Bukefalos 28 år!

Gallor....

D

Donalds

min häst har gallor på alla ben är det någon som vet hur man kan få bort dom??? hur gör man för att ta bort dem?? :confused:
 
Varför har din häst gallor?
Är det en "gammal" häst, har den haft dom länge?
Eller har dom precis "blivit till". I så fall - varför? Har du ridit den hårt eller beror det på fodret (foderbyte, fel fodergiva osv..)?
 
Min häst är en import från lettland han har fått dem medans han stog där asså i lettland. han blev misshandlad och så. han va i lettland tills det att han blev 8 nu har han precis fyllt 10. gallor hade han när han kom nu vill jag få bort dem vet du vad man kan göra?? :confused:
 
Hejsan´
Gallor fick min förra häst genom att stå för länge,behövde röra sig men reds alltid med benlindor i paddock,efter ridningen lade jag på liniment och ett tag försvann dem
Hoppas det kan hjälpa dig //kriss :banana:
 
Tyvärr får du nog leva med dem.

Gallor uppstår ofta när hästen "överansträngs" vid tex ridning, och då bör man ta det som en alvarlig "varningssignal".
Gallor i sig är däremot inte farliga, och om de väl har uppkommit så är det inte så mycket att göra åt.
De brukar kunna minska/försvinna när hästen rör på sig. Men när hästen står still (tex när den står inne över natten) kommer de tillbaka. En del lindar hästens ben över natten (vilket jag INTE rekomenderar) - men det gör egentligen inte det hela bättre. Gallan kanske inte synns just då.. men den har ju inte försvunnit för det.
Gallorna kommer inte att försvinna - men så länge du vet att det inte är det minsta skadligt för din häst spelar det väll egentligen ingen roll?
 
Enligt min hovslagare och equiterapeut är det absolut ingen fara med gallor så länge de är mjuka! Det är snarare ett tecken på att det händer saker i benen och det är positivt, då ser man ju att hästen kan reglera sig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Någon som har erfarenhet av en sånhär jätte-galla? Berätta gärna vad det var eller om det gick över. Denna har kommit från en dag...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: minfux
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 781
Senast: Summerwind
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 536
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 518
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp