Galopp på lång tygel?

finapina

Trådstartare
Hej ! Jag har en längre tid haft bäcken problem och svårt att sitta ned i galopp. Har nu blivit bättre och jag sitstränar utan stigbyglar på det genom att galoppera på lång tygel ( vill ej störa pållan i munnen , bryter av bara hon får chansen....) på stor volt. Pållan klarar nog det, menblirnog väldigt lång o låg. Det skulle kanske vara bättre att bli longerad av nån men jag har ingen som har tid . Är det skadligt att galoppera då o då såhär utan stöd på volt ? Max 2 ggr vecka, max 10 min gång.Vad tror ni ? Försöker rida varierat annars, med mkt uteritter.
 
Hej ! Jag har en längre tid haft bäcken problem och svårt att sitta ned i galopp. Har nu blivit bättre och jag sitstränar utan stigbyglar på det genom att galoppera på lång tygel ( vill ej störa pållan i munnen , bryter av bara hon får chansen....) på stor volt. Pållan klarar nog det, menblirnog väldigt lång o låg. Det skulle kanske vara bättre att bli longerad av nån men jag har ingen som har tid . Är det skadligt att galoppera då o då såhär utan stöd på volt ? Max 2 ggr vecka, max 10 min gång.Vad tror ni ? Försöker rida varierat annars, med mkt uteritter.
Oj förlåt, blev lite fel.Passar nog inte riktigt på barockridning.Hur flytta ?
 
Hur tänker du med longeringen, vilken skillnad skulle det göra?

Menar du att hästen bryter av till trav när du har stöd i tyglarna men inte när du släpper henne helt?
Försöker bara få ett grepp om situationen :)

Jag hade nog försökt att ha ett bra stöd i tyglarna för att få henne låg men inte lång. Om hon vanligtvis rids kort borde detta bara vara ett bra komplement.
Alternativt rida med någon inspänning? En halsförlängare eller chambon kanske?

Annars tror jag inte att det är några problem att galoppera henne i en låg form på en stor volt (typ stora mittvolten-size).
Det är ju trots allt en tillfällig lösning?
Snart blir du förhoppningsvis tillräckligt stark för att rida på fyrkantsspåret och sedan även börja jobba henne. :up:
 
Jag förstår TS som att hon sitstränar :p Inte gör det något att hästen går väldigt lång och låg några minuter - det finns jättemånga som rider utan stöd och på lång tygel ibland. Om hästen inte rusar, och kan hitta takt, rid på vettja! Det är ju bättre för hästen att du lär dig sitta bra - då kan du inverka bättre sen. Tänker som Kyra jag; lär dig rida passivt, utan att inverka, innan du börjar rida aktivt!
 
Ja, det tror jag inte ska vara någon fara alls. Om hästen bara håller ett lagom tempo så gör det väl inget om den får sträcka ut lite medan du sitstränar. :)
 
Stöd i tygeln är ju inte något en häst behöver egentligen, det är något man kommit på för att det är enklare att rida då, finns ju flera grenar som inte använder sig av sträckta tyglar alls :)

kanon att sitsträna på det viset utan att störa hästen, det gör nog er båda gott :)
 
Jag skulle INTE sitta och galoppera min häst på volt på helt långa tyglar i 10 minuter. Det känns som onödigt slitage. Galoppera i låg form - absolut, men inte på helt lång tygel.
 
Denna tråd är sen 2015 . Är det något som föranleder att nån som svarar nu idag plockat upp den ? Isåfall vad ? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 930
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 192
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 503
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 442
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp