Galliga bakknän...

Inelin

Trådstartare
Jag hade ut veterinären för några veckor sedan som konstaterade att mitt tvååriga minishetlandssto har vätska (gallor) i bakknäna. Fick antiinflammatoriskt pulver att behandla med i 14 dagar, men besvären gick inte över. Hon ser stel ut och är lite ovillig till rörelse. :( Vet rekommenderade vila och att jag fortsatte ett tag till med antiinflammatoriskt...

Någon som varit med om något liknande? Någon som har tankar eller tips? Jag kanske ska prova gurkmeja?
 
P har lätt för att fylla ut knäna och mår bäst om hon får röra på sig. Kan behöva bygga upp musklerna runtomkring med hjälp av smärtstillande/antiinflammatoriskt ibland, det får jag hålla ett öga på.

En tvååring växer ju ofta en del också och då blir det ju extra jobbigt för kroppen, hjälp till med bra mat och kanske extra vitaminer.

Går det inte över skulle jag röntga för att vara säker på att det inte finns något problem med skelettet i dagsläget.
 
Vad jag har hört så kan det förekomma att unghästar blir galliga i benen när de växer.
Men om hon är ovillig till rörelse och visar obehag så kanske du ska kolla med en annan veterinär då om du inte litar på den förstas omdöme?
Min ena häst (4) fick nyss piphas och således en galla på hasen. Vi ska behandla med zonsalva i 7 dagar. Minskas den inte så blir det kortison.
 
Tack för era svar! Det känns tröstande att höra att hon kan vara inne i en tillväxtperiod. Svårt att veta om hon mår bäst av vila eller rörelse...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 511
Senast: Honey07
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp