Galopp på rakt spår? Övningar?

N

_NMBA_

Efter att jag har börjat arbeta min häst mer i galoppen, d.v.s. börjat begära rundare och mer samlad galopp än den tidigare mer fria "unghästgaloppen" har vi stött på ett litet problem. Hon kan utan större problem med att behålla form och tempo samla sig på voltspåret, men på rakt spår har hon svårt att samla sig, blir flack i sprången eller tappar rytmen och bryter av till trav. Har börjat om lite från början och övar nu mycket galoppfattning på rakt spår, vilket gett lite resultat, men hon har fortfarande svårare att bära sig på rakt spår. Har träningsuppehåll för tillfället så jag tänkte höra om någon här har något bra tips på övningar eller annat jag ska tänka på... Är alltid intressant med andras tankar;)
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Är hon verkligen helt rakriktad i galoppen, även på voltspåret?
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Du gör det lättare för både dig o hästen genom att ha en bra arbetsgalopp i grunden= ett fräscht tempo.
Därifrån utgår du o gör korta tempovävlingar med BIBEHÅLLEN takt.

Om hästen bryter av så har du minskat mer än vad den klarar av.

Den blira starkare av detta, men det är av ökningarna som hästens galopp blir bättre.
Rid oxå lite förvänd galopp o ställ o motställ. när den blivit stadigare.
Rid även t. växlingar här.

Tänk på att när du ska ta tillbaka att den sätter sig lite o inte bara kortar galoppen.
En kram i yttertygeln- lätta/ mjukna, bli inte hängandes i tygeln, utan gör en ny snabb kram.
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Ibland förklarar du så himla bra! :) :bow:

/LinnéaL, som också behövde läsa det där.
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Det låter som hon inte är riktigt samlad och balanserad?
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Rid lite öppna?

En unghäst kan självklart inte det från början men en välriden unghäst som är väl framme till handen kan man peta på med spöt och den förstår.

Mvh Michaela
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Jag håller med axel här, det kommer mycket vettigt därifrån :D

Jag brukar kolla rakriktning genom att galoppera på kvartslinjerna, dvs ett par meter innanför spåret med någon på marken som kan kolla om man inte har spegel. Kortar upp några steg, länger på innan vi tappar allt, kortar upp igen. Får jag avbrott gör jag bara nya fattningar och försöker igen...
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

axel skrev:
Du gör det lättare för både dig o hästen genom att ha en bra arbetsgalopp i grunden= ett fräscht tempo.
Därifrån utgår du o gör korta tempovävlingar med BIBEHÅLLEN takt.

Om hästen bryter av så har du minskat mer än vad den klarar av.

Den blira starkare av detta, men det är av ökningarna som hästens galopp blir bättre.
Rid oxå lite förvänd galopp o ställ o motställ. när den blivit stadigare.
Rid även t. växlingar här.

Tänk på att när du ska ta tillbaka att den sätter sig lite o inte bara kortar galoppen.
En kram i yttertygeln- lätta/ mjukna, bli inte hängandes i tygeln, utan gör en ny snabb kram.



Polly_Mulle skrev:
Jag håller med axel här, det kommer mycket vettigt därifrån

Jag brukar kolla rakriktning genom att galoppera på kvartslinjerna, dvs ett par meter innanför spåret med någon på marken som kan kolla om man inte har spegel. Kortar upp några steg, länger på innan vi tappar allt, kortar upp igen. Får jag avbrott gör jag bara nya fattningar och försöker igen...


så gör jag med!:D
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Då är vi en hel klubb!!!!

Mvh Monika
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Teacuptoy skrev:
Det låter som hon inte är riktigt samlad och balanserad?


... nej - det är ju det som är hennes fråga... klart att hästen inte är samlad och balanserad, det är en unghäst och hon frågar om hur hon åtgärdar/tränar runt just det fenomenet....:confused:
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Fast jag har fuskat med det ett tag och harvat för mkt volt och trott att höger - det är den svåra sidan... Haha fick jag, höger kort galopp rakt går, men vänster... huuu
 
Sv: Galopp på rakt spår? Övningar?

Polly_Mulle skrev:
Fast jag har fuskat med det ett tag och harvat för mkt volt och trott att höger - det är den svåra sidan... Haha fick jag, höger kort galopp rakt går, men vänster... huuu
Det är faran med att traggla för mycket med ena sidan. Man glömmer den andra och den blir sämre i takt med att den svåra sidan blir bättre. Man ska försöka att alltid jobba båda sidorna lika mycket, då får man hästan rakriktad till slut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 011
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Träning Sitter och läser i SvRFs ridinstruktionsböcker, där de menar att man ska fatta galopp för inner skänkel. Då började jag fundera och kom...
2
Svar
30
· Visningar
3 634
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp