Bukefalos 28 år!

Gallor - linda benen eller?

R

Ridi

Min häst har alltid varit gallig bak men aldrig haft besvär. Är i ett nytt stall över vintern där det ej finns möjlighet till utevistelse i hage så det är bara ridning och longering som gäller. Gallorna har ju blivit ännu värre nu eftersom han inte rör sig så mycket så tror ni att om jag lindar benen på nätterna att det kan hjälpa? Har ni eventuellt andra tips?
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Hej!
Börja absolut inte att linda benen. Det kommer att bli bättre när du just tar av lindorna, men sen kommer det att bli ännu värre när du inte har på dom.
Hur kan du låta din häst stå i ett stall utan daglig utevistelse i hage?? Det är djurplågeri. En häst är gjord för att röra sig 24 h om dygnet, förutom när den sover eller vilar.
Jag tycker att man ska ha ute hästen så mycket det bara går, jag kan även garantera dig att 99,9% av alla hästar helldre väljer att gå ute hela dygnet än att stå inne hela dygnet.

Det enda som verkligen hjälper problemet är rörelse, hästar ska röra på sig hela tiden. En eller två ridturer om dagen räcker inte. Hästar ska vara ute i stora hagar minst hela dagen.
Lindor hjälper bara tillfälligt, det är ingen lösning på problemet.

Flytta till ett annat stall omg!!
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

min häst har oxå gallor... han får större gallor om han står inne på natten så ja brukar linda benen då... numera med back on track lindor... men min går ute på lösdrift så han e bara inne på natten om det är riktigt dåligt väder eller om vi har varit på träning på kvällen... så han går ju ut å rör på sig när lindorna tas av....

jag skulle byta stall om jag vore du... låter inte som ett bra stall för hästar.... dom måste få vara djur oxå....
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Linda inte benen, gallorna är ju där av en anledning, lindar man benen så tar man bara bort symtomen och inte orsaken... Sen är ju gallor oftast helt ofarliga.
hitta ett stall med tillgång till hagar!
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Tyvärr är jag utomlands med hästarna över vintern pga min mans arbete och har inget val. Här får man välja mellan pest eller kolera. Alla stall har enligt mig antingen det ena eller andra problemet. Finns inte stall med utevistelse som vi har i Sverige. Tro mig, jag räknar dagarna tills att jag är i Sverige igen. För tillfället kör jag och longerar hästen på förmiddagen så att den får busa av sig och sen rids den på eftermiddagen. Hästarna har i alla fall en liten rastgård (ca 20 m2) utanför boxen så de kan i alla fall få sol på sig. Vi i Sverige är lyckligt lottade med hur mycket mer mark vi har till förfogande till våra hästar.
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Tyvärr är jag utomlands med hästarna över vintern pga min mans arbete och har inget val. Här får man välja mellan pest eller kolera. Alla stall har enligt mig antingen det ena eller andra problemet. Finns inte stall med utevistelse som vi har i Sverige. Tro mig, jag räknar dagarna tills att jag är i Sverige igen. För tillfället kör jag och longerar hästen på förmiddagen så att den får busa av sig och sen rids den på eftermiddagen. Hästarna har i alla fall en liten rastgård (ca 20 m2) utanför boxen så de kan i alla fall få sol på sig. Vi i Sverige är lyckligt lottade med hur mycket mer mark vi har till förfogande till våra hästar.


Bra! Jag tycker du gör det bästa med tanke på din situation!
Men om jag var du så skulle jag vilja veta från en veterinär vad denne anser. Jag är inte så hemma på gallor men en gammal häst jag hade behövde inte lindas det gick bra ändå.

(P.S Var finns du? Jag har också bott utomlands en period fast utan hästar...D.S
// M
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Undrar bara varför du har din häst i ett stall utan hagar/utevistelser?
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

back on track fungerar! Sätter det på hästen efter tex hård träning. Hon är inte hälften så gallig dagen efter som annars!
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Min häst är lite gallig och ngt mer efter en släng av lymfangit. Hon går visserligen ute större delen av dagen, men det hjälper inte.
Nu har jag börjat använda BoT ridbandage och gallorna har blivit mkt mindre, fast hon bara är lindad vid ridning.

Angående BoT läste jag någonstans att det fungerade bäst om man var i rörelse under tiden för användningen, därför har jag bara BoT ridbandage (alltså inga fleecelindor, paddar el.dyl).
 
Senast ändrad:
Sv: Gallor - linda benen eller?

Kan för mitt liv inte förstå att människor stallar upp sina hästar i ett stall utan hagar, DJURPLÅGERI!!!!!
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Kan för mitt liv inte förstå att människor stallar upp sina hästar i ett stall utan hagar, DJURPLÅGERI!!!!!

om du läser hennes senase svar så står det att hon har hästarna utomlands just nu å där finns det inte tillgång till hagar.
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Kan för mitt liv inte förstå att människor stallar upp sina hästar i ett stall utan hagar, DJURPLÅGERI!!!!!

Tack för det trevliga inlägget. Jag känner mig nu mycket bättre, INTE. Hade jag haft ett val hade det definitivt inte varit så. Jag älskar mina hästar mer än något annat men som sagt ibland får man stå ut med något även om man vet att det inte är det bästa. Känns inte så trevligt att blir kallad djurplågare för jag försöker verkligen göra det bästa jag kan för mina hästar. Som tur är för mina hästar handlar det om några månader men tänk på de stackarna som har det så hela livet. Var tacksam du att du bor i Sverige där det finns valmöjligheter och sundare hästhållning.
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Tyvärr är det så utomlands. Jag har själv haft det problemet i Schwiez. Inte ett enda stall som erbjuder att ha hästarna ute, hittade ett stall där hästen ialla fall fick gå ute några timmar per dag, men där var det såå dammigt inne att hästen fick hosta, fick då flytta honom till en hage ute i bushen där han gick ute dygnet runt, där fanns inga möjligheter att rida i ridhus eller någon bana.
Så ridningen blev det inte så mycket av under den tiden han var där. Man har ju en häst för att kunna rida... :crazy:
Nu har jag en annan häst och inom en snar framtid är det kanske dax att flytta utomlands igen, denna gång till Italien och jag tar inte med mig hästen om jag inte hittar ett stall med bra luft och utevistelse. Desstutom är det oftast ett problem med maten, dom ger alltid massor med krafft foder och jätte lite hö av dålig kvalitet. Dessutom blir man bemött som ett riktigt pucko när man åsikter om landets häst hållning... :o :eek:
Dessutom blir jag sååå irriterad på folk här som häver ur sig DJURPLÅGARE innan de ens läst alla inlägg i tråden!!! Det är ta mig f...n inte lätt att ha häst utomlands, man är konstant frusterad för man kör huvudet i väggen med dessa människor som inte riktigt har samma syn på djur som vi har.
 
Senast ändrad:
Sv: Gallor - linda benen eller?

Dessutom blir jag sååå irriterad på folk här som häver ur sig DJURPLÅGARE innan de ens läst alla inlägg i tråden!!! Det är ta mig f...n inte lätt att ha häst utomlands, man är konstant frusterad för man kör huvudet i väggen med dessa människor som inte riktigt har samma syn på djur som vi har.

Jag kan inte annat än att säga :bow: :bow:
Jag har ridit och haft häst i många länder och jag säger bara att man ska göra det bästa för hästen med de förutsättningar man har.
Vi har inte heller tillgång till hagar där jag bor nu (Bolivia) och folk tror inte ens att tamhästar kan gå i flock utan att döda varandra.

Inte blir det bättre för att jag kallar alla här djurplågare rakt av. Jag kör däremot en kampanj om att de gamla stela hästarna, de som inte rids och unghästarna ska få turas om att gå ute på gräsbanan (när det är torrt, annars har de ingen tävlingsbana mer) och det har börjat ge resultat.

Visst reagerar jag starkt i tex Etiopien där magra vanvårdade hästar drar tunga kärror och jag går hellre än åker i dessa taxis för jag tror att de är så långt ifrån att ändra sig att det inte känns lönt.

Det är väldigt typiskt svenskt att vi tror att vårt sätt är det absolut bästa, men det är bara att inse att det är ETT sätt bland många.

Det finns också länder där ryttartraditionen är långt längre än i Sverige och där hästar är det viktigaste och mest värdefulla man har, som i dessa tre hästnationer där hästarna ibland behandlas bättre än de egna barnen och i de flesta fall bättre än i Sverige:
I Mongoliet där hästarna går lösa och fångas in med lasso när man ska rida. I Kirgizstan är det nästan samma sak, men hästarna håller sig närmare ägaren för de fodrar dem ibland. I Lesotho där alla har häst för det är det enda transportmedlet i detta bergiga land likaså.

Det mest extrema jag varit med om var i London där syrrans kompis häst bodde på andra våningen ovanför ridhuset mitt i city. :rofl:
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Har hört att Back On Track underlägg är bra. Vad är dom utformade för att vara bra för? Är det bara för galliga hästar eller? Eller skulle det vara bra för hästar som har eller har haft senproblem? Unghästen jag rider som är galoppör blev senskadad när han var i träning för någon månad sen. Nu håller jag på skritta igång honom, skulle det vara bra att tex. linda honom på natten med Back On Track då?
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Har hört att Back On Track underlägg är bra. Vad är dom utformade för att vara bra för? Är det bara för galliga hästar eller? Eller skulle det vara bra för hästar som har eller har haft senproblem? Unghästen jag rider som är galoppör blev senskadad när han var i träning för någon månad sen. Nu håller jag på skritta igång honom, skulle det vara bra att tex. linda honom på natten med Back On Track då?

Ja eller så köper du ridbandge....
back on track fungerar bäst när hästen rör på sig... de får igång cirkulationen.....
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

Ja, värme i form av bandage och elelr liniment kan säkert få gallorna betydligt bättre.
 
Sv: Gallor - linda benen eller?

....BoT ridbandage (alltså inga fleecelindor, paddar el.dyl).

BoT ridbandage - är det sådana där där halva lindan är BoT och resten elastisk eller är det fleecelindor med BoT tyg på insidan?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: sweep
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp