Galen hund

Yrja

Trådstartare
Självklart inte galen, men så jobbig imellanåt.

Det är så att min syster har en sibirien huskey på sju månader som har så fruktansvärt mycket energi. På dagarna är hon ofta ute på tomten - bunden med lång lina(får komma in när hon vill). När hon är ute så springer hon som tokig fram och tillbaka och det är svårt att få stopp på henne(om man inte tar tag i linan). Tillslut brukar hon ta sig in mellan bord och stolar på altanen och sist satt hon fast på bordet, under en stol. :smirk: Syrran tog loss henne men snart satt hon där igen. Hur lugn som helst, bara väntade på att få komma loss. Detta är väll inte direkt något problem för oss, och hunden verkar inte bry sig heller, men det borde finnas en anledning till varför hon håller på hela tiden. Hon springer in i saker, ramlar, springer tills linan tar stopp(vilket inte kan vara så bra för ryggen).

Sen till det egentliga problemet. När man är ute och går med henne så drar hon otroligt mycket i kopplet. Min andra syster har haft hund i över 20 år och genom att sätta kopplet runt magen så kan hon(och ibland jag) få hunden att gå lugnt. Men det tar tid att komma dit och hon verkar inte bry sig om vad man gör. Jag vill inte göra illa henne för att hon ska kunna gå lugnt på promenaderna.

Hur ska man göra?
Det är inte så att hon är stressad eller orolig. Hon är glad och vill gärna vara med, kan lägga sig ner och bara somna på plats hur mycket ljud och rörelse det än är i rummet. Ibland fungerar hon riktigt bra. Men när hon väl får sina "ryck" så börjar man ju undra. Hon blir heller inte arg när man stoppar helle eller liknande utan kan istället krypa upp i knäet på en - glad och busig och så fort man släpper sticker hon igen. Hon verkar inte reagera mentalt på något.

Det låter säkert jättekonstigt. :crazy: Det är därför jag vänder mig till er. :D
 
Det låter som en husky som inte får fullt utlopp för sitt motionsbehov. Huskys är ju avlade för att springa långa sträckor varje dag tillsammans med sitt spann och det märks. Jag vet att en del huskys är svåra att ha lösa, men jag tror det skulle hjälpa. Om det finns ett inhägnat område någonstans kan det vara en god ide att släppa hunden där några timmar per dag. Då hunden blir äldre kan man motinera den genom att cykla. Ofta drar de cykeln så det blir inte jobbigt ens för den med taskig kondis. Det som behövs är tid.
 
Tack för svaret. Känner till att huskeys är lite egna, de är ju väldigt "välbehållna" - instinkter och naturliga behov. Hon kunde gå lös som valp, men inte längre. När vi var vid stugan vid midsommar råkade hon sticka ut genom dörren två ggr och man fick inte tag på henne i första hand. De vill ju gärna kunna ha henne lös, men det går inte. Några inhägnade ytor finns tyvärr inte tillgängliga heller.

Förmodligen är det så att hon inte får röra sig så mycket som hon behöver. Förstår inte varför syrran köpte en huskey när hon hade tre barn under 5 år. :crazy: Tiden räcker ju inte till. Men det var ju vad hennes man ville ha och enligt säljaren så var det inga problem alls. :smirk: Kan ju tillägga att säljaren inte var någon människa jag skulle vilja träffa igen.

Ska iaf. ta upp det med min syster. Det är dock egentligen hennes mans hund och han förstår sig inte på djur speciellt bra. :crazy: Tycker att dom ska ligga still/leka när man säger det till dom. Det där med olika raser och temperament har han inte förstått.

Tack igen.
 
Hundar föds inte lydig .

Att ha hunden lös är inte något man alltid får gratis .

Tipsa dom om att gå lydnadskurser så ni kan ha hunden lös så den får röra sig mycket.

Ut och jogga, cykla m.m
 
Om du läser mitt förra inlägg så får du svar på det mesta av det du sa. Lydig o lydig. Alla hundar följer väll sin ledare(?). Det är väll snarare vägen till ledarplatsen som inte kommer gratis?
 
Jag läser alltid inläggen som jag svarar på, så även ditt :smirk:

Förstår dock inte riktigt vilka svar jag får genom att läsa det? Att det är din syster hund eller ?

Allt hänger ihop med lydnad och det får man inte automatiskt.

Att hunden skall följa sin ledare och därmed inte rymma = behövs ingen lydnadsträning är lite fel.

Om du ser till en flock, alla individer håller inte ihop hela tiden ( synbart avstånd).
Är det då fel på ledarhunden?

Tycker att det du beskriver låter som en understimulerad draghund och dom klättrar på väggarna.

Att få en hund att gå fint i koppel eller hålla sig nära matte/husse om inget annat besked ges hör inte till hur bra man är ledare för sin flock, utan hur väl man dresserat sin hund.
 
Jag syftade inte på huvudinläggget. Utan på det jag skrev senast.
Trodde att det framgick där att min syster har dåligt med tid. Alltså är lydnandskurser/cykelpromenader(efter som att hon har småbarn) inte bara att "ordna". Ska dock fråga hennes man om jag får träna hunden åt dem. Men min tid är ju den också begränsad.

Självklart är det fel på ledarhunden. :) Han har inte de kunskaper som behövs för att få en hunds fulla förtroende, precis som så många andra hundägare. Men att hunden har mycket energi är nog största delen av problemet. Jag tänker dock försöka få honom att inse det efter som att det enligt mig är att plåga ett djur om den inte får utlopp för sina behov.

Nej, anledningen till att hunden inte går fint i koppel är nog i så fall snarare energi, och hunden har inte den tilliten till ägaren att den lyssnar när han ber henne att ta det lugnt. Att hunden inte förstår är nog ganska uteslutet efter som att det går varje gång min andra syster försöker. Men jag gillar inte det sättet att lösa problemet och tycker att det borde finnas ett annat. Men som sagt antar jag nu att det är energin som är orsaken och det måste man väll göra något åt innan man gör något annat. Är inte så insatt i hundvärlden men jag anser att det i är som med hästar här - det är orsaken till beteendet som är problemet. Först och främst är det ju ett problem för hunden och den måste också prioriteras först.
 
Trodde att det framgick där att min syster har dåligt med tid. Alltså är lydnandskurser/cykelpromenader(efter som att hon har småbarn) inte bara att "ordna".

Hoppas det går att lösa, annars kanske en omplacering vore det bästa?! Att hunden hamnar i ett hem där den för utlopp för vad den är avlad för.

Han har inte de kunskaper som behövs för att få en hunds fulla förtroende, precis som så många andra hundägare. Men att hunden har mycket energi är nog största delen av problemet.
Energin är nog det problem ni ska fokusera på.
Och om det är som du skriver( att han inte har kunskaper...) så ser jag ytterligare ett skäl till omplacering.

hunden har inte den tilliten till ägaren att den lyssnar när han ber henne att ta det lugnt

Det har heller inte enbart på "ledarrollen" då skulle ingen hund lyssna på någon annan än sin Matte/husse
 
Omplacering? :smirk: Man skaffar sig väl inte en hund om man inte kan se till att den mår bra? Och sen bara ger bort den. Det låter ganska oseriöst tycker jag. :crazy:
Pratade med henne idag. De ska hägna in gården och hennes man har börjat träna henne redan(de var redan smått medvetna om det). Dessutom hade hon lugnat sig enligt henne, men man kan ju inte veta om hon ser det på samma sätt som vi andra. Hon är inte ens ett år sen så problemen kanske kan ha och göra lite med hormoner också? Efter som att det har blivit bättre menar jag. Mest en tanke...

Kanske är det inte bara ledarrollen. Som sagt är jag ingen hundmänniska. Men när det gäller hästar är det iaf så, och de lyssnar ju även på andra. Det har ju med respekt att göra. Djuren har oftast respekt för människor i allmänhet(precis som de har respekt för varandra). Men om en häst tex. anser att h*n har mer rätt, eller inte litar på människan fullt, så väljer den ibland sin egen väg istället. Fullt förståerligt, så skulle väl vem som helst göra?

Hunden i fråga lyder för det mesta matte o husse - och andra människor med - men just när det kommer till promenaderna så drar hon mycket. Och ibland blir hon också jobbig när hon är bunden som sagt. Får hoppas att det räcker för henne att de hägnar in gården och den träningen hon får. De har en stor tomt så hon kommer ju att kunna springa hela dagarna om det är så. Annars får man ju gå vidare. Om problemet bara handlar om överskottsenergi så är det ju inget som inte går att lösa. :)
 
Rätta mig om jag har fel,
men du skrev att dom inte har tid att aktivera den och när jag läser dina inlägg så läser jag om en husky som är understimulerad.

Kallar du det att se till att hunden mår bra.?

Det var ett förslag eftersom det låter som om dom varken har tid eller kunskap.

Jag är ingen förespråkare för omplacering, snarare tvärtom.
Däremot måste man inse sina begränsningar.

Det är snällt av dig att försöka hjälpa men det är din syster och hennes man som skaffat sig en hund och då måste man ta ansvar för det.

Hoppas du/ni får hunden aktiverad och att resten flyter på.
 
Rätta mig om jag har fel,
men du skrev att dom inte har tid att aktivera den och när jag läser dina inlägg så läser jag om en husky som är understimulerad.

Kallar du det att se till att hunden mår bra.?

Nej. Men det är ju svårt att rätta till ett problem INNAN det blir ett problem. :smirk: Alla individer är olika.
Inse sina begränsningar? Ja, men att omplacera en hund när den redan bor i ett hem där den kan få det bra verkar väll lite väl? :crazy: Om de inte ens är villiga att försöka så hade de inte skaffat en hund. Och speciellt inte en husky - de var medvetna om rasens "egenskaper" då min andra syster talade om det flera gånger. Men de beslutade sig för att lägga ner det som behövdes. Man skaffar inte ett djur och sen skickar iväg det så fort det blir problem.

Kanske ska lägga till att detta precis har börjat. Det är inget som har hållt på under en längre tid. Vände mig till er för att få lite mer ideer och tankar om detta. Man kan aldrig göra för mycket.
 
Det är inte ett dugg oseriöst att omplacera en hund man insett att man inte kan ta hand om. Bättre att hunden får ett passande hem än att den ska stanna i ett hem där behoven inte tillgodoses.
 
Men det är ju inte fallet. :crazy: Säljer inte ett djur bara för att jag stöter på något nytt. Man löser väll problemet? Annars skulle ju varända djur kastas runt bland olika hem.
 
Låter som om den bästa lösningen är att omplacera. Låter både oseriös och okunnigt att gå och köpa en Husky som nu är 7 månader när familjen redan har 3 små barn under 5 år och ingen tid över. Att sedan välja hund efter utseendet är okunskap. Att man sedan köper en hund med så extremt arbetsbehov är väldigt oseriös.
 
Du skriver att din syster var fullt medveten om vad för slags hund de skaffade. Då borde hon också veta vad den behöver (tex massor med motion!). Men vad är problemet - att den drar i kopplet eller rusar runt i linan? Och vad för slags "träning" har de påbörjat?
 
Jag citerar dig .

På dagarna är hon ofta ute på tomten - bunden med lång lina(får komma in när hon vill).
Rätta mig åter igen om jag har fel, men hunden får inte sitta i vanlig lina hela dagar.

De vill ju gärna kunna ha henne lös, men det går inte

Förmodligen är det så att hon inte får röra sig så mycket som hon behöver. Förstår inte varför syrran köpte en huskey när hon hade tre barn under 5 år. Tiden räcker ju inte till

Det är dock egentligen hennes mans hund och han förstår sig inte på djur speciellt bra.

Trodde att det framgick där att min syster har dåligt med tid. Alltså är lydnandskurser/cykelpromenader(efter som att hon har småbarn) inte bara att "ordna".

Omplacering? Man skaffar sig väl inte en hund om man inte kan se till att den mår bra? Och sen bara ger bort den. Det låter ganska oseriöst tycker jag.
Du srkvier att uppfödaren var oseriös, att mannen i huset inte förstår sig på hundar och att din syster inte har tid! Vad kallar du det då?

Svar: Om du läser dina svar själv så kanske du inser varför jag föreslog omplacering. Du skriver ju svart på vitt att dom INTE har tid med hunden.


Jadzia skrev:Det är inte ett dugg oseriöst att omplacera en hund man insett att man inte kan ta hand om. Bättre att hunden får ett passande hem än att den ska stanna i ett hem där behoven inte tillgodoses.


Du svarade:Men det är ju inte fallet. Säljer inte ett djur bara för att jag stöter på något nytt. Man löser väll problemet? Annars skulle ju varända djur kastas runt bland olika hem.


Men om du läser dina ilbägg igen så inser du nog att det just är detta fall, eftersom hundens behov inte tillgodoses.
 
Uttrycket "massor med motion" är ju ganska relativt, tycker du inte? de har ju haft henne ute hela dagarna om hon velat, i lång lina. Sen har de såklart prominerat med henne flera ggr varje dag. Hon har fått mer motion än vad man kanske skulle ge en annan hund - lika mycket som de huskeys som jag känt till. Men individer är olika. Dessutom är hon i hormonfas och det kan säkert ge reaktion också. Men vad vet jag...

Tråden kanske var otydlig? Vad jag ville ha tankar om var vad det kunde vara som orsakade detta, överskottsenergi var vi ju redan medvetna om. Men det är bra om man fråga riktigt kunnit folk som jag trodde säkert skulle kunna komma med mer svar på ev. orsaker för att få en så bra lösning som möjligt. Kanske är det mer hästfolk på den här sidan än hundfolk, men ni kan ju mer än mig iaf. Kan ju dock inte motivera vad som är rätt eller fel efter som att jag är så okunnig och alla andra förmodligen vet bäst - svårt. :crazy: Men det kanske är bättre att vi frågar de som redan finns här irl. :)

"Träningen" skulle tydligen vara lite lydnad, för att hon skulle få något att göra med huvudet också.
 
Ute i lina räcker inte för att tillgodose hundens behov av aktivering ( såväl psykisk som fysisk )

Kanske är det mer hästfolk på den här sidan än hundfolk

Jag tycker nog att jag är både häst och hund människa med mitt förflutna.

*Jag har haft hund ända sedan barnsben ( olika raser )
*Varit ledare för allmänna lydnadskurser
*Gått kurser för problemhundar.

+ ett antal föreläsningar genom åren.

Jag anser att jag är en god hundmänniska men långt ifrån fullärd.

Svara gärna på mitt sista inlägg skulle vara kul med reflektioner över vad du tycker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 910
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp