Gallor på ett ben

Kungmolle

Trådstartare
Hej!
Som rubriken lyder så har min häst plötsligt blivit gallig i sitt ena framben. Han är varken varm eller verkar ha ont. Men det försvinner inte trots att han har haft back on track på under natten i en veckas tid. Har ingen kunskap runt detta så ber om råd och tips. Det var min equiterapeut som såg det.
 
Klart jag ska ringa till klinik om det inte försvinner! Men hästen är varken öm,halt eller varm!! Fick rekommendation av min equiterapeut att linda med back on track. Vilket det visserligen inte har hjälpt. Så min fundering eller fråga är egentligen om nån har haft likande "problem" på sin häst och vad det var isåfall?!
 
Klart jag ska ringa till klinik om det inte försvinner! Men hästen är varken öm,halt eller varm!! Fick rekommendation av min equiterapeut att linda med back on track. Vilket det visserligen inte har hjälpt. Så min fundering eller fråga är egentligen om nån har haft likande "problem" på sin häst och vad det var isåfall?!

Alltid när min ändrats sig i benen så har ser berott på att han avlastat ett annat ställe. Det har alltså framkommit på vet check då. Ett. Fåtal gånger har gallan gått ner igen eller han varit ren trots galla men då har den gått tillbaka sedan.
 
Wow . Det hade verkligen inte jag på en i övrigt fräsch häst . Åker du alltså iväg till klinik direkt hästen har några gallor ? 😳
Inte om det är min gamla 18-åring som går som gräsklippare, men om min häst som inte brukar ha gallor plötsligt får det i ett ben hade jag absolut velat kolla upp det på något vis. Troligtvis hade jag vilat hästen lite eller uteslutit en enkel vrickning först, men min erfarenhet är att gallor oftast beror på något.
 
Hej!
Som rubriken lyder så har min häst plötsligt blivit gallig i sitt ena framben. Han är varken varm eller verkar ha ont. Men det försvinner inte trots att han har haft back on track på under natten i en veckas tid. Har ingen kunskap runt detta så ber om råd och tips. Det var min equiterapeut som såg det.
Gallor på ett ben kan vara väldigt allvarligt även om inte hästen är halt eller varm osv, bör alltid kollas upp. Kan vara i princip lite vad som helst.
 
Klart jag ska ringa till klinik om det inte försvinner! Men hästen är varken öm,halt eller varm!! Fick rekommendation av min equiterapeut att linda med back on track. Vilket det visserligen inte har hjälpt. Så min fundering eller fråga är egentligen om nån har haft likande "problem" på sin häst och vad det var isåfall?!
På min var det kotledsinflammation pga en låsning i ländryggen.
 
Gallor som plötsligt uppstår i ett ben skulle jag, vis av erfarenheten, kolla upp direkt även om hästen varken uppvisar värme eller ömhet/hälta.
 
Klart jag ska ringa till klinik om det inte försvinner! Men hästen är varken öm,halt eller varm!! Fick rekommendation av min equiterapeut att linda med back on track. Vilket det visserligen inte har hjälpt. Så min fundering eller fråga är egentligen om nån har haft likande "problem" på sin häst och vad det var isåfall?!
Var sitter gallan? Jag tycker att många kallar en hel drös olika saker för "gallor" som egentligen inte är det.

Du frågade efter erfarenheter:
När min häst fick en svullen kota utan andra symtom fick han vila ett par dagar tills svullnaden gått ner, sedan red jag igen. En vecka senare var han halt. Enligt veterinär troligen en stukning som läkte på en månad.

Andra gången det hände var jag med på noterna och vilade honom direkt två veckor efter telefonkontakt med veterinär. Ingen hälta och svullnaden försvann.

Tredje gången hade han en konstig "galla" högre upp på benet. Ingen värme, ömhet, hälta eller svullnad. Det var en senskada, efter ett och ett halvt års rehab var han tillbaka i fullt arbete.

Samtliga tre tillfällen har jag efteråt kunnat härleda till konstig landning efter krumsprång under ryttare/våldsamt betessläpp.
 
Tänkte ge svar på vad som gjorde min häst gallig i benet. Det är en begynnande kotledsinflammation. Men det tog ett bra ta för dom att hitta, inget på böjprov eller på volten. Röntgen inget. Men på ultraljud kunde man se en jätteliten inflammation i leden. Nu är min fråga istället. Blev ingen behandling då veterinären ansåg att han var för ung att spruta. Troligtvis också för hästen inte är halt osv. Hästen är 6 år. Men veterinären ville göra IRAP, men finns det någon som har erfarenhet utav det? Då försäkringsbolaget inte täcker sådana behandlingar.
Blev en liten ny tråd i tråden 😊
 
Gallor på ett ben kan vara väldigt allvarligt även om inte hästen är halt eller varm osv, bör alltid kollas upp. Kan vara i princip lite vad som helst.

Samma här. Jag har oerhörd respekt för enkelsidig gallor. Inte sällan överbelastning för att det gör ont i ett annat ben, paraellt eller diagonalt.

Åker också till klinik och har hittills (dessvärre) aldrig åkt i onödan.

Dessutom riskerar det ju att bli värre om jag inte åtgärdar primärproblemet (gallan sekundär)
 
Tänkte ge svar på vad som gjorde min häst gallig i benet. Det är en begynnande kotledsinflammation. Men det tog ett bra ta för dom att hitta, inget på böjprov eller på volten. Röntgen inget. Men på ultraljud kunde man se en jätteliten inflammation i leden. Nu är min fråga istället. Blev ingen behandling då veterinären ansåg att han var för ung att spruta. Troligtvis också för hästen inte är halt osv. Hästen är 6 år. Men veterinären ville göra IRAP, men finns det någon som har erfarenhet utav det? Då försäkringsbolaget inte täcker sådana behandlingar.
Blev en liten ny tråd i tråden 😊

Så tråkigt att höra att det var problem, men bra att upptäcka det i tid. Bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite.

Lämnar till andra att dela erfarenheter om IRAP, hoppas ni hittar rätt behandling. Några funderingar vad som gett en så ung häst problem med ledinflammation? Hagbus?
 
Så tråkigt att höra att det var problem, men bra att upptäcka det i tid. Bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite.

Lämnar till andra att dela erfarenheter om IRAP, hoppas ni hittar rätt behandling. Några funderingar vad som gett en så ung häst problem med ledinflammation? Hagbus?
Min häst är galen i hagen och busar kanske för mycket för sitt bästa. Så många skor som flugit av pga av detta 😅 men troligtvis har han fått det för överbelastning då han har haft lymfangi i båda bakbenen. Han kunde knappt gå då. Sen nån månad senare kom gallan fram. Men det är ju bara spekulationer. Men inflamation har ju inte "startat" helt en utan är påväg och veterinären sa att man behandlar då i rehab syfte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp