Gallor av vårgräset?

Lunketuss

Trådstartare
Håller på att försiktigt sätta i gång vårt fullblod efter hans 2 halsoperationer som han genomgått under vintern. Skrittar ut i skogen och sen några varv trav i paddocken sen skritt som avslutning totalt ca 1timma åt gången ca 3 dagar i veckan, tömkörning nån/några gånger i veckan. Han har nu fått gallor i alla 4 benen, precis ovanför kotorna, dom är inte varma, dom är mjuka och inte så stora men lite svampiga o mjuka. Dom är lika stora på morgonen som på kvällen, han går i hage från 08.00 till ca 21.00. Han är inte halt eller öm på nåt sätt. Har börjat sätta på och massera med Radital nästan varje kväll och alltid efter att han ridits/tömkörts) vi har inte honom lindad under nätterna, vi har inte ändrat foderstat. Det har kommit upp en hel del gräs (ganska stor vinterhage) och nu läste jag om "vårgräsgallor", är det stor chans att det kan vara såna han fått? Det är första våren vi står i detta stall och vi tror att betet är kraftigare än vad det vart på dom 2 andra stallen han stått i under tiden vi ägt honom. Är det vanligt med "vårgräsgallor"? Hästen är 7år.
 
Sv: Gallor av vårgräset?

Det kan nog stämma. Min ponny har också blivit lite gallig. För det är ju ingen överansträngning din häst gör.
Min ponny har dock lite kroniska gallor pga korn som han åt tidigare, endast bak. Fram är han fri men bak lite svampiga mjuka gallor.

Är nog ingen fara än så länge, inte 100 på vad det kan vara heller. Håll utkik så det inte blir värre bara :)
 
Sv: Gallor av vårgräset?

Min islänning har har hos tidigare ägaren gått på lösdrift och varje år fått gallor när de flyttat till sommarhagen.
Någonting som hon sade att det gått över så fort han vant sig vid gräset och hon aldrig gjort någonting åt.
Hemma hos mig står han inne på nätterna och övergången till sommarhage med gräs sker inte så plötsligt. Jag har inte sett några gallor på de fyra år jag haft honom.
 
Sv: Gallor av vårgräset?

Det kan det vara. Eller kanske han får i sig för mycket foder totalt? Om gräset är kraftigt och rikligt och hästen dessutom får kraftfoder kan det bli för mycket av det goda. Gräset växer verkligen så det knakar nu och är mycket näringsrikt.
 
Sv: Gallor av vårgräset?

Han har svårt att hålla hull, faller ur varje sommar om man inte ger honom kraftfoder, gått med andra fullblod som inte behöver extra på grönbete men våran är extremt svårfödd. Han får nu fri tillgång på bra selage och han får 1kg Rehab + 0,5kg kornkross (= halft Kraft kg mått), 2dl betfor morgon o kväll, när dom släpps på bete får han 1 sån ranson om dagen alltså 1kg Rehab, 1/2 mått kornkross, 2dl betfor under tiden han går på grönbete.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 741
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 181
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp