Gallig/svampig bak.

anna_anna

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen Bukes goda hjälp!

Har fått tid hos vet. i början på veckan, men vill gärna höra era synpunkter.

Köpte en ponny hösten 2013. Innan har hon varit hos två ägare, den första ägaren behandlade henne en gång hos Lindblom (sprutade blod i bakknäna) och hos ägaren innan mig behandlades hon ett flertal gånger i kotorna fram (kotledsinflammation). Hon har tävlat framgångsrikt på travbanan, har inte startat hos mig då intresset inte varit så starkt. Men nu är jag sugen på att ta upp det.

Hos tidigare ägarna har hon mest fått stått på box då hagarna inte räckte till (stått på travbana). Men hos oss har hon gått på lösdrift hela tiden. Hon har aldrig varit halt, varm eller svullen i frambenen. Däremot så är hon lite svullen/gallig/svampig precis ovanför bakkotorna, på baksidan utav benet. Ej på sidorna eller framsidan. Har alltid skydd på henne när jag kör så hon kan inte ha slagit på sig under arbete. Ena benet är gallan något större på, men båda är svampiga (när man klämmer är det mjukt). Känner ingen puls och värme. Har sett att hon går snet med hela kroppen på löpbandet, vilket ni kan se på bilden. På travbanan travar hon orent med bakbenen och drar huvudet åt vänster, ägarna innan har alltid har huvudstång på henne. Har haft kiropraktor på henne, fanns inga större fel och blev rekommenderad att ta denne en gång till innan start ifall jag får för mig att starta henne.

Har någon varit med om liknande? Vad kan det vara?

image_zpsec74c7ca.jpg
 
Jag hade kollat upp det på klinik. Hade inte chansat på att gallor bara är gallor, kan vara kotsenskideinflammation som behöver behandlas också. Kiropraktor är mer till nytta efter att hästen är kollad av veterinär.

Vet att många menar att sålänge gallorna är mjuka är det ingen fara, det är ingen garanti.
 
Så himla svårt allt är:(

Var inne på kliniken. Böjprov U.A och språng på rakt spår U.A, däremot i små volter (longerade) så såg vi att vänster bakben inte ville fungera. Veterinären bedövade och longerade igen, då ville inte höger bakben fungera. Med tanke på hur många gånger hon har behandlats i bakknäna så valde vi att röntga ifall det skulle finnas artros eller spatt, röntgen bilderna såg jätte fina ut. Spröt kortison båda bakknäna. Har inte kört henne sedan dess men lät henne gå en gång på skrittbandet, ser ingen skillnad (går ännu snett och tar korta steg). Hon är behandlad 4 gånger i kotorna fram och i bakknäna av ägaren innan. Pratade med första ägaren häromdagen, hon sa att det enda som hjälpte var när hon åkte till Lindblom i Sala, efter besöket blev hon helt återställd och tävlade säsongen ut med bra resultat tills hon såldes till ägaren innan mig. Däremot kom hon ej ihåg vad hon behandlades för hos Lindblom (mer än bakknäna) så jag fick numret dit för att höra. Fick god hjälp, tjejen som svarade kollade i journalerna och det visar sig att hon är behandlad i vänster griffelben fram! Vilket i sin tur har gett smärta i bakknäna (speciellt vänster bak). Ägaren innan mig visste inte om att hon var behandlad i Griffelbenet, dom trodde hela tiden att det var kotorna fram som spökade tillsammans med bakknäna.

Om det är Griffelbenet, vad ger det för symptom samt vad kan man göra åt det?

Berättade även för veterinären att hon har varit lite gallig/svampig över bakkotorna, men det var inget att bry sig om enligt vet. Har googlat som en tok och det jag får upp är kotsenskideinflammation (som du tipsade om Grazing), tänk om hon har det också? Har pratar med några om kotsenskide. och om Griffelbenet men alla tycks bara vifta bort det.

Jag känner att eftersom hon är behandlad flertal gånger i bakknäna och kotorna fram utan resultat så borde problemet sitta någon annanstans?

Snälla hjälp mig, jag blir galen:cry:
 
Folk brukar vifta bort gallor osv med åsikten att sålänge dom inte är hårda osv så är det lugnt. Jag var själv otroligt förvirrad när det visade sig hur stora problem det var i senskidan trots att det bara visat sig som små gallor. Så det där med gallor är svårt, jag som blivit så uppskrämd skulle absolut vilja ha ett UL på senskidorna så att man vet att där inte är något som pågår.

Griffelbenet, är det brutet tro och ihopläkt? För om det är ihopläkt på fel sätt så kan det mycket väl ligga an så att det är något annat som störs och orsakar någon känning. Annars så borde inte griffelbenet märkas av om det är läkt på bra sätt.

Det är jättesvårt att veta vad det är som kommer först, jag vet faktiskt inte riktigt vad som kan göras mera. Vad jag förstått av många andra så har nästan alltid knäledsinflammationen kommit före kotledsinflammationen då knäna tar längre tid att märka av.
 
Min spontana tanke är att det kan vara värt att börja kolla igenom hela ryggen på hästen också.

Utefter beskrivning låter det iaf som att hästen uppenbart stör sig på något i kroppen och som du själv skriver ts kan det sitta någon annan stans och drabbade områden är sekundära tex.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 419
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Jag har en 8 år gammal blandras tik (labrador, rottweiler och amstaff) som sedan ett par dagar varit halt och röd samt svullen om...
Svar
7
· Visningar
645
Kropp & Själ I fredags hade jag en brottningsmatch med en kompis som fick ett tvärt slut när han råkade slänga mig så hårt i golvet att min fot...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp