Bukefalos 28 år!

Galla i hasen på hbl sto...

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej på er!

Mitt 5-åriga hbl sto har en galla i hasen på VB. Den dök upp för ca 10 dagar sedan och visade sig först som en ca golfbollsstor varm mjuk knöl på utsidan av hasen, inåt mitten av benet i höjd med hasspetsen. Alltså där det är en "grop" i vanliga fall. Efter några dagar blev den plattare på utsidan men dök upp som en mjuk varm galla även på insidan. Hästen är inte halt och helt obesvärad vid ridning. Går på lösdrift/ute dygnet runt tillsammans med ett äldre sto men visst brallar de ibland. Rids i skogen + lite dressyr på ridbana ca 4 dgr i veckan. De senaste dygnen tycker jag inte den ändrat sig nämnvärt. Har svårt att undersöka henne innan jag rider för jag har i nuläget ingen uppställningsplats utan måste tyvärr göra iordning henne på grimskaft och då jazzar hon runt en hel del. Efter ridpasset är den inte borta men vet tyvärr inte om den minskat. Rider henne mest i skritt nu, en del trav och avvaktar med galopp, klättring och hoppning tills gallan förhoppningsvis försvunnit. Jag vet att det bästa såklart är att kolla upp henne men har begränsat med både tid och pengar och åker inte iväg om jag inte känner att det är nödvändigt. Någon som haft liknande på sin häst? Hon har varit riden sen hon var treåring och har periodvis gått "hårdare" än vad hon gör nu så jag tycker att en lös benbit borde visat sig tidigare? Hon har inga sår och jag har inte bytt foder (fast en sån galla borde väl vara dubbelsidig?)

Tacksam för input!

MVH Lilo Wonder
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Gallor såhär års hänger ofta ihop med gräsets tillväxt. Min unghäst har också lite gallor i bakhasorna nu och flera andra i stallet har varit lite svampiga i kotorna också. Man får bara vara observant på om de stannar kvar länge eller om hästen verkar ha besvär.
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Hej på er!
Hon har varit riden sen hon var treåring och har periodvis gått "hårdare" än vad hon gör nu så jag tycker att en lös benbit borde visat sig tidigare

Jag tänkte direkt på lös benbit. Det behöver ju inte alls ha visat sig tidigare utan hon kan ha gått med lös benbit och det är nu den har skapat en irritation. Jag hade åkt och röntgat hasen så att man kan utesluta lös benbit, eller ta bort en ev bit så att det inte förstör leden.
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Fast om de inte finns någon lös benbit (röntgad), inge besvär eller hälta? Vad kan orsaka en galla då?
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Är den redan röntgad är det ju en annan sak...
Hmm, överansträngning, något pga foder eller nåt annat kanske. Enda erfarenheten jag haft av hasledsgalla på egen häst (sett hos andra såklart med) var min gamla ponny som hade "kronisk hasledsgalla" -men en vacker dag när hon blev halt så var det den hasen som pajjade, flera pålagringar och aktiv inflammation.
Nu hade hon haft denna gallan i flera år (sedan innan vi köpte henne) men jag är väldigt misstänksam mot gallor i leder -särskilt om de dyker upp plötsligt, är varma och det är på en ung häst.
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

En spark på hasen kan förstöra bursan och göra att det blir en hasgalla. Ser ut som du beskriver men har åtminstone på min häst blivit större och större. Behandlas med kortisoninjektion hos veterinär och krymper då lite igen. Jag hade kollat upp det hos veterinär som har tillgång till ultraljud, min häst hade blivit sparkad så illa att det även blivit en skada i ytliga böjsenan över hasen och behövde därför anpassad träning.
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Det gjorde inte det på min iaf. Det enda som märktes var att hon började få sämre framåtbjudning, vilket vi dock trodde berodde på betesgång då det brukar göra henne slö.
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Hon är inte röntgad. Hade hon varit det hade jag passat på att kolla ordentligt vad det är. Foderrelaterat tror jag inte på heller, då borde hon vara allmänt svampig. Gallan har blivit plattare och är inte varm längre vad jag kan känna, känns som om den är borta från insidan men finns kvar på utsidan. Syns inte när hon inte stöder på benet men buktar ut när hon sätter ner benet. Jag rider henne lite på halvfart, skritt och trav, ingen dressyr, hoppning eller klättring. Har bestämt mig för att ge det ca två veckor till, fortsätter den inte att minska så får jag köra henne till kliniken. Ytterligare input mottages tacksamt. Någon har nämnt att gallor kan ta lång tid, ungefär hur lång tid pratar vi om?
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Jag tänkte direkt på lös benbit. Det behöver ju inte alls ha visat sig tidigare utan hon kan ha gått med lös benbit och det är nu den har skapat en irritation. Jag hade åkt och röntgat hasen så att man kan utesluta lös benbit, eller ta bort en ev bit så att det inte förstör leden.

Ja jag håller med.

Det är väldigt ovanligt att de får hasledsgallor av bete
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

För ungefär ett år sedan. Den kom i samband med att hon gick omkull och skadade knät. Så gallan har varit sån hela tiden...:S
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Hon är inte röntgad. Hade hon varit det hade jag passat på att kolla ordentligt vad det är. Foderrelaterat tror jag inte på heller, då borde hon vara allmänt svampig. Gallan har blivit plattare och är inte varm längre vad jag kan känna, känns som om den är borta från insidan men finns kvar på utsidan. Syns inte när hon inte stöder på benet men buktar ut när hon sätter ner benet. Jag rider henne lite på halvfart, skritt och trav, ingen dressyr, hoppning eller klättring. Har bestämt mig för att ge det ca två veckor till, fortsätter den inte att minska så får jag köra henne till kliniken. Ytterligare input mottages tacksamt. Någon har nämnt att gallor kan ta lång tid, ungefär hur lång tid pratar vi om?


Är hästen inte röntgad så håller jag fortfarande på att det KAN vara en lös benbit. Givetvis kan det vara något annat med, men efter vad jag har lärt mig så är en plötsligt uppkommen galla (på annat ställe än de "vanliga" ansträngnings/foder-ställena) ett tecken på en ev benbit som börjat störa, och bör kollas upp och ev tas bort innan hästen blir halt av det.
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Jippee, åkte med henne till kliniken idag då gallan varit oförändrad länge. På något vis var bursan påverkad och gallan satt faktiskt inte i leden utan precis intill. Inte halt varken vid longering eller på böjprov. Bara att rida och sen använda något liniment efteråt, det kunde eventuellt göra att den kommer att minska men den kan också bli kvar som ett skönhetsfel. Jag är sååå lättad, har varit helt inställd på operation av lös benbit istället för ridning i sommar!
 
Sv: Galla i hasen på hbl sto...

Förresten, vet förklarade att en "benbitsgalla" går genom leden, mer snett bakifrån och fram, man brukar dessutom kunna flytta den genom att trycka på gallan så buktar den ut frampå hasleden. "Min" galla gick från yttersida till innersida, om man nu skulle kalla den galla eller vätskefylld bursa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp