Galen valack

chinnok

Trådstartare
Jag ska försöka förklara situationen kort:

Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola, medryttare och fodervärd.) till en 11 årig valack (f.d travare) som sades vara jättesnäll, han hade blivit riden på i alla sorts situationer o hanterad i det mesta, kunde stå med både ston och valacker. Nu funkade han inte i travet mera och då fick han komma hem till mig. Hade en annan kompis häst här samtidigt då eftersom min nuvarande foderhäst skulle flytta hem och de släpptes ihop utan problem. Den andra hästen är också valack. De funkar fint ihop. efter en vecka tog vi första ridturen ihop och första gången gick fint, andra ridturen bockade han av mig och sedan fick han stå några dagar innan jag gjorde nya försök, men han bara bråkade med mig (ledarskap?) Då jag var gravid med andra barnet fick han därefter stå då jag gjorde mig illa mig när han bockade av mig och jag ville inte riskera skada barnet. Nåväl, ungefär samtidigt fick jag hem ett kallblodssto tänkt till sällskap åt min valack när den andra valacken skulle flytta hem igen till sin ägare. Stoet var 11 år hon också, snäll men lite nervöst lagd. Hon hade stått i 6 år och varit fölmärr, men hade blivit både körd och riden tidigare. Alla introducerades och det har gick ganska så smidigt. Valackerna har inte bråkat om stoet, men det vi däremot märkte var att min valack var osäker och betedde sig konstigt ibland. Han dominerade dessutom stoet. Nu det senaste året har han blivit elak mot mitt sto, sparkar och biter henne så fort han kan, bryr sig inte nämnvärt när hon går ifrån honom osv. En period före sommaren var han direkt livsfarlig att gå nära, då han sparkade mot oss (bet min bebis i huvudet, men kom bara åt mössan som tur var), ett tag fick vi ta med piskan in i hagen för att ev kunna skydda oss om han försökte sparka mot oss. Vi har tränat massor med att befästa ledarskapet och det tror jag vi har, då han kan funka utmärkt i vissa situationer och så helt plötsligt gör han något dumt. Ridit på honom har jag dock inte gjort då han inte känns säker, jag har däremot börjat sätta igång stoet som bara var tänkt till sällskap, men hon är underbar och jättesnäll i allt, går att rida på fint osv. Ett tag menade vi att slakta honom då han var för opålitlig och mer än vi kunde hantera, skador har han också haft några under tiden han stått här. Har haft honom på koll och fått en diagnos tuppspatt på honom men förövrigt verkar han vara frisk. Sedan gjorde han en tväromvändning under sommaren och blev hur go som helst, började sätta igång honom med med handpromenader och hade planer på att få hit någon som kunde börja rida på honom (då jag tyvärr anser mig för tung nu efter andra barnet, innan jag gått ner efter ordning). Men sedan så bara över en dag blev han som före sommaren, mot en kompis till mig och försökte sparka efter henne osv, oss är han något sådär mot, men jag litar absolut inte på honom. Största problemet i dagsläget är att han är så fruktansvärt elak mot mitt sto och det accepterar jag inte längre (kompisens häst är här ett tag igen). Har lärt mig nu att ston och valacker helst inte ska gå i samma hage, ska jag sära dom? eller vad ska jag göra.? Just nu känns det som om han bara kommer kunna stå då jag hellre satsar på stoet. Vi har varit inne på slakt igen då vi tycker han börjar bli farlig igen. Tycker situationen är jättetråkig då jag trots allt tycker om honom.

Tillägga att detta är kortfattat, de går just nu på lösdrift på ca 2 hektar, blir installade i nov. Hästen (valacken) är aktiverad så långt det är möjligt, dvs handpromenader och ledarskapsövningar. När jag var gravid fick bägge stå från sommaren 2012 och jag började med dom i vinter/våras 2013 igen när min dotter var ca 2 månader. Det är alltså stoet som rids i dagsläget och valacken försöker vi hantera än så länge...
 
Sv: Galen valack

Jag tycker du skall ta bort honom. Han är ju inte frisk och trivs ju inte med tillvaron eftersom han beter sig så. Tänk om ditt barn kryper in i hagen om ett halvår?
Det går så många hela, friska, snälla travare till slakt....rädda en av dem istället. Det skall inte vara några problem med ston o valacker, i alla stall jag stått i har de varit blandade utan problem.
 
Sv: Galen valack

Jösses! Det låter ju livsfarligt!:eek: Tur att hästen bara fick tag på barnets mössa!:crazy:

Ston och valacker tillsammans ska, som morgaine skriver, inte vara något problem!
 
Sv: Galen valack

Hästen verkar ju aldrig varit trevlig hos dig och är dessutom labil. Varför behålla den? Du kan ju inte använda den till något och dessutom är den farlig. Om du ska behålla den måste du nog gå igenom den på djupet veterinärt och det blir med stor sannolikhet dyrt. Eftersom den är labil och därmed troligen till och från har ont någonstans så är frågan om man kan göra något åt det.
 
Sv: Galen valack

Problemet är ju ändå att jag tycker om hästen och han kan vara hur go som helst när han vill och helt plötsligt gör han något, som igår ex när sambon skulle fodra i hönäten ute så slängde han en liten hötapp åt dom innan han går och fyller där ute, stoet hinner först fram och börjar smaska på, då valacken böjer ner huvudet och kommer i full attackgalopp mot henne, hon försöker sticka undan, han hinner fram, vänder sig om och börjar toksparka mot henne, vi tror inte det träffa dock denna gången. Har hänt att han trängt in henne i lösdriften och sparka mot henne, eller när vi tar ut henne så försöker han bita och tränga undan henne. Mot oss har han också kommit i tokfart och sparkat efter oss i luften. Det känns inte som om han är normal mot stoet, såklart kan det säkert finnas osämja, men så mycket?. Har aldrig hört att en valack beter sig mot ett sto såhär :-( Just därför så tror jag att det måste vara något allvarligt fel på honom tyvärr...

Just det med barnen som oroar oss, hade det bara varit vi så hade det varit en sak. Men vet att han inte är värd att riskera barnens liv för iallafall...
Precis som ni säger så finns det många andra hästar som förtjänar en chans. Men detta har fått mig att inte vilja ha ett varmblod mera tyvärr, drar inte alla över en kam men det känns som om att kallblod verkar vara min modell av häst, mycket just för att jag är lite kraftigare själv...
 
Sv: Galen valack

Ska och ska, det är tvärt om rätt vanligt med problem i blandade flockar. :meh:

TS, ni två är helt fel för varandra redan från början. Han var van att jobba mycket och du hade inte tiden eller kunskapen att ta en fd aktiv travare och den passivitet han fått hos dig. Han var antagligen i hög kondition och med massor av överskottsenergi och du gravid. Det är ingens fel, men ni är fel tillsammans. Varför har du inte gjort dig av med honom långt tidigare? Han är olycklig hos dig och du är olycklig med honom, för er bådas skull så avliva eller hitta ett nytt hem. Be hans gamla ägare om hjälp, de vet ju vad han var för häst och de har kanske kontakter som känner honom och vill få tillbaka honom.

Sära på dem omedelbart, han är olycklig och svartsjuk, hans beteende är för att få uppmärksamhet även om den är negativ. Jag läser om en väldigt olycklig häst när jag ser vad du skriver. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Galen valack

Detta är inget normalt varmblod. Jag har hanterat så många varmblod och min egen valack på 15 år är varmblod. De är ofta lättare att hantera just för att de är vana att hanteras och stressig miljö.
TS, din häst har ju tuppspatt också, är det ens idé att överväga omplacering då? Beteendet du beskriver låter som lynnesfel i mina öron, för som han beter sig brukar de bara göra en vecka eller två när de är nya för varandra. Aldrig mot människor.

Mia_R, jag vet inte var du fått ifrån att det är vanligt med problem i blandade flockar, för det är det oftast inte. Jag har varit medryttare och stått uppstallad i säkert 30 stall genom mina år, och aldrig har jag sett att de haft problem så att inte ston o valacker kunnat gå ihop.
Oftast är det ston som är vresiga, så TS har fått ett måndagsexemplar tyvärr.
 
Sv: Galen valack

När han kom hem var jag dock inte gravid, blev det direkt han kom ungefär (dock ej planerat) men vi ville ha syskon så självklart ville jag ju behålla det. Nä, ingenting fungerade från början och det blev så fel allt. Hade planer på att få igång honom som ridhäst (fast han brukade ridas på förra stället kombinerat med körningen), och vad som sades så skulle det bara vara att sätta sig upp och rida iväg typ. Självklart köpte jag det hela, ivrig på häst som jag var. Han hade stått ett litet tag innan han kom då dom inte visste om dom skulle slakta honom eller ej, så före detta ägaren är inte intresserad av att ha honom tillbaka och dealen var liksom att han skulle slaktas om vi skulle göra oss av med honom, då han skulle slippa bli en vandringspokal och det tänker jag stå fast vid. Slakta honom känns så jobbigt då det gör mig så ont, då jag tycker om honom. Ja, svartsjuka tror jag kan vara en orsak, då det nästan syns på honom att han blir olycklig när vi tar ut stoet och inte han. Jag ville ha en skogsmulle, som man kunde ta en lugn tur på i skogen som skulle vara redo direkt och en sällskapshäst till denne. Då tid är dyrbart här så ville vi inte ha en häst att få göra om allt från början med, eller hinna rida 2 hästar om dagen, då det skulle jag aldrig hinna, utan att den andra hästen skulle bara vara sällskapshäst (vilket skulle ha varit stoet, då hon trivdes redan att bara gå och skrota i hagen sedan förut) Nu blev situationen omvänd istället, då stoet blev den jag satte igång (också före detta travare) och vi har mycket jobb framför oss innan hon är färdig ridhäst igen, då hon är lite nervöst lagd och skvättig, men hon älskar att jobba det märks, så hur jag än vände och vred på det så fick jag en häst då det mesta måste göras från grunden igen för att fungera. Men då vill jag hellre satsa på henne, då jag iallafall känner mig säker att hantera, då hon aldrig skulle försöka skada mig och hon har en underbar personlighet. Dock lider jag med valacken då jag skulle vilja ha igång honom också, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga...
 
Senast ändrad:
Sv: Galen valack

Hästen verkar inte riktigt trivas med tillvaron? Han kanske har ont någonstans som man inte märker eller liknande. Jag hade aldrig behållt en opålitlighäst, inte för att jag är rädd för att bli skadad utan för att jag är rädd att hästen skulle skada någon annan. Jag skulle inte palla med det psykiskt att min häst skadar någon annan om jag vet att den är opålitlig! Jag hade låtit honom gå vidare helt enkelt, att låta den byta hem igen är inget alternativ för mig, den skulle säkert bara bli vandringspokal vilket jag tycker är ett hemskt öde. Bättre att veta att hästen inte lider, en död häst lider inte. Tyvärr men så är det.
 
Sv: Galen valack

vad har du för stam på hästen. kan ha en humörsgen. eljest undrar man om hästen är helt frisk, den kan ju ha ohyggligt ont av något. hästar som mår bra brukar ju vanligtvis vara väldigt sällskapliga o tillgivna. synd om pållen o omgivning som inte samspelar :cautious:/ kladruby
 
Sv: Galen valack

Jag tycker inte det låter som svartsjuka. Ingen av mina hästar beter sig så när jag hämtar den andre. Den som blir kvar försöker följa efter och gnäggar, inget annat.
Det låter mer som att hästen inte gillar den andra och/eller vill trycka till den för att veta sin plats.

Det finns även avlivning som alternativ, du måste inte skicka den till slakt om den tanken är jobbig.
 
Sv: Galen valack

Stammen på hästen vet jag inte så mycket om, alltså hur hans föräldrar var i lynnet. Mer än vad dom heter och så. Han är import från Tyskland, har tävlat i Danmark och Sverige och har sprungit i ca strax över en halv miljon
 
Sv: Galen valack

Ska han avlivas kommer det antagligen ske med bult här hemma, men än så länge är jag livrädd för att ens tänka tanken på det :-(
 
Sv: Galen valack

Jag hade tagit bort om det vore min häst. Tufft och tråkigt beslut, men ni verkar inte vara så lyckliga tillsammans? och om dessutom har tuppspatt.

Ang. blandflockar: det KAN fungera, men jag väljer att nästan oftast att sära på valack & sto då risken för betäckning/försök till betäckning är stor. Jag kan ha en valack och ett/flera ston, men aldrig flera valacker med ett sto.
Svartsjuk tror jag inte att han är heller eftersom hästar inte tänker så långt.. möjligtvis att han ser er som ett hot och försöker skydda sitt sto.
 
Sv: Galen valack

Jag tycker du ska avliva. Han verkar livsfarlig och vill du verkligen ha en sån häst? Han är farlig!
Du kan inte hantera honom och varför ens tro att någon annan klarar av det?
Hästen har grava problem som inte löser sig över en natt.
Aldrig att jag hade tagit över en häst med det beteendet.

Det är elakt mot hästen och även den som tar över honom.
Kommer du kunna leva med att någon annan kan skada sig riktigt allvarligt pga honom?
Det är ditt ansvar som hans ägare att göra det bästa för hästen.
Du vet nog själv vad det är även om det är ett svårt val.
 
Sv: Galen valack

Tycket om och tycker om... Du kan inte sätta din, din sambo och framförallt dina barns säkerhet framför gillade av ett djur.

Varför hästen har blivit såhär kan vi älta i all evighet men det spelar ingen roll i detta läge. Situationen är sådan att hästen är farlig för er och därför måste flytta på sig.
 
Sv: Galen valack

Under den tid ni haft honom har ingenting blivit bättre. Du är rädd för att rida honom. Han är elak mot ditt sto, verkar göra henne illa både fysiskt och psykiskt och förr eller senare kommer den dagen då han faktiskt skadar henne ordentligt när en spark tar på helt fel ställe. Du känner dig osäker runt honom, ibland regelrätt rädd. Du behöver ibland till och med ta med dig tillhyggen för att freda dig, och det säger rätt mycket om er relation gentemot varandra. Andra människor som råkar komma in i hagen försätts i potentiell livsfara. Utifrån vad du skrivit här så låter det ju som att det inte är särskilt otänkbart att han en dag råkar träffa med sina luftsparkar och du hittar någon i din närhet i hagen med ansiktet mosat av en hästspark. Världens snällaste häst kan "råka" sparka ihjäl en människa men med den här typen av häst är det ju ett reellt hot.

Jag förstår att han är alldeles underbar ibland och att hjärtat slår för honom. Det är svårt att låta bli att fästa sig vid hästar man umgås med även om man inte kommer överens. Det är väldigt svårt att ta ett beslut om avlivning, särskilt om det är "av egoistiska skäl". Men försök se det utifrån. Hästen vantrivs av någon anledning, det är väldigt tydligt, och han trivs verkligen inte med sitt hästsällskap. Ser du någon rimlig anledning till att han är så här arg och ledsen? Finns det något du vet skulle hjälpa så pass att han känner att han har ett drägligt liv? Går det i så fall åstadkomma? Om den har "allt" och ändå är så här i temperamentet (särskilt som tidigare ägare inte har samma erfarenhet - varför ljuga om det i en sådan här typ av hästaffär där köpeskillingen är en fjuttsumma mot det insprungna) så har han förmodligen ont någonstans och tar ut det på omgivningen.

Som du säger kan du inte sälja hästen. Tyvärr är det majoritet oerfarna människor som ska köpa sin första häst som köper den här typen av häst för att den är så billig, i värsta fall opålästa föräldrar som köper till sina barn. Att hitta en köpare till din farliga häst som inte blivit riden på flera år p.g.a. problem med ridningen kommer bli riktigt svårt om du ska sälja med gott samvete.

Har du några vettiga alternativ förutom att fortsätta låta hästen gå omkring arg, ledsen, olycklig och förmodligen ha ont i din hage och utsätta dig och andra de dina för potentiell livsfara eller att avliva hästen så utför det OMEDELBART. Till exempel en ordentlig hälsoundersökning på klinik och, om han är frisk, följa upp med en "korrigering" av en riktigt duktig hästmänniska som sedan kan lära er att umgås med varandra och trivas med det.

Ta ett beslut. Jag personligen hoppas att du inte väljer att inte låta honom fortsätta gå i hagen och må dåligt psykiskt och/eller fysiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Galen valack

Jag skulle ha avlivat honom så fort som möjligt. Om någon av mina hästar ens tänkt tanken på att bita efter mitt barn skulle den ha kunnat betrakta sina dagar som räknade och den här hästen har dessutom anfallit er flera gånger och har spatt. Även om han skulle få en snäll period igen kommer ni ju aldrig kunna lita på honom eftersom han högst troligt kommer att få återfall. Tänk om han skadar ditt barn eller någon annan människa, kommer du någonsin att kunna förlåta dig själv då? Dessutom är risken överhängande att han skadar stoet allvarligt. Så sammanfattningsvis tycker inte jag att det är något att fundera på, även om jag självklart förstår att det är tungt.
 
Sv: Galen valack

Börjar med att berätta att min erfarenhet är att det är ganska vanligt med problem i blandflockar. Dvs flockar där ston och valack går tillsammans. Har man tur och får en fungerande flock är det bra. Men det är väldigt vanligt att det blir problem. Personligen har jag fler dåliga erfarenheter av blandflockar än bra erfarenheter.

Sen vad hästen så hade jag, om det var min häst avlivat. Det går säkert med mycket jobb och engagemang att få ordning på honom. Men problemet är att du har en häst som du aldrig riktigt kan lita på. Jag har den erfarenheten att även om du får ordning på ett felbeteende så är det väldigt lätt att de trillar tillbaka till det beteendet igen. Som någon annan skrev så finns det fullt med ytterst trevliga fullt fungerande hästar som står på rampen till slaktbilen. Varför inte lägga tiden, pengarna och energin på en sådan individ i stället?

Att man tycker om sin djur med de fel och brister de har är självklart. Men någonstans måste man dra en gräns. Personligen har jag som gräns att mina hästar skall kunna hanteras av alla utan att jag behöver vara livrädd att något skall hända. Det är mycket som kan inträffa och göra att jag behöver hjälp med hästarna under en längre eller kortare tid. Därför måste de vara fullt fungerande med människor.
 
Sv: Galen valack

Av det du skriver så tycker jag det låter som om valacken inte mår bra. Jag tycker inte du ska skämmas om du väljer att ta bort honom. Det låter som om det ligger mer än bara dominansproblem bakom hans beteende.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 590
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp