Galen häst på boxvila.

Gamer_Grill

Trådstartare
Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det lät ju bra på papperet. Men efter en dag var både stolp och tråd av på mitten och hästen var ute hos de andra. Den blir också tokig, röjer runt och försöker nästan hoppa ut ur boxen om den lämnas inne ensam, så det är inget bra alternativ.

Det står tre hästar i stallet och finns ej plats för fler. En av dem fick nyligen förstoppningskolik efter att ha stått inne en dag pga. snöoväder, så det är ej aktuellt att ha den inne en heldag igen. Den kan ej heller vara ute ensam.

Hur hade ni löst det här?
Ska man ta risken att jaga upp hästen mer genom att flytta den till någon som har möjlighet att ha den som konvalescens i en annan sorts hage? Eller ska man våga ta risken att ha alla tre stående på box i tre veckor?
 
Senast ändrad:
Är hästen lugn när den är i hagen med de andra?
I så fall hade jag haft den i vanliga hagen. Om hagen är stor hade jag frågat de andra hästägarna om ni kan stängsla av hagen i 2-3 veckor så de alla går på mindre yta.

Dessutom hade jag ringt veterinären och berättat situationen och rådfrågat.

Jag hade inte velat ha min häst på lugnande medel i veckor stående på boxvila, just för magens skull
 
Hej! Vad tråkigt att höra om din häst. Hoppas den blir bra snart. Sjukhagen, var är den i förhållande i den andra hagen? Är de tre hästarna nära varandra så att din häst kan se de andra? Är det en stor hage o de andra två vandra iväg så kanske det kan vara en ide att gör den stora hagen mindre (det gäller ju bara 3 veckor) så att de alltid ser varandra? Jag har en långkonvalescent, som ska stå totalt 1 år för senskada (spark) Hon har stått 6 månader och hon klarar det men endast om hon har häst i närheten så hon kan se den. På natten tas hästarna in och hon står bredvid sin "man" (en gammal pensionär) Så de kan snusa med mularna. Hoppas det går bra med din häst.
 
Är hästen lugn när den är i hagen med de andra?
I så fall hade jag haft den i vanliga hagen. Om hagen är stor hade jag frågat de andra hästägarna om ni kan stängsla av hagen i 2-3 veckor så de alla går på mindre yta.

Dessutom hade jag ringt veterinären och berättat situationen och rådfrågat.

Jag hade inte velat ha min häst på lugnande medel i veckor stående på boxvila, just för magens skull
Som jag har förstått det får hästen inte röra sig mer än absolut nödvändigt, det är det som är grejen. Jag blev tillsagd att inte ens skritta 10 minuter för hand förrän om två veckor.
 
Som jag har förstått det får hästen inte röra sig mer än absolut nödvändigt, det är det som är grejen. Jag blev tillsagd att inte ens skritta 10 minuter för hand förrän om två veckor.
Ja ibland får man välja mellan pest eller kolera...

Jag tänker att om alternativen är 1. Leva rövare och bryta sig ut 24/7 eller 2. Stå drogad i 2-3 veckor eller 3. Vara lugn med sina kompisar i hagen även om det betyder att den går mer...
 
Hej! Vad tråkigt att höra om din häst. Hoppas den blir bra snart. Sjukhagen, var är den i förhållande i den andra hagen? Är de tre hästarna nära varandra så att din häst kan se de andra? Är det en stor hage o de andra två vandra iväg så kanske det kan vara en ide att gör den stora hagen mindre (det gäller ju bara 3 veckor) så att de alltid ser varandra? Jag har en långkonvalescent, som ska stå totalt 1 år för senskada (spark) Hon har stått 6 månader och hon klarar det men endast om hon har häst i närheten så hon kan se den. På natten tas hästarna in och hon står bredvid sin "man" (en gammal pensionär) Så de kan snusa med mularna. Hoppas det går bra med din häst.
Den ligger alldeles intill, hästarna kan både se varandra och ha kontakt. Den "stora" hagen är redan avspärrad till kanske 10x30 så de friska hästarna kan inte knata iväg utom synhåll.

Oj, ett år var inte illa, jag som tycker de här veckorna känns som en hel evighet... Tur att din åtminstone verkar vara en smula mer sansad än min. :angel:
 
Ja ibland får man välja mellan pest eller kolera...

Jag tänker att om alternativen är 1. Leva rövare och bryta sig ut 24/7 eller 2. Stå drogad i 2-3 veckor eller 3. Vara lugn med sina kompisar i hagen även om det betyder att den går mer...
Jo, men jag tänker att om risken finns att stygnen går upp så känns det ju inte bra alls att hon kan springa lös. Det är inte riktigt en cool och stillsam häst till vardags i hagen heller, även om hon inte går genom staketet då, så jag litar inte alls på att hon nödvändigtvis håller sig lugn bara hon får komma ut... Men nej, konstant lugnande i fler veckor känns inte heller som en höjdare för magen.
 
Jo, men jag tänker att om risken finns att stygnen går upp så känns det ju inte bra alls att hon kan springa lös. Det är inte riktigt en cool och stillsam häst till vardags i hagen heller, även om hon inte går genom staketet då, så jag litar inte alls på att hon nödvändigtvis håller sig lugn bara hon får komma ut... Men nej, konstant lugnande i fler veckor känns inte heller som en höjdare för magen.
Jag hade liknande problem med min ena och det är verkligen ett aber. Nu var det inte så illa som vi trodde först så han kunde gå i vanliga hagen ganska snart men hade det varit så illa som vi först trodde så hade jag byggt gångar i hagen så att de aldrig får upp någon fart. Visst att de kan gå men inte dra en repa. Är det en möjlig väg tror du?
 
Jag skickade iväg min häst till ett konvalescensstall. I och med att stallet var nytt och hästen inte hade några kompisar där dämpade hon sig istället för att behöva se flocken genom fönstret. Hon höll sig lugn och läkte och blev bra.
 
Jag tror också att konvalescentstall kan vara en bra idé. Sen har jag ofta sett annonser där folk som har häst med boxvila söker efter en annan häst i samma situation, som sällskap.
 
Möjligen dum fråga, men: Vad är syftet med boxvilan? Är det endast för att minimera risken att stygnen går upp, eller påverkar det också läkningen av själva leden? Det är kotsenskidan om det spelar någon roll. Jag tänker om det minst riskabla är att ändå låta hästen gå ut med de andra, för som vi har det nu kan vi inte fortsätta. För det verkar inte finnas ett enda stall i hela länet som tar emot konvalescenthästar.
 
Möjligen dum fråga, men: Vad är syftet med boxvilan? Är det endast för att minimera risken att stygnen går upp, eller påverkar det också läkningen av själva leden? Det är kotsenskidan om det spelar någon roll. Jag tänker om det minst riskabla är att ändå låta hästen gå ut med de andra, för som vi har det nu kan vi inte fortsätta. För det verkar inte finnas ett enda stall i hela länet som tar emot konvalescenthästar.
Jag hade inte vågat chansa utan att prata med veterinär först. Min erfarenhet är att det är värst i början och att de flesta hästar accepterar situationen. Kanske du kan ge lugnande i början för att se om det blir bättre? Det vore ju förfärligt tråkigt om du släpper ut och skadan förvärras med ännu längre konvalescent som följd.....
 
Möjligen dum fråga, men: Vad är syftet med boxvilan? Är det endast för att minimera risken att stygnen går upp, eller påverkar det också läkningen av själva leden? Det är kotsenskidan om det spelar någon roll. Jag tänker om det minst riskabla är att ändå låta hästen gå ut med de andra, för som vi har det nu kan vi inte fortsätta. För det verkar inte finnas ett enda stall i hela länet som tar emot konvalescenthästar.


Håller med @Görel i hennes erf och det behöver inte vara ett rent komvalecentstall utan brukar funka bra med vilken större anläggning som helst med hästar inne i stallet och aktivitet i stallgången osv . Precis som Görel redovisar så brukar det vara mycket lättare för hästar som har svårt att stå på box/sjukruta etc att byta miljö till ett ställe som inte är deras eget pch där det händer saker intrycksmässigt under dagen, istället för att i det egna lilla stallet med bara ett fåtal individer, få alla rutiner brutna och det dessutom inte sker några aktiviteter under dagem utan är helt tyst och öde .
 
Min kunde inte heller stå inne i sin egna box så ställde in henne i ett annat stall på samma anläggning - funkade kanon.

Är det en sparkskada din häst har fått? Jag har haft två perforerade leder, senast förra vintern. Den konvalescensen gick bra, hon stod i sjukhage runt 6v, sedan lite större men inte så hon fick upp fart, kunde trava lite rakt framåt för att sedan vända. Lite längre men smal hage. Släppte henne i stor hage efter 2,5 månader tror jag. Hon var lugn största delen av konvalescensen, brallade lite ibland men inget heltokigt. Skrittade för hand korta promenader som ökades på vartefter, varje dag efter at stygnen togs. Hon blev helt återställd.

För nåra år sen hade jag en annan perforerad led där hästen inte alls var med på noterna. Precis som din stod hon inte stilla, var upprörd i boxen trots sällskap, sparkade och for runt. Byggde sjukhage som hon kraschade. Så jag släppte ut henne i hagen med bandage efter ca 1,5 vecka. Det blev inte bra och jag fick ta bort hästen.
 
Hej igen en annan sak som har hjälpt mitt sto som är långkonvalescent är mycket grovfoder. Då hjälper det till att hålla henne lugn. Men som sagt sällskap i närheten är det viktigaste.
 
Är det någon som vet om man får ringa till klinikerna på jourtid när de uttryckligen säger att jourtelefonen bara är till för akuta sjukdomsfall? Jag tänkte ringa och fråga om man kan få plegicil eller om man kan släppa ut henne i stora hagen ändå, för idag MÅSTE hästarna ut. Stod inne hela dagen igår och jag vågar inte låta kolikhästen stå en dag till.
 
Är det någon som vet om man får ringa till klinikerna på jourtid när de uttryckligen säger att jourtelefonen bara är till för akuta sjukdomsfall? Jag tänkte ringa och fråga om man kan få plegicil eller om man kan släppa ut henne i stora hagen ändå, för idag MÅSTE hästarna ut. Stod inne hela dagen igår och jag vågar inte låta kolikhästen stå en dag till.
Var i Sverige befinner ni er?
 
Är det någon som vet om man får ringa till klinikerna på jourtid när de uttryckligen säger att jourtelefonen bara är till för akuta sjukdomsfall? Jag tänkte ringa och fråga om man kan få plegicil eller om man kan släppa ut henne i stora hagen ändå, för idag MÅSTE hästarna ut. Stod inne hela dagen igår och jag vågar inte låta kolikhästen stå en dag till.
Det är bara att ringa, jag tänker att det måste ingå i deras service att svara på frågor. Du är kund där och de har kompetensen. Bra att du kämpar på, hoppas att du får tag på en vettig och förstående veterinär.
 
Är det någon som vet om man får ringa till klinikerna på jourtid när de uttryckligen säger att jourtelefonen bara är till för akuta sjukdomsfall? Jag tänkte ringa och fråga om man kan få plegicil eller om man kan släppa ut henne i stora hagen ändå, för idag MÅSTE hästarna ut. Stod inne hela dagen igår och jag vågar inte låta kolikhästen stå en dag till.

Jag tänker att din situation absolut är akut och att det är klart att du kan ringa.

Har du lagt ut egna annonser om att du söker konvalescensstall? Den jag hade min häst hos fick jag tag i via kontakter. Finns du på FB kan du göra ett inlägg som kan delas.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 510
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 137
Senast: Dopy
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 668
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp