Gallra bland stona

B

Burra

Det skrivs så mycket om ston av modern och omodern typ, men som hingsthållare så inser man ju att aveln kommer inte att gå framåt så länge man inte har så mycket självkritik när man betäcker ston som inte är klass ett. Vi stod här på backen och gjorde ett överslag och tyckte att det var många av stona som skulle passa bättre i en annan värld, och tilläggas kan att det inte är högre kvalitet på stona av internationellt ursprung, och faktiskt så är fullblodsstona oftare av högre kvalitet,
 
Sv: Gallra bland stona

Om man bara skulle få betäcka klass I ston så skulle antalet föl minska ganska rejält. Visst ska man försöka avla på så bra ston som möjligt, men det kan finnas andra saker än som man vill avla på hos sitt sto t ex temperamentet och ridbarheten.
Jag vet t ex ett klass II sto som har fyra avkommor och av dem har tre fått 48 poäng eller mer på treårstestet, så väljer man "rätt" hingst så kan avkomman bli bättre än stoet och kanske även få det temperament man ville avla på hos stoet.
Man ska såklart inte avla på för stora avvikelser som ger sämre hållbarhet, men att dra "strecket" vid klass I tycker i alla fall jag är för tufft.
 
Sv: Gallra bland stona

Tanken är god, visst måste stomaterialet synas noga.

Men ston som av olika anledningar inte visats, vad gör man med dem?
 
Sv: Gallra bland stona

Det är väl fritt för hingstägare att ställa vilka krav de vill på de ston som kommer till deras hingst...
 
Sv: Gallra bland stona

Det är ju inte det är frågan om utan det är alltid en hård kritik mot de svenska stona, så mycket som vi hållit på med avel så anser vi att den svenska aveln oavsett om det är svenska eller utlänska stammar så har alltid stoägaren ett försvar till att dennes dåliga sto har ett berättigande i aveln på grund av saker som inte har i en framgångsrik avel att göra,
 
Sv: Gallra bland stona

Burra skrev:
Det är ju inte det är frågan om utan det är alltid en hård kritik mot de svenska stona, så mycket som vi hållit på med avel så anser vi att den svenska aveln oavsett om det är svenska eller utlänska stammar så har alltid stoägaren ett försvar till att dennes dåliga sto har ett berättigande i aveln på grund av saker som inte har i en framgångsrik avel att göra,
Beskriv stomatrealet som du ser genomsnittligt på stallplanen. Vilka är dom mest vanligt förekommande exteriöra avvikelserna ?

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Då är jag en sådan stoägare som skulle bort med mina ston. Ena stoet är inte ens visat, har "bara" gått 2-stjärnig internationell fälttävlan. Den andra stoet blev klass 2 på treårstest, men hade där inte en av sina bättre dagar, däremot har hon kvalat till hopp- och fälttävlanschampionat både som 4- och 5-åring.

Eftersom jag avlar sporthästar så är det viktigaste kriteriet för mig att stoet har fungerat på tävlingsbanan, minst medelsvår klass. Att hon har ett sunt temperament och har korrekta ben. Detta är mina högst personliga kriterier då jag vill avla fram sunda, friska tävlingshästar - om de sedan kommer gå lätt eller svår klass det är egalt och det är ju mycket beroende på vilken ryttare de hamnar hos.

Bara för att ett sto blir klass 1 på ett treårstest innebär det inte att det är likhetstecken med bra avelsmaterial (om man inte vill avla fram snygga hästar som bara ska göra sig bra i hagen...)
 
Sv: Gallra bland stona

Darby skrev:
Det är väl fritt för hingstägare att ställa vilka krav de vill på de ston som kommer till deras hingst...
Ja... en del känner ju att det är deras ansvar för de vill ha bra avkommor som representerar deras hingst. Nu har jag en korsning av okänd härkomst och därmed inte visad. Henne skickade jag bilder på till hingsthållaren som godkände henne. När jag hämtade henne östes det lovord över hennes hanterbarhet, lynne och inte minst...hon ansåg att min häst var väldigt snygg...och det tycker ju jag med;) ...har ingen aning om det går att visa mitt sto...Hon är reg.ASVH med grå papper...

En del hingstar betäcker ju endast rasrent och med rabatt till meriterade ston. En del har ingen urskiljning alls...:cool:
 
Sv: Gallra bland stona

cameron skrev:
Då är jag en sådan stoägare som skulle bort med mina ston. Ena stoet är inte ens visat, har "bara" gått 2-stjärnig internationell fälttävlan. Den andra stoet blev klass 2 på treårstest, men hade där inte en av sina bättre dagar, däremot har hon kvalat till hopp- och fälttävlanschampionat både som 4- och 5-åring.

Eftersom jag avlar sporthästar så är det viktigaste kriteriet för mig att stoet har fungerat på tävlingsbanan, minst medelsvår klass. Att hon har ett sunt temperament och har korrekta ben. Detta är mina högst personliga kriterier då jag vill avla fram sunda, friska tävlingshästar - om de sedan kommer gå lätt eller svår klass det är egalt och det är ju mycket beroende på vilken ryttare de hamnar hos.

Bara för att ett sto blir klass 1 på ett treårstest innebär det inte att det är likhetstecken med bra avelsmaterial (om man inte vill avla fram snygga hästar som bara ska göra sig bra i hagen...)

Det var just så jag menade, t ex Mynta skulle inte få bli mamma då? Hon var väl bara klass II på kvaliteten som hopphäst har jag för mig att det har skrivits om.
 
Sv: Gallra bland stona

Jag svarar på frågorna här, det skrivs så fruktansvärt mycket om hingstarna och med ett berättigande så ska hingstarna ha hög kvalitet. Man kan väl säga att det är ett väldigt skiftande stomaterial vad det gäller typen och den som försvarar dessa ston och pratar som om de ston som inte håller typen skulle ha så stora kvaliteer, och vad man kan kräva när man alltid tramsar om en massa kvaliteer som är så positiva och bara finns hos skithästar. Nu är inte det här ett svar till dig Clownen som jag sett har betydligt högre ambitioner och bedriver en avel som jag har full respekt för
 
Sv: Gallra bland stona

Tror att aveln oavsett ras eller djurslag skulle gå framåt med en viss gallring.... Hellre sett på användbarhet än på ren skönhet.
 
Sv: Gallra bland stona

Då tycker jag att den hingstägaren som vill får begränsa sig till att bara ta emot klass I ston om denne vill så att dennes hingst slipper alla skithästar. Det är många som har skithästar som försörjer hingstägare, men då kan de ju välja andra hingstar än de som bara tar emot klass I ston så blir alla nöjda och glada.
 
Sv: Gallra bland stona

Är det verkligen typen som är viktigast i avel (hopp)? (Typ av häst är ju lite av mode, det handlar ju inte om att vara korrekt eller inte, trodde jag) Vad jag lärt mig så är typen det lättaste att förändra i aveln. Är det inte värre med inkorrekta, mediokra ston?
Nåt som jag har reflekterat över är att det är så många hästar med 7 or och sämre på benen på visningar nuförtiden. Jag inbillar mig att det inte var så tidigare.

(Säger jag som försvarar mig för att jag avlar på mitt lågställda sto)
 
Sv: Gallra bland stona

"Skönheten" är en grund i exteriören som man kommit fram till i generationer som grundar sig i hästens exteriöra förutsättningar att bli ett ändamålsenlig individ till brukbarhet
 
Sv: Gallra bland stona

Håller med dig, men ibland när man ser vad som kommer på betäckning så blir man så dj-a trött på den saliga soppan som kommer.
 
Sv: Gallra bland stona

Jag håller med dig till viss del, men det finns alltid två sidor av ett mynt:)

För det första håller jag med dig helt om att många fullblodsston egentligen håller en avelsmässigt högre klass än många av våra halvblod (detta är min egen tolkning och jag är ingen rutinerad uppfödare men jag har dock sett mkt häst). Tyvärr känner jag ibland att många köpare och till största delen hobbyryttare som tävlar upp tom lätt/msv klass och då särskilt inom dressyrsidan (för att generalisera det ännu mer) har fördomar om fullblod i allmänhet. eller har jag fel?

Jag har 2 ston, 1 halvblod och 1 fullblod, där fullblodet definitivt håller högre standard exteriört än halvblodet och där jag tycker det var lättare att välja hingst än till halvblodet. Ändå är jag helt säker på att om dom nedkommer med varsitt föl så kommer den avkomma som blir lättast att sälja bli den efter halvblodet. Trots att fullblodet är tävlat med bra resultat, premierad med mkt bra omdöme så kommer det på papperet att vara halvblodsavkomman som är en mer attraktiv häst för den stora delen spekulanter som finns, det är jag övertygad om.

Tittar man i annonser tycker jag mig se samma sak, billigare hästar om de har xx-mamma el xx-pappa.

Men åter till saken, mitt halvblod är inte visad och hade säkert inte fått klass 1 om hon blivit visad heller, men hon har hoppat 140-klasser med bra resultat och har avkommor som gjort detsamma så jag anser henne vara kvalificerad.

Dessutom finns det massor av klass 1 ston som aldrig ens kommer ut på tävlingsbanan pga dåligt huvud, hållbarhet eller annat. Och då är frågan, är det sporthästar vi vill avla fram eller utställningshästar?
 
Sv: Gallra bland stona

Så som jag uppfattar det är inte problemet vad stona har fått för klass i 3-årstest eller vad de har för meriter. Det är att vi inte avlar tillräckligt målinriktat. Vi strävar inte alla mot samma slutprodukt, helt enkelt. Den hobbyavlare som vill få fram en snäll häst att rida i skogen (eller dylikt) eller lägger en lågt meriterad dressyrhingst på ett sto som egentligen är hopphäst har från början bestämt sig för att inte föra aveln vidare. Då blir det inga framsteg heller, om man inte har sagolik tur.

Jag tror också mer på att använda ett klass II-sto med bra meriter/från en god familj än ett klass I/diplomsto som har sämre eller inga meriter bakåt. Med lite list och känsla kan man säkert plocka fram guldkorn ur lägre bedömda hästar, men det krävs som sagt var att man har ambitionen från början.
 
Sv: Gallra bland stona

sydney skrev:
Dessutom finns det massor av klass 1 ston som aldrig ens kommer ut på tävlingsbanan pga dåligt huvud, hållbarhet eller annat. Och då är frågan, är det sporthästar vi vill avla fram eller utställningshästar?

Det här tycker jag är en intressant reflektion.
 
Sv: Gallra bland stona

sydney skrev:
För det första håller jag med dig helt om att många fullblodsston egentligen håller en avelsmässigt högre klass än många av våra halvblod (detta är min egen tolkning och jag är ingen rutinerad uppfödare men jag har dock sett mkt häst). Tyvärr känner jag ibland att många köpare och till största delen hobbyryttare som tävlar upp tom lätt/msv klass och då särskilt inom dressyrsidan (för att generalisera det ännu mer) har fördomar om fullblod i allmänhet. eller har jag fel?

Du har helt rätt! Fördomarna om fullblod är oändliga. Därav, som jag skrev i ett annat inlägg, drar jag slutsatsen att många aldrig har varken ridit eller ägt denna ras. Men hav förtröstan, jag tror det håller på att ändra sig sakteliga. De elitryttare jag känner till prisar fullblodskorsningar för deras ridbarhet och framåtanda :) - det gäller bara att få fram riktigt bra sådana och sälja in dem till rätt människor! Hade jag en riktigt bra fullblodskorsning hade jag sparat den och låtit den tävla ett tag innan försäljning. Prestation är det bästa säljargumentet.

Det dressyrfolket fruktar mest, tror jag, är att förlora är gångarterna. De vill heller inte ha för små hästar, och det kan man ibland få med fulllblod. Därtill har vi inte haft så många kända fullblod i aveln som den vanliga dressyrryttaren känner igen, och det sänker säkert priset också. Men med L C börjar det bli på modet så det finns hopp!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 017
Senast: Cilva
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp