galna 'tomtägare' - rättigheter och skyldigheter?

moiran

Trådstartare
galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

Bakgrund:
Inte så långt från vårt stall ligger ett koloniområde. Runt koloniområdet går en asfalterad väg (som är privat och ägs av "koloniområdet" (antar att det är någon slags förening). Den här vägen är den naturliga att rida när man ska rida ut, framför allt för att slippa att rida på de relativt vältrafikerade tvåfiliga vägarna utan vägren. Frågan har varit uppe förut, och det har sagts att det är ok för oss ryttare att rida den vägen.

Har jag rätt när jag påstår att vi har allemansrätten på vår sida att rida där på deras privata väg (så länge koloniområdet inte sätter upp skyltar om ridförbud)? Nu är jag inte ute efter att rida där mot kolonisternas uttalade vilja, och skriva dem på näsan om allemansrätten, jag är bara nyfiken.

Som sagt har vi ju fått grönt för att rida på den vägen, men ordföranden i föreningen har sin personliga åsikt att hästarna inte har på deras vägar att göra alls. Och han gör sitt bästa för att skrämma bort dem.

Senaste incidenten (som är rätt standard):
Min medryttare skrittar på asfaltsvägen. Ordföranden kör upp sin bil (han satte sig i bilen enkom för detta ändamål) närma, närma baken på min häst och varvar motorn. Min medryttare, som inte träffat honom förut tror att det är en okunnig bilförare som försöker signalera att han vill köra om men inte vågar köra förbi, så hon 'signalerar' att hon upptäckt honom men hon kan inte flytta sig, då vägen är för smal. Han fortsätter köra toknära och rusa motorn. När vägen blir något bredare kör han upp jämsides med hästen och börjar gapa på min medryttare "här får du fan inte rida!". Min medryttare svarar helt lugnt att hon visst får rida på asfaltsvägen och viker sedan av i skogen på en ridväg som andra markägare upplåtit åt oss. Ordföranden gapar "Jävla xxx" (hon hörde inte vad han kallade henne) efter henne, och hon svarar "Jaja, hejdå!", varvid ordföranden gasar på bilen så att min medryttare blir tvungen att galoppera de sista metrarna in i skogen för att inte bli påkörd.

Är detta betende okej i juridisk mening? Min häst är bland det lugnaste som gått i ett par hästskor, och det krävs ganska mycket mer än en rusande motor bakom rumpan på henne för att hon ska bry sig. Men säg att det är en lite hispigare häst och inte minst en hispigare ryttare och hästen far iväg så ryttaren faller och skadar sig, betraktas han som vållande då? Det finns ju gott om sådana här historior. En annan tjej i stallet har fått rejäla skrapor när hennes häst skyggade ut på en gräsmatta när han körde nära, rusade motorn (och kanske till och med tutade..? jag minns inte säkert).

Får vi inte rida på kolonins vägar mister vi en del ridvägar och måste dessutom alltid ta den ganska trafikerade vägen i 2-3 kilometer för att komma till några ridvägar. Därför håller vi oss gärna väl med kolonisterna, men samtidigt "kan" vi inte låta ordföranden ha sin asfaltsväg ifred. Men det känns som en olycka kommer närmare och närmare. Så vad gör man? Rider i kolonin och riskerar att ordföranden tappar den sista spärren och kör på nån häst/orsakar en olycka, eller rida på den stora vägen och riskera att hästarna kastar sig ut framför bussar och lastbilar om de inte känner sig trygga med sådant (som tur är har inte jag det problemet, men det är ju fortfarande en förhöjd risk att rida mitt i trafiken där det inte finns några vägrener att komma undan på)

Att prata med farbrorn verkar lönlöst. Även om vi fått grönt ljus från koloniområdet som sådant så hyser han ju personligen ett brinnande hat som är svårt att handskas med även om man vet att man har 'rätten' på sin sida...
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

later som om ni forst och framst skall anmala gubben for framkallande av fara eller liknande....

tror inte att ni har ratt att rida pa en privat vag, men om de gett er tillatelse skulle jag se till att prata med nagon annan i foreningen och forsoka utga darifran
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

Jag skulle försöka prata med koloniföreningen, be dem kalla till ett möte eller liknande och förklara faran med ordförandens uppförande. Försäkra er om att det verkligen är ok för alla att ni använder deras väg och se till att den där gubben får lova att inte uppföra sig sådär igen.
Om inte annat så för att uppmärksamma de andra på hans sinnesjuka beteende!
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

jag har ett bra förslag..

Arrangera med någon med videokamera i skogen som inte syns, kolla att gubben är där, rid upp med en häst som är någorlunda säker , spela in det han gör samt lämna filmen till polisen med en anmälan.

mvh elisabeth
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

Bra länk:
http://www.ridsport.se/fakta4-00.PDF

Så länge det inte finns en "ridning-förbjuden-skylt" så får man rida på väg (ej tomt) OM man visar aktsamhet. Beroende på vad det är för slags väg och vilken årstid det är spelar naturligtvis in på om man får rida eller inte. Huvudregeln är att man inte får orsaka skada...
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

1. Ja ni får rida där enligt allemansrätten, om inte ridningen kan hänföras till verksamhet.
Till verksamhet kan det ev. hänföras genom att den som hyr ut stallplatser bedriver verksamhet.
Men då så måste vägen ju vara skyltat som privat väg.

2. En bilförare får ALDIG skrämma en medtrafikant.
Det är oavsett om den går, åker bil eller rider.
Ring Polisen. Det Gubben gör är klart olagligt.
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

Filma och polisanmäl gubbaset! :mad:
Händer det en olycka så är det bilisten som åker dit- men man vill ju naturligtvis inte bli skadad eller att hästen ska skadas.
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

Be polisen prata med honom och be dom visa upp att ni har lov (i form av ett papper eller liknande).
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att man har rätt att sätta upp en ridningförbjuden skylt själv, utan att ha fått OK hos kommunen.
Olika regler gäller väl vid ridning på privat väg som man får bidrag för och sådan väg som man "håller själv" också...
 
Re: galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter?

nej, det är riktigt. Om man sätter upp en sådan skylt utan att kommunen bifallit så "gälls den inte". Det hände oss för många år sedan. En gubbe på "sin" grusväg var hysterisk på ryttare och betedde sig likadant och satte upp skylt, den fick vi rådet att ignorera.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 610
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Det finns troligtvis flera färska trådar som berör ämnet, så hänvisa gärna till en sådan om ni känner att det är onödigt med ytterligare...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp