Galopp på ridtravare

Pricken2004

Trådstartare
Hej!
Det är äntligen dags för galopp på min lilla ridtravare. Vi har galopperat förut både ute i skogen och på ridbanan, men det var inte något vi prioriterat sådär värst mycket just då i början, men nu är det dags. Han har en väldig ”ponnygalopp”, så går det väldigt fort eftersom han inte riktigt kan samla sig. Dels beror detta givetvis på att musklerna behövs byggas upp för det har han inte sådär jätte gott om just nu, men det jobbar vi på för fullt med. Iaf så vill jag ändå ha mer tips på hur jag ska träna fram det här att få honom i en samlad galopp. Gärna bra ridövningar som funkar både på ridbanan och på andra ställen som i t.e.x skogen. Galopp skänkeln kan han inprincip, han är väldigt framåt och vill alltid göra rätt. Jag undrar då också hur långt tid det har tagit för er som haft/har ridtravare att få de i en samlad galopp. Tack på förhand🙏
 
De ridtravare jag varit medryttare på har vi i princip inte börjat med galoppen innan vi haft kontroll på fram- och bakdel och hästen är både utbildad och musklad så den kan jobba i hyfsad form i en lugn och bärig trav. I början väldigt mycket skritt med vändningar, böjningar och sidförande, sedan liknande övningar i trav.

Jag red mycket serpentiner och om hästen inte gav efter och böjde innersidan la jag en eller tom två volter i serpentinbågen. Jobbade även mycket med att flytta bakdelen i ”del av framdelsvändning”. I början bara lite halvhalt och flytta något steg och fram men ganska snart fyrkanter med halv vändning i hörnen omväxlande med trekanter. Detta var med den hästen ett väldigt bra sätt att få honom att lyssna på hjälperna så halvhalt, flytta, fram igen verkligen fungerade.
 
Hej!
Det är äntligen dags för galopp på min lilla ridtravare. Vi har galopperat förut både ute i skogen och på ridbanan, men det var inte något vi prioriterat sådär värst mycket just då i början, men nu är det dags. Han har en väldig ”ponnygalopp”, så går det väldigt fort eftersom han inte riktigt kan samla sig. Dels beror detta givetvis på att musklerna behövs byggas upp för det har han inte sådär jätte gott om just nu, men det jobbar vi på för fullt med. Iaf så vill jag ändå ha mer tips på hur jag ska träna fram det här att få honom i en samlad galopp. Gärna bra ridövningar som funkar både på ridbanan och på andra ställen som i t.e.x skogen. Galopp skänkeln kan han inprincip, han är väldigt framåt och vill alltid göra rätt. Jag undrar då också hur långt tid det har tagit för er som haft/har ridtravare att få de i en samlad galopp. Tack på förhand🙏
Galoppfattningar, galoppfattningar, galoppfattningar, skulle jag träna mer än att galoppera länge. Klättra ute och jobba mycket med markarbete både på bana och ute i skogen. Skynda långsamt så blir det bra :)
 
Håller med ovanstående med mycket galoppfattningar. Har ridit till och utbildat säkert 100 travare under mitt liv och har idag två rätt färska. Jag håller inte med de som säger att man ska vänta med galopp tills den funkar i skritt och trav jada jada.

Om man ska springa ett marathon räcker det inte med att träna kondition i simbassängen, samma med hästar, de måste träna galopp för att kunna få en trevlig galopp.

Vi rider mycket fattningar för att stärka galoppen, båda de vi har nu har vi tagit cavaletti eller hinder till hjälp för att fatta i hörn med. Använder mycket markarbete, cavaletti och dess övningar gör verkligen underverk, och introducerar hinder ganska tidigt i utbildningen eftersom hinderserier hjälper hästen att stärka rygg och hålla reda på benen. Hippson har mycket vettiga övningar på markarbete. Självklart tränas även våra i dressyr, men för dess skull väntar vi inte med galoppen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
757
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 908
Senast: banani
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 176
Senast: Piek
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp