Bukefalos 28 år!

Gallig ponny

R

Rigolette

I torsdags fick jag hem min foderponny, ett russto på 12 år. Hon sprutades höger kota fram för ett tag sedan. Ehm, hon är nu friskförklarad och ska sättas igång så fort hon får dojjer på fossingarna igen :) De jag upptäckte i torsdags då vi hämtat henne är att hon är något gallig på höger kotled bak, har kollat henne varje dag och hon ser likadan ut. Dock är det inte på något utav dom andra benen. Hon har stått i ca 1 månad och bara käkat gräs .. inget grov lr krafftfoder. För att hon ska sättas igång igen började hennes ägare att utfodra henne med 1-2 dl betfor om dagen. Fick order nu om att utfodra henne med 2 dl betfor och 4 kg hö om dagen.

Har läst lite om det här med gallor, att dom kunde uppkomma vid överansträning, ändrad foderstat, skada. Kan det ha å göra med att hon nästan nyss (i veckan) fått börja äta betfor och hö ?

Hon har ju bytt stall med, så en del race (flykter) och sparkar har det ju blivit emellan hagkompisarna (hon står med 3 ponnyston). Ingen skada skedd på någon av stona :P Min foderponny skulle egentligen ta det lungt i en vecka och sedan sättas igång. Tror ni det kan ha något med gallan att göra ? Deras små "krigsrace" i hagen ?

Vad kan man göra för att dämpa gallan ? Läste även att man kunde röra på dom och kyla gallan med vatten ? :p

Jag känner mig lite överbeskyddande .. man kanske är så med första hästen .. ? :confused::o
 
Sv: Gallig ponny

foderbyte kan ge gallor. men eftersom dom sitter i bak och hästen är såpass gammal som den är så skulle jag inte oroa mig om det inte blev värre och hästen öm.

hjärtat måste ju pumpa som bara den för att få runt blodet i hela kroppen. om hästen inte rör på sig tillräckligt så har den vilopuls vilket innebär att hjärtat inte slår lite fort. alltså blir det med vätska i lederna. vad jag hört iallafall. gallor brukar försvinna om man rör på hästen tillräckligt mycket.

ett annat råd är att ta det jäkligt lungt med att sätta igång hästen. sprutade hästar är inte att leka med och några veckors skritt i början är det enda man bör göra. vore inte kul för varken dig, ägaren eller hästen om den blev skadad igen.

ang betfor så är det inget foder som hästen behöver egentligen. det har ingen verkan så som kraftfoder. har hästen bra bete och bra hö så brukar det räcka. speciellt på en ponny. betfor håller mer magen igång. perfekt att blanda i mineralerna i förövrigt:idea:
 
Sv: Gallig ponny

Okej tack så mkt då vart jag lite klockare ! :)
Jag tänkte springa iväg och ringa ponnyns ägare nu med å så :)
 
Sv: Gallig ponny

Börjar känna mej tjatig, men har bara en sak att säga; prova vikål! Folket i stallet tror jag har mist förståndet.;)
Lägg ett blad vitkål över gallan, linda med pad och stallbandage över. Min flickas gallor var väck efter 2 nätter med detta.:bump:
 
Sv: Gallig ponny

Jag har läst det i ett par andra trådar med. Hur kom du fram till att du skulle börja med vitkål? har du testat på fler hästar? jag undrar vad det är i vitkålen som gör att det hjälper...kan det fungera som en extra tät pad eller något?
 
Sv: Gallig ponny

Kan tyvärr inte riktigt svara på vad det är i kålen som hjälper. En kompis till mig lärde sig det på nya zeeland :)
 
Sv: Gallig ponny

Min pålle blir alltid lite gallig bak varje sommar när ha går på bete. På vintern är han väldigt torr o fin, 18 år gammal!
 

Liknande trådar

Hästvård Igår när jag tog in hästarna så märkte jag att det var nåt med stoet, var kvar i stallet och märkte att hon hade svårt att bajsa. Det...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 119
Senast: MattiZ
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 463
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 962
Senast: Tifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp