Galet mycket skärmtid

Jag läser mycket böcker och jobbar (vanligtvis) en hel del på telefonen så hänger inte upp mig så mycket på den siffran (brukar ligga på sju timmar ungefär), men ibland blir den verkligen löjligt hög såpass att jag undrar hur jag hinner. Tittade nu och Storytel är verkligen överrepresenterat och det känns ju okej ändå.

Min telefon räknar inte med poddar, radio eller ljudbok i skärmtiden.
 
Jag läser mycket böcker och jobbar (vanligtvis) en hel del på telefonen så hänger inte upp mig så mycket på den siffran (brukar ligga på sju timmar ungefär), men ibland blir den verkligen löjligt hög såpass att jag undrar hur jag hinner. Tittade nu och Storytel är verkligen överrepresenterat och det känns ju okej ändå.

Min telefon räknar inte med poddar, radio eller ljudbok i skärmtiden.
För min del var det förra veckan Facebook, Instagram och Tinder som stod för merparten. Inte ok 😒
 
Jag har ibland tittat på Netflix via telefonen för att tvn varit upptagen av andra familjmedlemmar och det drar ju iväg det hela litegrann. Vet inte om Spotify räknas, för i så fall har jag säkert en timmes "inaktiv" användning per dag när jag promenerar och lyssnar på podd, då ligger ju telefonen i fickan liksom.

Jag har ändå ganska låg användning tror jag, typ under 2 timmar/dag. Jag hade mer när jag jobbade på kontoret, då satt man mer med telefonen under raster/lunch än vad jag gör när jag jobbar hemma och istället rider på lunchen.
 
Har alldeles för mycket skärmtid, men sitter aldrig vid stationära datorn och använder bla SVT play till ungarna.
 
Åh vad kul! Har inte pallat kolla när avisering började komma (o har nog lyckats stänga av den nu pga detta ointresse) men tittade nu. Mellan 4-8 h har jag. Mest messenger, mitt spel och Chrome (lyssnar på radio där). Är inte så brydd om skärmtid. Den går såklart ner när jag är mer aktiv men det känns inte som att den är mitt primära hinder och jag trivs bra med all kontakt jag har via telefonen.
 
Har väldigt mycket skärmtid, har hela mitt liv via min telefon/dator och använder inte det senare, så…

Dock lägger jag onödigt mycket tid åt att surfa och hänga här/fb. Det hade absolut kunnat dras ner på.
 
Jag har sedan några veckor en inställning på telefonen som varje måndag visar hur mycket skärmtid jag har haft veckan innan. FY, vad hemskt att se sanningen!!
Jag bor ensam och sysselsätter mig en hel del med att kolla Facebook, Instagram osv osv, men att jag i medeltal är 3 timmar och 28 minuter per dag framför skärmen är ju helt galet!

Hur mycket skärmtid har ni?

...och hjälp mig att bli sämre på att sitta och stirra på skärmen :bow:
Massvis. Men jag tycker inte att det är ett problem. Det mesta av den tiden hade ägnats åt böcker istället, och det innebär fler praktiska problem. Faktum med att jag är mycket socialare nu, jag interagerar med människor på tex buke istället för att bara läsa.
 
Hur gör du då du "jobbar på det"? Ersätter du telefontittandet med något annat - sådär aktivt, eller försöker du bara ha det i tankarna att du ska minska ner?
Jag avaktiverade min Facebook. Det hjälper en del.
Någon som vet hur skärmtiden räknas om man streamar till chromecast från telefonen? Räknar den bara medan skärmen är upplyst kanske.. För har för mig den slocknar när man streamar också..
Den slocknar väl även när man strwamar
 
Jag har inte koll själv, men ägnar massor av tid i onödan framför skärmen på olika sätt. Är det inte sociala medier på mobilen så är det det på datorn. Känns inte kul alls och jag skulle önska att jag inte var så beroende av det. Ska nog börja ta tid och enbart ha sociala medier på telefonen. Så kan jag fundera över vad jag hellre skulle kunna göra med den tiden. För ett par år sedan var jag utomlands under några dagar alldeles själv. Dålig mottagning på telefonen, men ack så många intryck jag fick av min omgivning när jag inte hade mobilen som distraktion :)
 
Jag har ashög skärmtid och jag har absolut inget dåligt samvete över det. Det är en stor del av mitt liv, det berikar mitt liv mentalt och jag lider inte av det på något sätt öht. Jag kan låta mobilen ligga i fickan på jackan medan jag går en lång promenad med hunden, men när jag kommer hem och sätter mig i soffan så drar jag fram den och kollar Facebook eller något annat som stimulerar min hjärna mentalt. Är så trött på dessa moralkakor från stenåldern. Varför ska man få moralpanik över att man sitter X antal timmar per dag vid en skärm för nöjes skull? Absolut ifall man försummar andra aspekter i sitt liv, men så är det ju oavsett om det handlar om överdriven skärmtid, överdriven träning, överdriven läsning eller någon annan hobby som man ägnar för mycket tid åt så att annat blir lidande. Det känns mer som ett socialt mode-fenomen att göra revolt mot det digitala för folk som vill känna sig lite rebelliska.
 
🤷🏻‍♀️😂

u6mnu0A.jpg
 
Jag avaktiverade min Facebook. Det hjälper en del.
Någon som vet hur skärmtiden räknas om man streamar till chromecast från telefonen? Räknar den bara medan skärmen är upplyst kanske.. För har för mig den slocknar när man streamar också..
Den slocknar väl även när man strwamar

Streaming, poddar, Spotify, ljudböcker osv räknas inte på iPhone i alla fall om man inte har skärmen igång då förstås.
 
Jag har ashög skärmtid och jag har absolut inget dåligt samvete över det. Det är en stor del av mitt liv, det berikar mitt liv mentalt och jag lider inte av det på något sätt öht. Jag kan låta mobilen ligga i fickan på jackan medan jag går en lång promenad med hunden, men när jag kommer hem och sätter mig i soffan så drar jag fram den och kollar Facebook eller något annat som stimulerar min hjärna mentalt. Är så trött på dessa moralkakor från stenåldern. Varför ska man få moralpanik över att man sitter X antal timmar per dag vid en skärm för nöjes skull? Absolut ifall man försummar andra aspekter i sitt liv, men så är det ju oavsett om det handlar om överdriven skärmtid, överdriven träning, överdriven läsning eller någon annan hobby som man ägnar för mycket tid åt så att annat blir lidande. Det känns mer som ett socialt mode-fenomen att göra revolt mot det digitala för folk som vill känna sig lite rebelliska.
Vem har gett dig en moralkaka? För mig blev Facebook/skärmtid en tidstjuv som gjorde min hjärna mer stressad.
Jag tänker att de flera i tråden är intresserade av att minska sin tid, och att ts blev lite förvånad över hur mycket tid h*n faktiskt lade?
Jag kanske tolkar det de flesta skriver fel, men jag ser inte en enda moralkaka.
 
Har ett genomsnitt på 3 h och 58 min :nailbiting:
Köpte en Apple Watch och den har hjälpt lite att minska tiden, för då kan jag avgöra via klockan om det är viktigt eller inte. Men jag skulle vilja använda telefonen mindre.
Har flera gånger tänkt att jag ska lägga mobilen upp och ned när jag kommer från jobbet men den hamnar i handen titt som tätt ändå!
 
Jag har ashög skärmtid och jag har absolut inget dåligt samvete över det. Det är en stor del av mitt liv, det berikar mitt liv mentalt och jag lider inte av det på något sätt öht. Jag kan låta mobilen ligga i fickan på jackan medan jag går en lång promenad med hunden, men när jag kommer hem och sätter mig i soffan så drar jag fram den och kollar Facebook eller något annat som stimulerar min hjärna mentalt. Är så trött på dessa moralkakor från stenåldern. Varför ska man få moralpanik över att man sitter X antal timmar per dag vid en skärm för nöjes skull? Absolut ifall man försummar andra aspekter i sitt liv, men så är det ju oavsett om det handlar om överdriven skärmtid, överdriven träning, överdriven läsning eller någon annan hobby som man ägnar för mycket tid åt så att annat blir lidande. Det känns mer som ett socialt mode-fenomen att göra revolt mot det digitala för folk som vill känna sig lite rebelliska.
Jag har inget behov av att vara rebell. Tycker bara att MIN mobil och MIN surfplatta tar för mycket av MIN tid. Andra får göra precis hur de vill :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 373
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
86 670
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp