Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Galliga bakknän...

Inelin

Trådstartare
Jag hade ut veterinären för några veckor sedan som konstaterade att mitt tvååriga minishetlandssto har vätska (gallor) i bakknäna. Fick antiinflammatoriskt pulver att behandla med i 14 dagar, men besvären gick inte över. Hon ser stel ut och är lite ovillig till rörelse. :( Vet rekommenderade vila och att jag fortsatte ett tag till med antiinflammatoriskt...

Någon som varit med om något liknande? Någon som har tankar eller tips? Jag kanske ska prova gurkmeja?

P har lätt för att fylla ut knäna och mår bäst om hon får röra på sig. Kan behöva bygga upp musklerna runtomkring med hjälp av smärtstillande/antiinflammatoriskt ibland, det får jag hålla ett öga på.

En tvååring växer ju ofta en del också och då blir det ju extra jobbigt för kroppen, hjälp till med bra mat och kanske extra vitaminer.

Går det inte över skulle jag röntga för att vara säker på att det inte finns något problem med skelettet i dagsläget.

B

**BORTTAGEN**

Vad jag har hört så kan det förekomma att unghästar blir galliga i benen när de växer.
Men om hon är ovillig till rörelse och visar obehag så kanske du ska kolla med en annan veterinär då om du inte litar på den förstas omdöme?
Min ena häst (4) fick nyss piphas och således en galla på hasen. Vi ska behandla med zonsalva i 7 dagar. Minskas den inte så blir det kortison.

Inelin

Trådstartare
Tack för era svar! Det känns tröstande att höra att hon kan vara inne i en tillväxtperiod. Svårt att veta om hon mår bäst av vila eller rörelse...

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6491 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 086
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
2 802
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 001
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
1 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XII
  • Stora BPH, MH & MT tråden.

Hästrelaterat

Omröstningar