galopp sadel?

Buck

Trådstartare
finns det bom i galoppsadlen?
och hur är den uppbyggd?

har en liten shettis som bara skrittas och travas med en liten ryttare en gång i veckan och då hennes gamla sadel inte passar så tänkte jag göra en barbacka padd till henne i stället, men funderade om man kunde köpa en billig gammal galoppsadel då det finns stigbyglar i dem, men finns det en bom?
 
Sv: galopp sadel?

ingen som vet?

om ni har ridit i en galoppsadel så borde man märka om den har bom eller är mjuk över hela sadlen,
 
Sv: galopp sadel?

Jag vet inte om det kallas bom eller vad men det är liksom ett U-formad metallstycke som går över manken. Men inget hårt under ändan.
 
Sv: galopp sadel?

Det finns nyare modeller med en nätt bom i, dock tror jag de är för stora för att passa en shettis. En i shettisstorlek lär bli en tävlingssadel och de har som regel inte bom, mer än det kring manken som Camilla skrev.

Men på en rund och go shettis med en tjock pad under är det nog inte så stor skillnad mot en barbacka pad! :)
 
Sv: galopp sadel?

men man kan inte ha stigbyglar i en barbacka padd:( blir för mycket punkt tryck, och shettisens ryttare blir nog inte så glad om hon ska behöva lära sig rida lätt utan stigbyglar:) ska kanske sy fast stigläder fästena så att trycket sprids mer på barbacka padden och ha en tjockaren pad under, men ska leta efter nån gammal tävlings sadel för en billig peng, har helre en galoppsadel med stigbyglar än en barbacka pad på shettisen då hennes favorit gångart är bock-språngs-galopp. lite mer stöd skadar inte^^
 
Sv: galopp sadel?

Helt off topic men du kommer ju från mina hemtrakter! :D Har ridit på ridskolan i västerstad större delen av mitt liv...
 
Sv: galopp sadel?

^^ roligt har ridit där i ca 15 år nu:D slutade där förra året men är med på klubbtävlingar då jag tränar för hopptränare istället^^. har varit där från första början nästan:D
helt off topic men roligt^^

Creetown; vad menar du?
 
Sv: galopp sadel?

Camilla, du kan väl gå ut och lägga på din Gibson sadel på Sharon, ta en bild och visa oss hur den ligger? :idea:
 
Sv: galopp sadel?

Oj, då måste du veta vem jag är.. Var en av stalltjejerna för några år sedan- Malin :)

Nu ska jag sluta kapa tråden, hoppas du hittar en sadel.
 
Sv: galopp sadel?

Din Donna kanske kan ställa upp ;) Har ju storlek som en shettis...

OT

Någon har fått hem fel föl från Lambada. Dessutom fel kön. Vad förvånad jag är. :angel:
 
Sv: galopp sadel?

men man kan inte ha stigbyglar i en barbacka padd:( blir för mycket punkt tryck, och shettisens ryttare blir nog inte så glad om hon ska behöva lära sig rida lätt utan stigbyglar:) ska kanske sy fast stigläder fästena så att trycket sprids mer på barbacka padden och ha en tjockaren pad under, men ska leta efter nån gammal tävlings sadel för en billig peng, har helre en galoppsadel med stigbyglar än en barbacka pad på shettisen då hennes favorit gångart är bock-språngs-galopp. lite mer stöd skadar inte^^

En sån där gammal ponnyputa då? Som är typ en läderlapp med knästöd och bomlös. De kan du ju ha stigläder/stigbyglar på. Såna hade jag till mina småponnys när jag var liten och tycker de är toppen :)
Användes även flitigt när vi lekte galopprace på åkern när vi blev lite äldre och hade lite större ponnysar *skratt* men de funkade kanon iaf :)
 
Sv: galopp sadel?

Christer Peters hade fått med sig fel hem på lördagkväll. Men han fick bytt på söndagen när han hämtade Donna.

Tror inte att hennes midjemått är i närheten av Sharons. Och värre kommer det att bli när hon :angel: har fri tillgång till hö. Gissa vem som hjälper henne allt vad han kan?:devil:
 
Sv: galopp sadel?

Christer ringde mig nu i eftermiddags. Kanske blivit fel igen. Undrade om möjligen vi fått hem en hingst.

vad bra att du har läromästare!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: iNHALE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 216
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: __sofia__
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp