Gall-snäll mat

malumbub

Trådstartare
Skulle behöva tips och förslag på maträtter och mellanmål som anses vara snälla mot gallan/eventuellt pågående gallsten.
Fantasin börjar sina.
Saknar gurka, grillat kött, ärtor och ägg. Äter dessutom inte äpple eller päron p g a gallan.

(Har väntat på ultraljud i två månader. Enligt väntetiden för en månad sen är det minst en månad till kvar innan jag blir kallad, om läget inte blir akut.)
 
Är du säker på att du reagerar allt det där? Jag har haft gallproblem i massor med år och jag kan äta hur mycket paprika och äpplen som helst. Inga problem. Heller inte den mesta feta maten. Men fet fisk tex sill och lax får jag ont av.
 
Är du säker på att du reagerar allt det där? Jag har haft gallproblem i massor med år och jag kan äta hur mycket paprika och äpplen som helst. Inga problem. Heller inte den mesta feta maten. Men fet fisk tex sill och lax får jag ont av.
Ägg garanterat. Gurka och grillat kött ibland. Äpplen inte provat. Grön ärtsoppa antagligen. Chips ja. Paprika ibland. Och ibland vet jag inte vad jag reagerar på.
Nu senast misstänker jag yogurten.
 
Ägg garanterat. Gurka och grillat kött ibland. Äpplen inte provat. Grön ärtsoppa antagligen. Chips ja. Paprika ibland. Och ibland vet jag inte vad jag reagerar på.
Nu senast misstänker jag yogurten.
Maken hade samma problem, det fanns liksom ingen logik i vad han reagerade på. :( Vi åt en del torsk under den perioden, kyckling i olika former men vi fick ingen riktig ordning på vad han kunde äta och inte och de prioriterade honom på operation. Sen råkade han ut för riktigt jobbiga komplikationer av operationen, men gallan blev bra. ;) Idag mår han bra igen. :)
 
Maken hade samma problem, det fanns liksom ingen logik i vad han reagerade på. :( Vi åt en del torsk under den perioden, kyckling i olika former men vi fick ingen riktig ordning på vad han kunde äta och inte och de prioriterade honom på operation. Sen råkade han ut för riktigt jobbiga komplikationer av operationen, men gallan blev bra. ;) Idag mår han bra igen. :)
Tråkigt med komplikationer, men skönt att han mår bra nu.

Jag träffade en läkare i totalt fem minuter. I min journal har han, förutom misstänkt gallsten, även skrivit om magkatarr - men det var inget han nämnde för mig. Gissar på att magkatarr kan lura till det hela lite.
 
Tråkigt med komplikationer, men skönt att han mår bra nu.

Jag träffade en läkare i totalt fem minuter. I min journal har han, förutom misstänkt gallsten, även skrivit om magkatarr - men det var inget han nämnde för mig. Gissar på att magkatarr kan lura till det hela lite.
Dåligt att du inte fick mer tid, maken fick efter ett par gallstensanfall komma till kirurgen på en bokad tid där de gick igenom vad man kan undvika, och hur en operation går till och varför de vill vänta tills det akuta skedet har gått över.
Det du kan prova om läkaren tror på magkatarr är omeprazol, finns receptfritt och ofta ganska billigt om man beställer online.
Makens komplikationer hade väldigt lite med själva gallstenen utan det var ren otur att det gick på tok.
 
Dåligt att du inte fick mer tid, maken fick efter ett par gallstensanfall komma till kirurgen på en bokad tid där de gick igenom vad man kan undvika, och hur en operation går till och varför de vill vänta tills det akuta skedet har gått över.
Det du kan prova om läkaren tror på magkatarr är omeprazol, finns receptfritt och ofta ganska billigt om man beställer online.
Makens komplikationer hade väldigt lite med själva gallstenen utan det var ren otur att det gick på tok.
Jag har esomeprazol, som läkaren skrev ut två månadskurer av. Han nämnde inget om nedtrappning efter dessa trettio dagar - men jag visste om det sedan innan.
 
Är fortfarande fascinerad över att vi verkar ha samma problem samtidigt :(

Ingen fet mat. Åt pizza i söndags. Gick inte bra alls. Fick både känningar av gallan plus att jag fick vända hem igen på vägen till jobbet i måndags då magen krascha. Kul! Magkrasch och gallkrasch brukar gå hand i hand här. Inte samtidigt men åtminstone inom ett dygn tack o lov.

Ägg kan jag konstigt nog äta. Äpplen går bort. Grillat är inte ens att tänka på. Och chips är inte bra.
 
Jag äter rätt mycket hårt bröd som mellanmål. Oftast med bara smör men älskar makrill i tomatsås, då kan man också köra smörfritt. Vit bröd går bort.
 
Jag äter rätt mycket hårt bröd som mellanmål. Oftast med bara smör men älskar makrill i tomatsås, då kan man också köra smörfritt. Vit bröd går bort.
Vitt bröd går fetbort, för då blir jag aldrig mätt eller nöjd. De få gånger jag äter rostbröd är när jag varit magsjuk eller med mycket gott om mättande pålägg på.
Makrill i tomatsås är gott, men orsakar rapningar och ibland halsbränna.
Hårt bröd är gott, men mättar inte. Brukar inte ge ont i magen.

Pizza kan jag äta (äter inte mer än en halv, orkar inte), men inte pommes. Grillat och chips kan jag äta ibland, ibland med lättare varning.
 
Wait what! Jag har ätit 40mg i typ två-tre månader. Ingen har sagt nåt om nedtrappning eller så. Jag tänkte äta upp de jag har och sen är de slut liksom.
Det kan ge problem med magen, inte för alla men många. Jag åt högre dos längre tid men fick börja med att gå ner i dos, sen ta bort en tablett var fjärde dag, sen var tredje, åt rätt länge varannan dag för att sedan kunna fasa ut allt mer och bara ta vid behov.
Maken som har ett livslångt behov har kommit ner till varannan dag och är nöjd med det.
 
Wait what! Jag har ätit 40mg i typ två-tre månader. Ingen har sagt nåt om nedtrappning eller så. Jag tänkte äta upp de jag har och sen är de slut liksom.
Anledningen till att man bör fasa ut dem gradvis är för att ge kroppen en chans att reglera syraproduktionen till en lagom nivå. När man äter tabletterna blir antalet protonpumpar (de som bildar syran i magen) fler som respons på att syranivån är för låg i magsäcken. Läkemedlet hindrar ju dem från att faktiskt producera syra. Om man då slutar abrupt finns det en risk att dessa börjar producera alldeles för mycket syra innan de hinner "känna av" hur mycket som faktiskt behövs. En något förenklad förklaring :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp