Gallstensanfall

Saeta

Trådstartare
Åkte in akut igår med världens smärtor i magen/ryggen vilket visade sig vara gallstensanfall. Jag ska göra ett ultraljud inom förhoppningsvis inte allt för länge, för att se om det är stenar där. NERVÖST!

Någon här som haft gallsten? Hur mådde ni efter anfallet?
Det här blev lite som ett uppvaknande. Nu måste jag lägga om kosten och tänka på vad jag äter.
För den där smärtan önskar jag inte att någon (!) får uppleva. Jag trodde jag skulle dö.

MEN. Det är så svårt att hitta tips på bra mat. Alla sidor säger olika och jag vet inte vad som är bra. Det är säkert lite individuellt också. Men... Vad funkar för er som har gallstensbesvär?

Jag har laktosfri lättyoghurt, proviva och ljust bröd hemma. Kyckling, korv och frysta grönsaker. Kan jag äta detta? Hur ska det tillagas isåfall? Jag förstår att stekt mat inte är att föredra, men hur pass noga är det? Gräddstuvad pyttipanna, funkar det att äta? Soppa (inte gräddbaserad)?

Kryddor undviker jag redan då jag inte är ett stort fan av varken stark eller kryddig mat.
 
Undvik salt, fett och kryddor så ska det nog lugna sig. Se till att äta sådant som håller magen igång - på ett bra sätt och inte skräp som bara går rakt igenom.
Mindre portioner och ofta, inte äta för sent på kvällarna och se till att du får i dig ordentligt med vätska.
Gräddstuvade pyttipannan ska du nog undvika.
Edit: Det är inte jättesvårt att hitta vettig och enkel information på google:
http://gallsten.se/kost-och-diet-vid-gallsten/http://gallsten.se/kost-och-diet-vid-gallsten/

http://svenska.yle.fi/artikel/2011/09/12/gallsten-och-diet

Och sedan kan det ju vara bra att kolla över medicinerna. P-piller kan vara en bidragande orsak t.ex.
 
Tack för svar @GotAsecret !
Misstänkte att jag borde skippa pytten. Då gör jag det. Funkar vanlig pyttipanna tror du? Hemgjord? Det är ju stekt.
Jag undviker redan salt och kryddor. Fett är jag sämre på att undvika men jag tror jag "behövde" detta, som ett uppvaknande så att jag verkligen tar tag i kosten. Även om den har blivit enormt mycket bättre sen förr.

Men okej, mindre mål men ofta. Inte för sent på kvällarna. Vatten dricker jag hela tiden.
Jag har precis börjat med p-piller igen. Kanske borde boka in en tid hos gyn och kolla läget.
 
Jag har haft det och min gallblåsa var helt inflammerad och fick opereras ut ganska akut. Det var himla skönt att få bort den och slippa det onda, det är ju helvetiskt vidrigt med anfallen.

Min pappa som känner av gallan ibland kan inte äta äpplen och "sur" mat. För mig var kraftigt salt mat för mycket. Första anfallet kom när jag åt kräftor.
 
Det enda jag fick som råd att undvika var väl äpplen, annars får man prova sig fram. Sista veckan åt jag bara smördegsknyten med ost och soppor, allt annat satte igång det. Fick vänta länge på operation. Du får nog tyvärr testa och se hur yoghurt och pytt påverkar just dig.
 
Undvik salt, fett och kryddor så ska det nog lugna sig. Se till att äta sådant som håller magen igång - på ett bra sätt och inte skräp som bara går rakt igenom.
Mindre portioner och ofta, inte äta för sent på kvällarna och se till att du får i dig ordentligt med vätska.
Gräddstuvade pyttipannan ska du nog undvika.
Edit: Det är inte jättesvårt att hitta vettig och enkel information på google:
http://gallsten.se/kost-och-diet-vid-gallsten/http://gallsten.se/kost-och-diet-vid-gallsten/

http://svenska.yle.fi/artikel/2011/09/12/gallsten-och-diet

Och sedan kan det ju vara bra att kolla över medicinerna. P-piller kan vara en bidragande orsak t.ex.

Det där är så sjukt roliga råd.

Efter en GBP så är det vanligt att få problem med gallan. Och är det något man gör så är det ju att äta lite, ofta och fettsnålt :rofl:
 
Någon som vet förresten om det går att kombinera alvedon och diklofenak? Eller tar diklofenak bort feber också?
Nu på kvällen har jag fått lite mer ont på sidan och känner mig uppsvälld. Har dock kunnat äta utan större problem. Men febern kom för någon timme sen och ja, jag har ju fortfarande ont. Är det vanligt med feber vid gallsten?
 
Ta väck skiten om du får det erbjudandet. Gallbesvär är ett jävla aber och jag är så in i bänken glad att jag äntligen opererade bort gallblåsan för knappt ett år sedan.

Att se över mat, mediciner och sånt kan kanske lindra, men det kan också vara som för mig då jag kunde äta helt normalt i ett par år för att sedan få en serie anfall under ett antal veckor, sedan kunde det vara lugnt något år igen. Lätt att hitta ett mönster då, liksom. Sista åren blev det dock mer av ett ständigt molande och ilande kombinerat med anfall och då kunde jag urskilja vissa "triggers" (som till största delen bestod av livsmedel som inte alls var typisk "gallmat"). Blev dock inte av med problemet förrän jag opererade mig.

Feber vid gallsten kan tyda på inflammation. När jag var inne i mina serier med anfall fick jag strikta order att kontakta vården direkt om jag fick feber.
 
Tack för era svar :) vet ni om man kan äta bröd?

Du kan äta vad som helst om det funkar. Funkar det inte så funkar det inte. Jag har haft perioder då jag inte kunnat äta pasta, perioder då jag knappt kunnat äta något förutom pasta, perioder då friterat var lika med anfall, perioder då friterat gick hur fint som helst osv. Det finns inga regler, bara rekommendationer baserade på vad som funkar för många, men det är himla individuellt.
 
Oj! Vad läskigt. Men skönt att du mår bra sen du tog bort den. Jag är ju så fruktansvärt rädd för operationer och tjoffs. Så jag vet inte om jag skulle klara av det, helt ärligt.

Hm, okej. Jag har inte kollat om jag har feber, men jag känner mig febrig. Mår lite lätt illa också. Men å andra sidan kan det ju vara oro och nervositet plus att jag tatuerade mig i lördags vilket ju också kan ge lite feber. Dock har jag ont i höger sida. Det hugger till ibland. Men inte alls lika mycket som igår.
 
Oj! Vad läskigt. Men skönt att du mår bra sen du tog bort den. Jag är ju så fruktansvärt rädd för operationer och tjoffs. Så jag vet inte om jag skulle klara av det, helt ärligt.

Hm, okej. Jag har inte kollat om jag har feber, men jag känner mig febrig. Mår lite lätt illa också. Men å andra sidan kan det ju vara oro och nervositet plus att jag tatuerade mig i lördags vilket ju också kan ge lite feber. Dock har jag ont i höger sida. Det hugger till ibland. Men inte alls lika mycket som igår.

Bli inte förvånad om du en dag ligger på akuten och bönar och ber att de opererar dig. Den där smärtan tappar sin tjusning efter några omgångar. :p

Kolla om du verkligen har feber. Är du uppe på 38 grader eller över så ring 1177.
 
Jag har haft ett par gallstensanfall och det är då inget jag önskar min värsta fiende, har fått åka ambulans 2 ggr. 2a gången svimmade jag här hemma i soffan av smärtan.Sköterskan sa i ambulansen att smärtan ofta kan uppgå till förlossningssmärta, så nog gör det ont allt.
Jag har opererat bort min galla som också varit inflamerad flera gånger sa kirurgen. Det var den minst smikrande galla hon sett i sitt yrkesliv ;)
Tyvärr får jag anfall ändå i alla fall.. då är det gallvägarna som ger anfallet, och nästan lika hög smärta har det inneburit. Så man undrar ju hur mycket nytta operationen gjorde..
Päron och Äpplen ska du akta dig för om du vill undvika anfall.
 
Jag har 37,6 i temp, men den gick upp till 37,8 innan den gick ner igen. Vad tror ni?
 
Okej tack :) då försöker jag andas. Jag hetsar nog bara upp mig... Visst kan man bli lös i magen av suppar?
 
@Saeta det är inte såpass att jag blir jätteorolig, men kan ju vara lägre än den "skulle vara" om det är så att du tagit smärtlindrande som är febersänkande (dvs både Alvedon och Diklofenak). Känner du dig "feber-sjuk" så är det bara att åka in, även om det är tråkigt och känns onödigt ibland. En inflammerad gallblåsa är tyvärr inte alltid att leka med.
 
Jag tog diklofenak senast typ vid 14 tiden idag. Sen inget mer.
Så jag kan avvakta lite?
 
@Saeta det är inte såpass att jag blir jätteorolig, men kan ju vara lägre än den "skulle vara" om det är så att du tagit smärtlindrande som är febersänkande (dvs både Alvedon och Diklofenak). Känner du dig "feber-sjuk" så är det bara att åka in, även om det är tråkigt och känns onödigt ibland. En inflammerad gallblåsa är tyvärr inte alltid att leka med.

Bra poäng, tänkte inte på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp