E

ellenherm

Jag undrar lite över en sak:
Min travare är jätteduktig i galoppen (det går fort, men den är rund och fin).
Men jag undrar hur jag kan lära henne att fatta galopp på raksträcka?
Just nu så älgar hon bara iväg i sin hemska travartrav när jag försöker,
men på volt tar hon fattningarna direkt.

Någon som har något förslag? :D
 
Sv: Galopp?

Prova ställ henne åt t.ex vänster, och så fattar du höger galopp. Då öppnar du upp högersidan så att hästen lättare kan fatta galoppen ;)
 
Sv: Galopp?

Du kan göra som föregående talare att du ställer henne åt höger om du vill fatta vänster galopp å sådär. Men det går även att lägga (inte slå) spöt på bogen. Så om du vill fatta höger galopp så lägger du spöt på höger bog. fast det är ju iof inte så lätt på hästar som inte är inridna på det sättet :angel:
 
Sv: Galopp?

Det där med att ställa hästen åt vänster och därefter fatta höger galopp har aldrig fungerat med min häst. På raksträckor gör jag helt enkelt så att jag låter honom gå några steg i sluta först, då blir ytter bak automatiskt det bärande bakbenet och det blir lättare för hästen att fatta galopp. Själv har jag mest jobbat med fattningar från skritt, men tycker att det borde funka från trav också.
 
Sv: Galopp?

Jag rekommenderar att ta ut en tränare eller låta en annan duktig person vara med så ni kan diskutera och prova er fram till ett bra sätt. Lycka till
 
Sv: Galopp?

Eftersom du skriver att hästen älgar iväg när du försöker skulle jag skippa galoppfattningen ett tag. Det jag istället skulle göra är övergångar från skritt till trav, från trav till skritt. Halvhalter, mycket och många! När hon börjar lyssna bra där skulle jag börja med galoppen på raksträcka, bryta av efter några meter och hålla på så. Min gamla travargubbe fick man verkligen kämpa med, men det gav resultat.

Kan vara så att hon inte har musklerna till att galoppera eller trava mer långsamt och bärande, därför älgar hon iväg som ett jehu. Klättra mycket och ta hjälp av tränare som ser er från marken, mycket lättare att ge tips då :)
 
Sv: Galopp?

Hejsan! Jag har en föredetta travare (russ) som jag rider ganska ofta, han är dock 22 år men han har inte kommit ifrån det här "travar-beteendet" eller vad jag ska säga, vill gärna springa iväg i supersnabb trav istället för att galloppera. Jag jobbar ju tills jag får honom till det jag vill men för några veckor sedan fick jag en privatlektion av min kompis fd ridlärare och hon gav mig de enkla tipsen som att använda överdrivet tydliga galloppskänklar och hålla emot ordentligt i yttertygeln, nu kan jag fatta galopp på en raksträcka. Det gick inte förut. Kanske kan de enkla saknerna hjälpa dig?
 
Sv: Galopp?

Galopp på rakt spår kräver mer styrka av hästen än galopp på volt så antingen är hästen inte stark nog (dvs stärk uoo hästen i bakdelen med korrekt arbete och många fattningar - det är de som stärker inte att galoppera långa sträckor). Kan också vara så att hästen inte är tillräckligt säker på haloppfattningarna - sitter de hundra. Förstår hästen vad du vill - fattar exakt när du ber den? Gör du ngt annat med sits, vikt, skänkel eller tygel när du fattar på rakt spår mot fattning på volt?
 
Sv: Galopp?

Tack så mycket för alla tips!
Det har faktiskt blivit MYCKET bättre :) Har jobbat med att fatta galopp från skritt,
och tagit hjälp av uppförsbackar bland annat. Dessutom arbetat mer med lösgörande arbete och tränat henne att lyssna korrekt på mina skänklar. Idag fattade hon för första gången en riktig galopp från skritt, UTAN hjälp av uppförsbacke! Är jättestolt! :)
Vi ska jobba på och har nu hjälp av en duktig tränare. Tack!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
875
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 452
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp