gallier storhetsvansinne??

Sv: gallier storhetsvansinne??

lucillehornline skrev:
men han sa att hon fick korsisar om hon blev stel - det är efterföljden... du kan ju inte säga att det inte finns hästar som får korsförlamningar av att stå inne?? jag vet mååånga - och hon var lika dan - därav tvungen att gå ute dygnet runt..

Det finns det säkert. Men det är fler som får det av att rutiner bryts och fel mat.

Jag vet inte vad han sa. På engelska säger man väl ofta "tying up" både om stelhet och korsis? Eller så har jag fattat fel. Vad det heter på franska vet jag inte.

Hur vet du att hon är sådan?
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

De renade inte vattnet när de borde gjort det så hästarna blev sjuka under hopp-EM 2005.
Fast det där har man väl aldrig riktigt fått klarhet i om det var vattnet eller inte som orskade infektionen.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Lånar...

Tänkte bara göra ett litet inlägg angående vattnet "neröver"

Hästar är ju känsliga för dåligt vatten. Står ju någonstans att det vatten man ger hästen ska man kunna dricka själv.

Runt hela medelhavet så är det tradition att kranvatten är inte drickbart. I vissa länder helt befogat.
Italienarna t.ex har ju haft diverse epidemier just via vattnet.
Dom vräker i klor i tankarna och i många fall långt över gränsvärdena.

Har min släkt nu boendes i Paris. Dom driker INTE kranvattnet.
Har alldeles för ojämn kvalitet säger dom.

Själv har jag provat. Inget vidare gott men ingen direkt avsmak heller.
Vad jag fattar så dricker i alla fall parisarna inte ur kran. Dom köper flaskor.

Om man återgår till tävlingshästen som tjänat X-miljoner kronor..
Har ett storlöp framför sig..
Ska hållas i optimalt skick..

Stora pengar är i rullningen.

Jag skulle då ta med "stora kubiktanken" med vatten till hästen...

AM
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Jo jag ska nog göra det... För man ska tro mer på det man ser än det man hör...
Och att det är dåligt med hagar på Grobois har jag hört... Likadant att det finna vindskydd i princip varenda hage, oavsett hur liten den är (fast det är kanske överdrivet lite i kanten) Men jag antar att det är olika överallt...

//Lillan
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

Angående Mara Bourbons behov av att gå ute dygnet runt.

Jag pratade en del med Maras skötare igår och det är inte så att hon måste vara ute alltid. Problemet var flygresan, jag förstod inte riktig vad som hänt, men de vill aldrig flyga henne igen. Till Köpenhamn åkte hon lastbil, på enkelplats med övernattning i Tyskland och det var inga problem alls.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

roslagen skrev:
Fast det där har man väl aldrig riktigt fått klarhet i om det var vattnet eller inte som orskade infektionen.

Det är möjligt men det var väl den troligaste orsaken? Den enda jag har hört.

Jag tror de som drabbades ångrade att de inte hade vattenrening.
 
Sv: gallier storhetsvansinne??

solros skrev:
Angående Mara Bourbons behov av att gå ute dygnet runt.

Jag pratade en del med Maras skötare igår och det är inte så att hon måste vara ute alltid. Problemet var flygresan, jag förstod inte riktig vad som hänt, men de vill aldrig flyga henne igen. Till Köpenhamn åkte hon lastbil, på enkelplats med övernattning i Tyskland och det var inga problem alls.
ahaa.. okej. jag förstod han som så, men då borde du veta bättre!! jag hoppas iafl att hennes skötare känner hästen! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp