R

Rex

Jag har ett travsto på fjorton år som är riden av mig i två år och hon går nu i låg form i skritt och trav,gör skänkelvikning,framdelsvändning mm.MEN hur jag är gör så tar hon inte galopp,inget funkar.Har provat massor med olika.Hörnpassering,hoppning,rusa(ja det var inte första alternativet),longering och säkert mer som jag glömt.
Snälla hjälp ge mig tips!! :cry:
Rex
 
så där var min travare med!! det tog skit lång tid innan vi kunde galoppera! ta och longera henne nån gång i veckan,kanske 2 gånger i veckan ..korta pass! smacka på henne då tills hon faller in i galopp,då när hon tar första galoppsteget så säger du ett namn till ex galopp! varje gång hon fattar galopp så säger du det!! till slut när hon fattar galopp bara du säger det när du longerar henne så är det dags att prova det när ni rider! rid gärna i en uppfärsbacke lr på en åker och börja trava och sen säger du galopp!! det funka för mig!! och nu galopperar han hellre än trav när vi rider..hehe!! lycka till
 
en övning som är bra för att stärka "galoppmusklerna" är att hoppa studs! mååååånga studs..! Min travare har fått otroligt mycket bättre galopp sen vi började hoppa studs och ha galoppbommar som hjälp.
Börja med två-fyra studshinder och öka på antalet allt eftersom hästen blir starkare. tillslut kan du ha studshinder runt hela fyrkanten! :bump:
jogga i djupsnö är också bra för galoppmusklerna :) alternativt jogga i knädjupt vatten..
 
Tyvärr,longering är uteslutet,enda gången hon inte lyder mig,hon har ingen broms då,lite äckligt att ha en häst som travar i ljusets hastighet på en liten volt och inte kunna sakta ner henne.För galopperar gör hon inte då heller.Tyvärr.
Rex
 
Urdum fråga men hur långt bör jag ha mellan studs hindren?Hon är stor runt 1.67 hög.
Rex
 
Har du sett henne galoppera så finns det i alla fall hopp om att du ska få henne i galopp någondag!
 
Jo då visst har jag sett henne galoppera och jag vill jag vill jag vill att det ska gå!
Kram Rex
 
du verkar ju ha fått några bra tips redan.
( ca 3 meter mellan studsen)
Jag tycker att du borde öva på longera eftersom det är viktigt att du kan kontrollera din häst med hjälp av rösten. Så var min häst också att longera i början och travskenade nästan ikull men efter mycket träning så går han nu avspännt och lyssnar bra på rösten.
det är bra träning med galopp i linan för att lära hästen galopp då den lär sig att galoppera utan att en ryttare gör att den kommer i obalans. Om du lär hästen ett kommando tex galopp så kan du använda dej av det då du rider och ska fatta galopp.

Galopp bommar och cavaletti; gymnastikhoppnig.
Alla hästar kan galoppera, det gäller bara att lära henne att hon får och vad du menar.
Du kanske kan hitta någon att rida för som kan hjälpa dej?
Lycka till! :smirk:
 
men om hon rusar runt så där när du ska longera henne så bygg en löskorall!! anntingen så bygger du en riktig eller så sätter du upp en stor rund ring med hagtråd! där kan du löslongera henne,och arbeta med nh övningar!!! ja att rida i snö eller vatten funkar bra för dem å galoppera i,de blir så tungt för dem då..!!!
 
Hur är det när du är ute? Galopperar hon något då?
Om du lägger upp ett litet hinder ute, fortsätter hon ändå trava efteråt?
Det är oftast jobbigare för hästarna att galoppera på en volt, än på ett större spår eller ute i skogen.

Annars tror jag studs kan vara bra, för att hon ska bli starkare bak. Hoppning överhuvudtaget kan vara bra. Har du provat löshoppa något?
Vissa travare har ju väldigt svårt för galoppen, och har ofta blivit straffade när dom galopperat så det gäller att uppmuntra mycket.
Att stressa in i galoppen tror jag inte är bra egentligen.

Har turen att ha ett varmblod som hellre galopperar än travar. Har hela tiden jag ridit honom haft väldigt lätt för galoppen, förutom ibland inne i ridhus då det blir jobbigt för honom men det har bättrats.

Hoppas du hittar nåt som funkar. Men det kan ta tid att bygga upp en någorlunda bärig galopp.
 
Hon kan ta galoppute ibland(läs sällan)och då om jag säller henne mycket utåt i en rätt tvär sväng och sen "släpper henne" men det gör hon bara om hon ligger på.Har löshoppat henne 1.10 men hon tycker hinder (målade inne)är lite farliga,hoppar bättre ute så jag ska prova att bygga låga cavaletti på vallen och prova att hoppa lite och se vad som händer.

Tack för alla tips :bow:
Rex
 
Hon verkar väldigt travsäker så att försöka longera henne från trav till galopp verkar inte vara en så bra idé. (Min egen travare har bra galopp, tar hellre galopp än trav men jag har aldrig lyckats longera honom till galopp.) Tycker hellre du ska fortsätta som du börjat, stärka henne med dressyr, klättra ute, hoppa, löst eller uppsuttet. Kanske hon tar ett par galoppsteg efter langningen?

Har du provat att trava uppför backar? Kanske du kan få lite galopp där?

Du nämner hörnpasseringar. Kanske du redan försökt men ett litet trick förutom att vara noga med att innerbog är fri så hon kan komma fram med inner fram för galopp är att höja innerhanden lite, då kommer hon lite i obalans och det kan ge galopp från ett hörn. Volt tillbaka och sen galopp funkar också på vissa hästar.

Hur som helst, lycka till, galoppera kan hon eftersom du sett henne göra det.

/Jane
 
Tar hon nån galopp när du löshoppar henne?

Just när det gäller longering, så är iallafall min häst sån att han gärna galopperar i höger varv när han longeras, men väldigt sällan att han fattar galopp i vänster varv.
Däremot när jag rider är det absolut inga problem att fatta vänstergaloppen. Den är lättare att fatta än högergaloppen.

Sen nåt att tänka på, är att det är i fattningen hästen bygger upp musklerna. Så det bästa är om man kan fatta flera gånger och kanske inte galoppera så länge.
Fast just nu är det väl kanske bäst att bara låta henne galoppera när hon väl fattar och berömma massor.

Håller tummarna för dig! :)
 
Hon är väldigt travsäker.I uppförsbackar tar hon inte galopp,ur hörnpasseringar går det inte.Det kan funka med volt tillbaka,men det är en vidrig volt :Dhon mera kastar sig runt som en halv piruett eller nått och så ibland ger det galopp(i går i trehundra blås).
Rex
 
Tyvärr ingen galopp vid löshoppning heller utom någon väldigt enstaka gång,ett eller två språng kanske.
Rex
 
har samma problem som du, men min häst verkar inte lika travsäker som din häst. han galopperar efter hinder och kan IBLAND fatta galopp i hörnpasseringar, men det gör han inte gärna i snö utan helst i ridhus(o tyvärr så rider jag inte i ridhus speciellt ofta). han måste ha väldigt mkt framåtbjudning när jag ska fatta galopp och det känns så hopplöst just nu iaf. Har läst alla tips som du har fått och dom verkar bra. Men jag skulle gärna vilja ha ÄNNU mer tips. :bow:
Nu senaste veckorna har jag försökt fatta galopp ur hörnen, men jag travar och travar runt på banan och försöker fatta galopp tills han blir helt svettig. :crazy: Blir det verkligen lättare att FATTA galoppen om man tränar mkt studs osv. :confused: För oss är problemet FATTNINGEN och inte själva galoppen, för galoppera kan han, när han vill. För oss är också longering uteslutet eftersom han tycker det är dödstrist och hellre står still i mitten och tjurar.
:smirk:
 
hmm det låter precis som min .. hon är sådan fortfarande men jag jobbar på det hela tiden. Min travare galopperar gärna i hagen....
 
Ja, eftersom när hästen hoppar studs så stärker dom bakdelen och dessutom bör det ju bli som galopp genom stutsen.
Jag vet inte hur din häst är i själva galoppen, om hon/han orkar gå i kort galopp? Det är mycket jobbigare för hästen att gå i kort galopp än att galoppera i högre tempo.

Men annars brukar det vara lättare ibland att göra själva fattningen över ett litet hinder eller bom.

Good luck! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 378
Senast: Lycan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp