,5 månader kvar av promenader o "boxvila" :crazy:
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

FUNNY skrev:
Skönt att höra att det finns flera i samma sits....
Nä det kanske är bäst att låta bli men då lär det väl bara bli värre o värre när vi sen väl ska sätta igång...pest eller kolera ???
Ska nog ringa o prata med vet imorgon. Vi har 3,5 månader kvar av promenader o "boxvila" :crazy:

Lite uppmuntran..de flesta hästar blir lugnare när grääääset och vääärmen kommer! Dels kan de då beta i sin boxhage (om man flyttar den frekvent) och sommarhetta brukar dämmpa dem.
(Min valack ska naturligtvis vara motvalls och går i principt utmärkt att ha på box vintertid, men drabbas av grav anorexi på sommaren och slutar äta och rasar i vikt om han står på boxvila..)

Så förhoppningsvis är det en hel del vårpigghet det här (mina som inte har boxvila är mer än lovligt glada i hatten nu), och han sansar sig med tiden och så hjälper gräs & värme till. *peppar*
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Vad händer om du har hästen i en 'vanlig' hage? Blir han lugnare då? Ibland är det det bästa faktiskt...
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Knasbollen i stallet får lugnande för att kunna promeneras i lugn och ro.

Min ponny fick ett knasanfall nu så jag tänkte be om lugnande men hon skärpte till sig. Hon är tack och lov ganska nöjd med att gå i sin lilla minilösdrift, kan gå in och ut som vanligt men har bara en lite liten sjukhage istället för den vanliga.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Vanlig hage är inte att tänka på.....
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Jag har lugnande till honom men det hjälper tyvärr inte....
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Jag får nog rekommendera samma som Alexandra, att höra med veterinären vad du ska göra. De kan ju inte vara ovana vid att hästar på boxvila får sina flippar till ägarnas förtvivlan.
Alltså vad är viktigast (enligt vet.) - att han rör sig i någon mån eller att han vilar benet? Eller kanske snarast, vad är mest riskfyllt för läkningen - stå helt still eller skutta runt som en tok (en stund)? Om han nu ändå brallar så under promenaderna, så kanske det är nästan lika illa som att gå en stund i vanlig hage, men det sista är iallafall mindre farligt för dig? Hur rekommenderar de dig att lösa problemet?

Det kan ju vara så att just det lugnande medlet inte fungerar så bra på honom, att han behöver att annat eller ett starkare? För ska han röra sig utan fara för ditt liv så är behöver han ett fungerande lugnande medel, av allt att döma. Och kanske han kan få liiite större boxhage om han går på ett lugnande som fungerar (bättre att han brallar i boxhagen än på dig menar jag)?
Eller så får han kanske stå på box då, och då behöver han av allt att döma också starkare lugnande.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Jo det är helt rätt som du säger. Jag har sökt vet idag men hon skulle ringa mig under dagen. När hon skrev ut det lugnande så verkade det som att det bara var det som jag har fått eller att spruta honom med Plegg som var alternativen ?! Är inte så sugen på att spruta kanske ett par gånger om dagen i 3 månaders tid ...
Nä nu ger jag nog ge upp promenaderna hur det än är ifall jag inte får tag på bättre lugnande. Jag är trött på att riskera livet hela tiden för att häststackarn får spelet :crazy: Jag vet ju att det inte är hans fel men man blir så ledsen o frustrerad :cry:
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Ge hästen lugnande när du skall gå ut med honom. Veterinären får skriva ut recept.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 763
Senast: Lobelia
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 083
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp