Galopp på ridtravare

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Pysslan

Hur gör ni när ni ska befästa (eller vad man ska kalla det) galoppen på travare? Förklara gärna hur, hur lång tid det tagit och hur ni underhåller det. Några knep ni kommit på? Berätta gärna lite om just din häst så det blir en fullständig bild. Jag vill veta allt:)
 
Sv: Galopp på ridtravare

Prova ridtravaretråden som ligger under hästhantering - grundytnildning. Exakt denna fråga finns förklarar ungefär 6 miljoner ggr...
 
Sv: Galopp på ridtravare

När jag fick min pojk så var han tidigare galopptränad (bara i skogen) och tränad galoppintervaller osv. Så just i början då han kom så blev det bara snabbtrav första dagarna, (3-4 dagar kanske) och det tog bara nån dag så förstod han galoppskänkeln och vad som menades med den. Och sen dess har det suttit.

Han tkr om att galoppera väldigt mkt, så han gör det gärna, han tar nästan alltid rätt galopp men har lite svårare för höger galoppen. Då brukar jag ta hjälp utav hörnen i ridbanan. Går lite lättare då.
 
Sv: Galopp på ridtravare

Kanske finns miljoner varianter på denna tråd,, så hära kommer ett till svar ;)

I stallet där jag jobbade förut kom det två travare som skulle gå par framför vagnen, och stallets tränare (en riktit duktig sdan) började träna hästarna. Det roliga var att han aldrig någonsin varken sätt eller ridigt en travare. Kanske på tv nån gång.

Förta dagen stod han bara och tittade på dom när de sprang omkring och sa,, :eek: vad är det för konstiga gångarter det dära är?

Sen så började han longera dom i rundkorallen, för att få dom att lungna ned sig springiga trav och gå på en cirkel, att longera i ridhuset var inte att tänka på.

Andra dagen lade han in galopp, oj vad hästarna fick problem galoppera, vad är de alla ben åt alla håll och kanter. Efter ett tag när de kunde galoppera hjälpligt på volten och hålla galoppen i några varv, vilket inte tog så lång tid nån vecka.

Så började han rida in dom,

Efter några ridpass och att vi några gånger hade arbetat dom lösa i ridhuset (fast på en avgränsad ridbanna kanske 12 -15 m * 22 ) så de inte kunde springa så fort utan var tvungen att vända. (ve och fasa tyckte dom) så började han galoppera med dom. Galoppskänkeln fungerade första gången, fast sen är han ju en välldigt skicklig tränare ochså.

Och så var det bara att jobba vidare, hålla rytmen, ingen travar trav, vändande hjälper och galoppera.
 
Sv: Galopp på ridtravare

Det finns en nålad tråd om träning av ridtravare, på forumet grundutbildning, som du hittar under hästhantering.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp