Galna grannar-hur tänka?

raggsock

Trådstartare
Hej, Jag har grannar som bär sig väldigt illa åt och har trakasserat oss och andra. Polisanmälan las ner, trots skadegörelse egenmäktigt förfarande mm. Jag jobbar hemifrån och jag känner att jag inte kan tänka på annat och blir störd i mitt liv av allt de gjort, särskilt sista året. Ska jag "tänka" bort dem(hur), eller försöka hitta nytt boende. Känner mig så störd på allt som de orsakar i vårt område. Värst är när man är utomhus då jag inte tål att se dem efter allt. Hatar att de påverkat mig så negativt! Någon mer här som har erfarenhet och hur har ni gjort. Jävla pack som inte kan bära sig åt som folk! :-( Andra grannar tror att de vill få oss att flytta så de kan försöka köpa vårt hus också, till familjemedlemmar)
 
Ett allmänt råd är att noga dokumentera så mycket som möjligt av det som stör - datum/tid, händelse, person mm. Det skapar bättre förutsättningar för att lagföra vid eventuella brott.
Sedan är väl frågan om du känner att du orkar gå den vägen eller ej. I praktiken finns ju inget som säger att det blir roligare att ha personerna som grannar även om de skulle dömas för brott, i synnerhet som du beskriver att du påverkas negativt av att bara se dem. Och det går ju att bete sig som ett ärkesvin även utan att begå brott.
 
Jag har lite erfarenhet av det. Men i lägenhet då, jag och mamma bodde i en mittenlägenhet. Grannen i fråga bodde ovanför oss, kastade ner choklad på vår balkong och genom brevinkastet (jag är övertygad om att det var för att katten skulle äta det).
Han gick runt i kallingarna på halv stång och skrek och gormade i porten om att vi var prostituerade mm. Kunde stå och banka på vår dörr på kvällarna. En gång stod han och bankade på vår dörr och försökte gömma en yxa bakom sig. Helt galen. Det var jäkligt jobbigt att komma hem från skolan och försiktigt öppna porten, lyssna om någon var där, och sedan smygspringa upp och smälla igen dörren. Ibland hade han koll och öppnade sin dörr bara för att skrämmas.

Vi ringde polisen flera gånger och även till hyresvärden. Hyresvärden var där en gång och pratade med honom och kom med någon korkad ursäkt om att "det är bara så han är han kanske kan uppfattas lite skrämmande" och att han hade tappat chokladen ner på vår balkong :meh: typ 4 gånger :cautious:
Polisen gjorde inget. De ville att vi skulle ringa när han började hålla på, men varje gång vi gjorde det hann han ju tröttna innan de kom. Sedan ville de att vi skulle filma. För att öppna dörren när någon står och vrålar utanför dörren med en yxa låter helt säkert :confused:
Vi gjorde även som @Snubbelfot säger och dokumenterade allt, ALLT han gjorde. Polisen var inte ett dugg intresserad.

Så vi flyttade. Jag hoppas du får ett bättre slut!
 
De sätter upp olagliga skyltar, filmar olagligt, stämmer till kronofogden om handräckning att ta ner vår häck, med lögner om servitut som inte finns för att de vill köra över vår tomt, för att vi ska vara tvungna att bemöta det och få extrajobb, även om vi givetvis vinner. De kör över vår tomt ändå. Stöld, skadegörelse, Blockerar vår uppfart. Kryper runt i vår trädgård och försöker sätta egna tomtmarkeringar. Går emot lantmäteriet och flyttar tomtmarkeringar. Mordhotar t o m grannar och kastar ägg på vårt hus mm mm mm. Det är en föräldrafamilj(70+) och dotterns familj(40+)....suck!
 
Jag har lite erfarenhet av det. Men i lägenhet då, jag och mamma bodde i en mittenlägenhet. Grannen i fråga bodde ovanför oss, kastade ner choklad på vår balkong och genom brevinkastet (jag är övertygad om att det var för att katten skulle äta det).
Han gick runt i kallingarna på halv stång och skrek och gormade i porten om att vi var prostituerade mm. Kunde stå och banka på vår dörr på kvällarna. En gång stod han och bankade på vår dörr och försökte gömma en yxa bakom sig. Helt galen. Det var jäkligt jobbigt att komma hem från skolan och försiktigt öppna porten, lyssna om någon var där, och sedan smygspringa upp och smälla igen dörren. Ibland hade han koll och öppnade sin dörr bara för att skrämmas.

Vi ringde polisen flera gånger och även till hyresvärden. Hyresvärden var där en gång och pratade med honom och kom med någon korkad ursäkt om att "det är bara så han är han kanske kan uppfattas lite skrämmande" och att han hade tappat chokladen ner på vår balkong :meh: typ 4 gånger :cautious:
Polisen gjorde inget. De ville att vi skulle ringa när han började hålla på, men varje gång vi gjorde det hann han ju tröttna innan de kom. Sedan ville de att vi skulle filma. För att öppna dörren när någon står och vrålar utanför dörren med en yxa låter helt säkert :confused:
Vi gjorde även som @Snubbelfot säger och dokumenterade allt, ALLT han gjorde. Polisen var inte ett dugg intresserad.

Så vi flyttade. Jag hoppas du får ett bättre slut!

Men herregud vad obehagligt :eek:

TS i min mening är livet för kort för att känna oro och obehag i sitt eget hem. Jag hade flyttat.
 
De sätter upp olagliga skyltar, filmar olagligt, stämmer till kronofogden om handräckning att ta ner vår häck, med lögner om servitut som inte finns för att de vill köra över vår tomt, för att vi ska vara tvungna att bemöta det och få extrajobb, även om vi givetvis vinner. De kör över vår tomt ändå. Stöld, skadegörelse, Blockerar vår uppfart. Kryper runt i vår trädgård och försöker sätta egna tomtmarkeringar. Går emot lantmäteriet och flyttar tomtmarkeringar. Mordhotar t o m grannar och kastar ägg på vårt hus mm mm mm. Det är en föräldrafamilj(70+) och dotterns familj(40+)....suck!
De låter ju totalt efterblivna. Jag hade vägrat flytta för idioter ska inte vinna, det ska inte löna sig att bete sig som de gör. Sen hade jag tänkt ut någon rejäl hämnd med finess.
 
De låter ju totalt efterblivna. Jag hade vägrat flytta för idioter ska inte vinna, det ska inte löna sig att bete sig som de gör. Sen hade jag tänkt ut någon rejäl hämnd med finess.
Jag blir lite benägen att svara med samma mynt, även om det inte är lagligt. Typ några tomhylsor på deras trapp och ett litet meddelande som ber dem att akta sig.
 
Jag hade vägrat flytta för idioter ska inte vinna

De kan få vinna striden men jag vinner i livet. En förlorare blir jag den dagen då jag hellre låter obehagliga människor härja i mitt liv, och häller bensin på elden i en konflikt på grund av stolthet, än att vända andra kinden till. Så hade nog jag resonerat. Men ja, det är en fin linje mellan när man bör kriga och när man bör fly. Detta är en solklar fly-situation för egen del.
 
Vi har bott här i mååånga år men galna familjen har grannhuset sedan 10 år tillbaka och i början var det plågsamt bara ibland. Senaste 1,5 året när gubben bosatt sig i huset är det olidligt. Trolig psykopat som bråkar och lurar alla helt oprovocerat, som en hobby.
Många säger att han ska väl inte vinna men jag säger som de flesta av er. Ska jag lida för det då? Han kan ju leva 20 år till. Synd bara att det är bostadsbrist.
 
Vi har bott här i mååånga år men galna familjen har grannhuset sedan 10 år tillbaka och i början var det plågsamt bara ibland. Senaste 1,5 året när gubben bosatt sig i huset är det olidligt. Trolig psykopat som bråkar och lurar alla helt oprovocerat, som en hobby.
Många säger att han ska väl inte vinna men jag säger som de flesta av er. Ska jag lida för det då? Han kan ju leva 20 år till. Synd bara att det är bostadsbrist.
Vad är det han gör undrar jag ? Är han inne på er tomt och bråkar är det ju bara ringa polisen? Eller är det någon bekant till er så ni "umgås " eftersom du skriver att han luras ? Jag tänker på mina grannar. Vi säger bara Hej till varandra och för att kunna luras måste man ju ha någon form av dialog tillbaka ?
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 620
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 186
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 805
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp