Galen idé - ridbyxor

F

Fillefjonkan

Jag har fått en idé :idea: och behöver lite hjälp att avgöra om den är fullständigt idiotisk eller inte :D

Jag har två par gamla skinnskodda ridbyxor, själva byxorna är fullständigt uppslitna medans skinnet är härligt inslitet och absolut som bäst just nu. Så till min idé. Vad tror ni om att köpa ett par oskodda byxor och sko dem med skinnet från de gamla byxorna? Genomförbart eller mest krångligt och dumt? Har en sykunnig mamma som skulle få äran att sy men är lite tveksam till inpassning av skoning och hållbarhet. Någon som fått samma idé som jag och faktiskt provat?
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

varför göra sig besväret? klart det går, men bara besvärligt att tvätta skinn och läder. syntetisk skoning är bekvämare att sköta.
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Jag har försökt och givit upp. Dels är det passningen men också frågan vilken söm du ska ha, den måste ju vara extremt stark men också klara stretch.

Köp på rea istället är mitt tips.
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Ska jag välja mellan skinn och syntet så blir det definitivt skinn. Antar att jag är "old-school" vad gäller skoning på ridbyxor. Trots besväret att tvätt och sköta.
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Problemet är inte kostnaden för ett par nya byxor utan att det i princip inte finns skinnskodda att få tag i. Har bara lyckats hitta sådana med syntet. :(

Men det var som jag misstänkte att det är svårt att få rätt hållbarhet på sömmen och inpassningen. Tror jag lägger ner projektet innan det ens startat. :)
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Jag har gjort det på flera ridbyxor med både riktigt skinn och syntetskinn. Fungerade utan problem men är en hel del jox att få till. Är din mamma hyffsat sykunnig och har en maskin med elastiska sömmar så prova. Det är betydligt lättare att sy på skinnet om tyget inte är superelastiskt. Vävt tyg är bättre tycker jag.Lycka till.
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Det är ingen galen idé och det är en del som gör så (fast det var nog fler "förr i tiden" när utrustningen var mycket dyrare - förhållandevis sett).
Fast jag skulle nog lämna in dem till en sömmerska - om inte din mamma är väldigt sykunnig! Det kostar inte så mycket (en del hästshopar har kontakt med sådana kunniga personer).
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Det är ingen galen idé alls ;)

Jag har gjort det några gånger för mååååånga år sen, men som ponnytant skrev så var det vanligare "förr" när ridbyxor kostade en förmögenhet... då var jag långt ifrån ensam att göra det.
För när byxorna på mina Pikeur var slut så var skinnet bara bättre än från början. Så två gånger satte jag in skinnet i nya oskodda Pikeurbyxor (skinnet överlevde alltså 3 par byxor, det var tider det!! :D)
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Åh, lite hopp om att det kanske skulle kunna gå! :)

Blir till att konsultera mamma. Tänk om det funkar, blir som om favvo byxorna plötsligt återuppståt :bump::rofl:
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Det sa mamma med. :D Tur att man har bra kontakter!
 
Sv: Galen idé - ridbyxor

Åååh vilken bra ide :D
Kanske ska passa på att utveckla min fantasi om bruna ridbyxor med blå skoning.
 

Liknande trådar

Utrustning Förra året blev jag trött på att alltid få skav av ett par ridbyxor så jag slängde dem tillslut. Hade ridit i dem i några år och aldrig...
Svar
7
· Visningar
1 809
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp