P

piggis_83

Min 18-åriga pålla har fått en galla på ena bakbenet. Kanske inte så konstigt tycker ni och jag, men denna är lite större o mer som en bula än de små som kommer o går lite då och då. Hon har haft den i ungefär en vecka nu. Första dagarna va den rätt hård, nu tkr jag den känns mjukare och den är mjukare efter ridning än innan. Dock har den inte försvunnit.
Kan inte linda på natten eftersom hon går ute fortfarande, annars hade det ju kanske varit en bra ide för att få bort den.
Någon som har ngt tips? Ska jag oroa mig?

Om inte hästen ömmar eller visar någon form av obehag, så är det nog inte så farligt - hon är ju inte en unghäst längre, och det är ju inte ovanligt att äldre hästar får lite gallor...

Vad jag skulle göra är att massera in arnika. Vore bra om du kunne linda, det går ju att tejpa dom, så är du säker på att dom inte går upp. Jag har min häst lindad i hagen.
Rid lite försiktigt i fall det skulle vara nåt allvarligare! Så får du se hur den utvecklar sig. Är den mjuk, så är det bättre än om den är hård.

B

**BORTTAGEN**

En galla på lite äldre hästar är inte konstigt.Sålänge den inte är hård så är det ingen fara men ha på linementt i mellan åt och se om det hjälper.De flesta hästar får gallor både små och stora och det är inget konstigt.Fast om du läger varmtomslag (bandage) måste du även ha på kylbandage av nått slag.
Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 594
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
760
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, vår lilla shettis går konstigt med ena bakbenet. Typ som att benet "hoppar ur led".? Vad kan det bero på? Har tänkt att de kanske...
Svar
7
· Visningar
872
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
2 777
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 27