Bukefalos 28 år!

Galopp vid hand???

H

Hobbyryttaren

Arbetar gärna min häst vid hand. Övar öpnna & sluta i skritt och trav, gär bra även mitt i paddocken. Har även börjat med halva steg/tram på inrådan av tränare. Det går galant tycker jag och är mycket roligt.
MEN hur får man upp hästen i galopp vid hand :confused:
Skall tillägga att han är svår att få att galoppera på lina.
Men inga som helst problem då jag sitter på.
Tips, någon???
 
Ska du jobba med galoppen vid handen måste du nästan ner i skolgalopp för att det ska funka...eller så får du springa på rätt bra. :devil:

Vid handen skulle jag tro att det är lättast att ta det ur trampet, men då måste ju det sitta rätt bra. Om du ber om tramp med smackning/och eller spö så har du ju en viss takt, den byter du ut mot galopptakt (för bakbena).

Istället för två smackningar som återkommer med jämna mellanrum (hur man nu ska förklara) så gör du två smackningar tätt efter varandra och sen ett uppehåll och så om igen.

Du fattar säkerligen hur jag menar. Sen är det bara att prova och se. Jag testade med att be mitt sto om det från traven, men det funkade inte alls. :p
Mest bara för skojs skull. Efter det har jag inte provat.
 
testa o gör ett ljud från ryggen varje gång du fattar skolgaloppen tills ljudet gått in o fastnat.
o gör från marken :)
 
Tack för era tips,
Har testat lite skolgalopp. Och brukar träna galoppfattning/avsaktning i skolorna och galopperar i sisådär 3-4 steg.
Ska testa att lägga till ett komando när jag gör detta för att sedan se om han förstår. Saken är den att det brukar inte vara några större problem att få han att göra jobbiga saker bara han förstår vad han skall göra. När han inte gör det blir han sur, så jag är mycket noga med att berömma ett försök även om det blir fel.

Hästen är dryga 1,65 och jag bara 1,58 i strumpelästen men in traven är det inga problem alls att hänga med det är bara min kondition som sätter stopp. En av orsakerna varför jag gärna tränar för hand, träna AR ger ju ingen direkt kondition för ryttaren...

Ja du har kanske rätt spider, men jag är enveten och måste test själv innan jag inser att det inte går. Skam den som ger sej...
:smirk:
 
Precis...skam den som ger sig! :D


Hurpass lätt hade han för att fatta vad takten för trampet betyde? Har de lätt för att fatta det brukar de fatta med en gång att bakbena ska ändra takt när man ändrar takten.
Iblan blir det lite kruxigt med frambena (de fortsätter i samma takt som innan), men de brukar komma på det efter några försök.
 
Jag har nu inte en häst som frågar vad han skall göra, förstår han inte ignorerar han dig. Fortsätter du att be blir han sur och arg, jag brukar då forsätta att be och öka "trycket" till jag får en reaktion, sen beröm och senare nytt försök.

"Hurpass lätt hade han för att fatta vad takten för trampet betyde?"
Vet inte riktigt hur jag skall förklara. Men innan jag hittade till AR så gjorde en dressyrtränare det lätt genom ganska kraftiga medel, i mitt tycke. Vilket ledde till ett mekaniskt tramp utan avspändhet.
Så för att undvika att hamna i samma situation med resultat, låst rygg har jag först jobbat med halva steg. Övat kort kort skritt och kort kort trav uppsuttet. Senare tiden har jag övat skolorna för hand iskritt och trav, som jag beskrev tidigare. Efter traven går jag över till tramp. Jag menar att jag skrittar först sedan ber om tramp ur skritten. Han förstår vad takten för trampet betyder om jag gör det efter han travat eftersom han då redan är "på bakdelen" När han sen vet vad jag vill så räcker det med att vinkla spöt uppåt bakåt mot rumpan så trampar han.

Takten du föklarade tidigare menar du som om jag petade med spöt: pet,pet...pet,pet...pet,pet. Altså två pet efterföljade varandra, ett litet uppehåll? För att få galopp.

Har tänkt att bara kunna fatta galopp vid han till att börja med. Antar att det tar lång tid innan hästen har sådan styrka att han klarar galoppera i ett tempo som jag hinner med i, men man måste ju börja nån stans. Han har ju mycket lättare med traven då jag inte sitter på och tänkte ett det border vara mycket lättare med galoppen om jag går på marken.

Han är låst i ländryggen, har fått den bedömningen innan han ens var inriden. Det börjar släppa mer och mer. Händer att jag anar en svingade rygg i trav någon gång.
 
Då var det kanske lite kinkigare. Eftersom du säger att du bara vinklar upp spöet bakom/över honom antar jag att du smackar takten. Då är det bara att testa och se vad somhänder om du ändrar den. Precis den takten du beskrev menade jag.

Galoppen kan ju hjälpa till att lossa ryggen ytterliggare. Om man får till den på ett bra sätt.

Testa och se hur det går och framförallt; dela med dig så vi får veta. :D
 
När jag gör galoppfattningar uppsuttet så gör jag dem ofta ur en svag sluta. När jag har provat vid hand så gör jag likadant och använder röstkommando samtidigt (det har jag lärt in vid galoppfattningar på lina).
Nu är inte min häst så stark än att hon kan bära sig i skolgalopp i arbete vid hand, men hon galopperar ändå såpass samlat att jag kan gå raskt bredvid. Jag har bara börjat att göra arbetet på en volt, med en del yttertygel (mot halsen/ytterbogen) för att hon inte ska glida ut från volten, utan få med sig ytter bak. Har jag arbetat lite med tramp/halva steg innan så är hon med på noterna och då kan jag även touchera svansroten för att få henne att sätta sig lite mer i galoppen. Några steg går bra, sen blir det joooobbigt tycker madame! ;) (vi är mest i experimentstadiet)
 
Är han svår att galoppera på lina är mitt råd att befästa det först.
Vid hand har jag enbart erfarenhet av galopparbete med hjälp av rösten, men då har det handlat om mycket samlad galopp (dvs jag kan gå baklänges, sakta, vid hästens huvud). Det är först när piaffen är helt befäst som du kan få någon riktig nytta av det arbetet.

Jag har använt mej av smackningar i mångt och mycket, i piaffarbetet lär sej hästen att följa rösttakten -och min kropp, och detta använder jag sedan för att förändra takten i bakbenen till galopp.
Spöet är också användbart men svårt att använda på ett bra sätt när du arbetar vid hand och vill ha galoppen - mest för att du är begränsad till ena sidan.

Väl värt att även jobba en del på långa tyglar med galoppen innan du börjar med den vid hand - på det viset kan du samla galoppen mycket, använda dej av samma signaler (/hjälper) som du senare använder vid hand, men ändå ha möjlighet att låta hästen länga ut sej alt ge hästen plats att balansera och utföra övningar "själv" -därtill har du större chans att touchera och "hjälpa till" med spöet. Vid hand blir du -och din häst, en anings begränsad om hästen inte är tillräckligt stark.
 
Spider: Jo jag andvänder smackningar när det räcker med att vinkla upp spöet. Det är just för att lösgöra ryggen vill arbeta i galopp.
Uppsuttet så gör jag galoppfattnigar som jag beskrev tidigare men även galopperar friskt frammåt. Va på en kurs med CD då hon sa att min häst behöver galoppera för att bli mer lösgjord.

Evis: På lina arbetar jag aldrig pga dåliga framben. När jag försökt (innan jag visste att frambenen var dåliga) så rusade han in i galoppen om han nu ens brydde sig om att gå över i galopp. Först och främst är jag bara ute efter att få honom att förstå att han skall fatta galopp inte att arbeta i den, det kommer senare. Har testat att arbeta på långa tyglar, är ingen hejare på det men det är ju ett bra tips.
Lite jobbigt att gå med armarna så högt då man inte har gjord. Kanske skall införskaffa en gjord?

Knyttet: Vill heller inte arbeta på en mindre volt av samma anledning som ovan. Men det kanske är en bra ide att använda sig av volt då jag skall försöka fatta galopp, och trampar på spåret. Och även gör så uppsuttet för att få honom att förstå att det är olika saker jag ber om.


Jag återkommer men info hur det har gått.

Det är möjligtvis så att någon av er finns i GBG-trakten? Och har intresse av att träffas och öva tillsammans?

Tränar för tränare 1gång i månaden och sen rider och tränar jag helt själv, det händer att jag har någon som ser på som kan tala om hur det ser ut eller som kan ge råd, men är väldigt sällan. "Exprimentstadiet" där tycker jag att jag befinner mig hela tiden. :D
 
Tja vill du ha besök under några timmar eller så av mig så kommer jag ned över (på väg till Danmark) i slutet av Augusti.

Ju fler bukefalister jag hinner träffa desto roligare. ;)
 
PMar er båda, så får ni höra av er om ni kan tänka er att träffas.


Kunde inte låta bli att testa i fredags. Började med att övar skolorna för hand i skritt o trav. Fortsatte lite uppsuttet med samma sak. Gick in på en volt och gjorde galoppfattningar och smackade och petade med spöt i takten beskriven tidigare. Hoppade sedan av och försökte på volten men han förstog inte riktigt utan började trampa över bak. Flyttade oss till staket och försökte igen och det gick!!! Han tog ialla fall ett språng med bakbenen, upprepade sen en gång till. Jag var så överlycklig att han gjorde ett försök till att förstå vad jag bad om så jah har ingen aning om vad som hände med frambenen. Ska hålla mig till att använda kommando och spöpet uppsuttet ett tag.
 
Vad kul!!

Jag kommer gärna ut och tittar någon gång! :) Fast det blir ju lite dumt eftersom jag inte har bil :smirk: Åkte förresten förbi dina påller i lördags när jag, mamma och pappa först var ute hos hästen och sen skulle iväg och fika.

Jag ska ju ut till H nån gång också, för att se när hon tränar för E.
 
Hej!!
Jag åker förbi din pålle nästa varje dag efter jobbet. Vore jätte kul om du ville hänga med ngn gång. Jobbar i Gamlestan, så du kan ju hänga med här ifrån eller Eriksdal eller från där du har din pålle, eller nåt.
Hur länge är de kvar på betet?
Behöver lite hjälp med inridningen av Hazel om du kan tänkas hjälpa till med det ibland. Har kommit så långt att jag har suttit på henne en gång ialla fall. Hjälper hjärna dig med ngt om du nu behöver någon assistans.
 
Vad bra!

Nu gäller det bara att hålla sig i skinnet och inte göra det för ofta...det brukar vara det svåraste. ;)

*väntar snällt på pm*
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 196
Senast: banani
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 336
Senast: Skrämd
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 994
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp