Galoppdirektiv från ridskola, funderingar.

pixiesberlioz

Trådstartare
Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min dotter har inga problem att fatta galopp privat när vi rider ut hon och jag, men nu har hon fått en låsning på ridskolan.
Anledningen till detta är att på ridskola fattar man galopp en och en, man har en kortsida på sig att få upp hästen i skritt, trav och galopp.
Hon har lyckats med det tidigare, och suttit tungt, men håller lite i schabraket fram för att inte bli för svajig i den korta traven fram till galoppen. Nu har hon fått tillsägelse att inte göra så och då låser det sig. Hon får inte stå upp i lätt sits heller vid fattningen, vilket var mitt tips.
I själva galoppen sitter hon fint och följer med hästen, utan att hålla i vare sig schabrak eller tygel, utan studs. Hon hanterar både att sitta tungt och i djup lätt sits under själva galoppen.


Jag är väldigt avslappnad i min ridning, olika hästar kräver olika typer av sits känner jag? Min storhäst har en enormt studsig trav, jag sitter aldrig tungt på henne om jag ska fatta galopp, utan kör en lätt sits, skänklarna går ju att använda ändå? Jag blir aldrig hängande i tyglarna då heller. Jag går sedan över till djup lätt sits under galoppen för att kunna vara följsam.

Gör jag helt fel? Hur gör ni? Bra tankar?
Jag vill kunna peppa dottern lite, för nu har det låst sig helt för henne.
 
Det beror väl på vilken disciplin man lär sig. Generellt tycker jag inte att man varierar hur man fattar galopp beroende på häst och vad som känns ”lättast”. Det låter som hejsan svejsanridning och leder till både ryttare och häst som inte kan grunderna. Galoppfattning för dressyr sker ju med sits, höfterna, lätta lite inner tygel och skänkel. Jag tycker det är viktigt att lära sig balans och sitsinverkan när man lär sig att rida, det betyder inte att vara tung på hästen, tvärtom är man stabil i balans är det lättare för hästen att bära upp dig.
 
Tycker nog att sitta stabilt och följsamt samt lära dom rätt hjälper låter lite mordenare.
Hon kan ju säga galopp till hästen är hon tar fattning, de flesta ridskolehästar kan alla kommandon.
Och som cavallo säger fattningen sitter inte i en tung sits. Låter som en trött ridlärare som inte bryr sig.
 
Tung i sadeln betyder inte tung på det sättet. Bara att man ska sitta ner i sadeln korrekt. Inte stå upp eller vara halvt framåtlutad i ett försök att stå upp. På en vanlig ridskola så går det efter den engelska ridningen och dressyren och där sitter man ner när man fattar galopp. Hela dressyrprogrammet sker ju sittandes på hästen. Så på ridskolan är det engelsk dressyr de lär sig.

Problemet verkar vara att hon inte lärt sig sitta ner i trav än. När jag var liten och red på ridskolan så red man utan stigbyglar tills man hade bra balans. Då fick man börja använda stigbyglar och lära sig rida lätt. Inte innan dess. När min dotter gick och red på ridskola upptäckte jag att man ändrat så att nu börjar alla med stigbyglar och lättridning direkt och sen ska man lära sig att sitta ner ordentligt. Det finns säkert nån anledning till det men jag personligen känner att det blir bakvänt.

Kan hon träna på att rida utan stigbyglar när ni rider privat? Så hon får lära sig balansen och följsamheten man behöver för att kunna sitta ner på en häst i trav? Jag tycker att det är mycket lättare när man inte behöver hålla koll på stigbyglarna. En sak mindre att hålla koll på. Eller kan du longera hästen medan hon bara sitter och tränar på att sitta ner i trav med övergångar till galopp. Så behöver hon inte ens tänka på att kontrollera hästen utan bara sig själv.
 
Antar att det beror lite på vilken nivå det handlar om? I början kanske det inte spelar så stor roll hur man tar sig till galopp, poängen är att bara öva på att rida i galopp utan att tex skumpa av eller dra hästen i munnen ;)
Ganska snart finns det väl en poäng med att lära sig att faktiskt göra galoppfattningar på ett bra sätt och då behöver man ju sitta när man lär sig. Går inte att komma undan att man generellt gör bättre galoppfattningar (= bättre kvalitet och bättre förutsättningar för bra galopp) sittandes än stående.

Jag skulle gissa att "sitta tungt" är ett sätt att försöka förtydliga för små skumpande barn att de ska försöka sitta i sadeln och inte vara någonstans ovanför ;)
Min tränare kan också säga till mig att jag ska ha rumpan tungt i sadeln när jag i mina svagare ögonblick kastar fram överlivet och släpper kontakten i sadeln när jag ska fatta galopp ( :banghead: ). Det betyder ju inte att sitsen ska vara tung, mer en tankehjälp för att motverka en överdrift.

Att olika hästar kräver olika ridning kan ju stämma till viss del, men man tar sig inte heller framåt i utvecklingen av att alltid göra det som är lättast :)
 
Det beror väl på vilken disciplin man lär sig. Generellt tycker jag inte att man varierar hur man fattar galopp beroende på häst och vad som känns ”lättast”. Det låter som hejsan svejsanridning och leder till både ryttare och häst som inte kan grunderna. Galoppfattning för dressyr sker ju med sits, höfterna, lätta lite inner tygel och skänkel. Jag tycker det är viktigt att lära sig balans och sitsinverkan när man lär sig att rida, det betyder inte att vara tung på hästen, tvärtom är man stabil i balans är det lättare för hästen att bära upp dig.
Ja jag lägger ingen prestige i min ridning 😅 Å andra sidan kan jag grunderna och är rätt trygg med balansen.
Oavsett det skulle jag inte tvinga mig själv att sitta tungt i galoppen på mitt sto, hon har en riktig fulgalopp (hon är inte riktigt utbildad trots sin ålder).
 
Ja jag lägger ingen prestige i min ridning 😅 Å andra sidan kan jag grunderna och är rätt trygg med balansen.
Oavsett det skulle jag inte tvinga mig själv att sitta tungt i galoppen på mitt sto, hon har en riktig fulgalopp (hon är inte riktigt utbildad trots sin ålder).
Det är klart man får rida som man vill på sin egen häst, dock kan det ju bli lite svårt att sälja en häst som inte rids med ”standardhjälper”.
 
Tung i sadeln betyder inte tung på det sättet. Bara att man ska sitta ner i sadeln korrekt. Inte stå upp eller vara halvt framåtlutad i ett försök att stå upp. På en vanlig ridskola så går det efter den engelska ridningen och dressyren och där sitter man ner när man fattar galopp. Hela dressyrprogrammet sker ju sittandes på hästen. Så på ridskolan är det engelsk dressyr de lär sig.

Problemet verkar vara att hon inte lärt sig sitta ner i trav än. När jag var liten och red på ridskolan så red man utan stigbyglar tills man hade bra balans. Då fick man börja använda stigbyglar och lära sig rida lätt. Inte innan dess. När min dotter gick och red på ridskola upptäckte jag att man ändrat så att nu börjar alla med stigbyglar och lättridning direkt och sen ska man lära sig att sitta ner ordentligt. Det finns säkert nån anledning till det men jag personligen känner att det blir bakvänt.

Kan hon träna på att rida utan stigbyglar när ni rider privat? Så hon får lära sig balansen och följsamheten man behöver för att kunna sitta ner på en häst i trav? Jag tycker att det är mycket lättare när man inte behöver hålla koll på stigbyglarna. En sak mindre att hålla koll på. Eller kan du longera hästen medan hon bara sitter och tränar på att sitta ner i trav med övergångar till galopp. Så behöver hon inte ens tänka på att kontrollera hästen utan bara sig själv.
Hon rider barbacka hemma, både i galopp och trav.
Hon hänger med i balansen då, men då är vi också utomhus med större yta.
Hon har gjort det på ridskola också, men som du säger övar dom barbacka lååångt senare.
 
Ja jag lägger ingen prestige i min ridning 😅 Å andra sidan kan jag grunderna och är rätt trygg med balansen.
Oavsett det skulle jag inte tvinga mig själv att sitta tungt i galoppen på mitt sto, hon har en riktig fulgalopp (hon är inte riktigt utbildad trots sin ålder).

Men alltså, glöm det där med tungt. Se det som ett sätt att motverka en felaktig överdrift åt andra hållet. Ett sätt att förklara för mindre duktiga ryttare. När jag red för tränare sa hon just i galoppen att jag skulle luta mig bakåt. Jag gjorde det (tyckte jag) men hon satt jag skulle luta mig ännu mer bakåt. Sen satt jag korrekt. Det betyder INTE att tränare tycker att man ska luta sig bakåt när man galopperar. Bara att jag just då lutade mig rätt mycket framåt utan att vara medveten om det och då var "luta dig bakåt" det enkla sättet att få mig att förstå hur jag skulle ändra min sits. Jag tyckte jag ju att jag satt korrekt och upprätt då jag inte insåg att jag lutade mig framåt. Samma med sitt tungt i sadeln. Säger man det till ett litet barn som skumpar runt och spänner sig för att det lutar sig framåt så kan sitta tungt i sadeln göra att de får en bättre sits. Det betyder inte att man ska sitta tungt i sadeln på riktigt.
 
Hon rider barbacka hemma, både i galopp och trav.
Hon hänger med i balansen då, men då är vi också utomhus med större yta.
Hon har gjort det på ridskola också, men som du säger övar dom barbacka lååångt senare.

Kan det vara att hon tänker för mycket på stigbyglarna när hon ska sitta ner i traven med sadel? Att inte tappa dem när man skumpar osv? Ner med hälen osv. Barbacka slipper hon ju tänka på dem och kan bara sitta. Vi red ju ofta med sadel men med stigbyglar upplagda framför sadeln när jag var liten på ridskolan. Även efter att vi fått börja använda stigbyglarna så händer det rätt ofta att vi delar av en lektion la upp dem framför sadeln.
 
Antar att det beror lite på vilken nivå det handlar om? I början kanske det inte spelar så stor roll hur man tar sig till galopp, poängen är att bara öva på att rida i galopp utan att tex skumpa av eller dra hästen i munnen ;)
Ganska snart finns det väl en poäng med att lära sig att faktiskt göra galoppfattningar på ett bra sätt och då behöver man ju sitta när man lär sig. Går inte att komma undan att man generellt gör bättre galoppfattningar (= bättre kvalitet och bättre förutsättningar för bra galopp) sittandes än stående.

Jag skulle gissa att "sitta tungt" är ett sätt att försöka förtydliga för små skumpande barn att de ska försöka sitta i sadeln och inte vara någonstans ovanför ;)
Min tränare kan också säga till mig att jag ska ha rumpan tungt i sadeln när jag i mina svagare ögonblick kastar fram överlivet och släpper kontakten i sadeln när jag ska fatta galopp ( :banghead: ). Det betyder ju inte att sitsen ska vara tung, mer en tankehjälp för att motverka en överdrift.

Att olika hästar kräver olika ridning kan ju stämma till viss del, men man tar sig inte heller framåt i utvecklingen av att alltid göra det som är lättast :)
Nej, helt sant! Tänker mer att jag vill stötta henne framåt nu, utan att låta henne göra det som känns lättast och utan att pressa henne. Hon har tappat lite gnistan.
Vi övar mycket i barbacka hemma, så balansen vet jag att hon har.
Hon går i någon slags mittemellan grupp på ridskolan, erfaren barngrupp skulle jag väl säga :)
 
Ja jag lägger ingen prestige i min ridning 😅 Å andra sidan kan jag grunderna och är rätt trygg med balansen.
Oavsett det skulle jag inte tvinga mig själv att sitta tungt i galoppen på mitt sto, hon har en riktig fulgalopp (hon är inte riktigt utbildad trots sin ålder).
Men vill du inte att din dotter ska få så bra förutsättningar som möjligt för att lära sig riktigt bra ridning och att utveckla en bra sits?
Man kommer inte utveckla en bra sits om man står eller rider lätt varje gång det blir svårt att sitta. Likaså kommer man inte lära sig riktigt bra galoppfattningar om man alltid fattar ståendes för att det blir svårt att försöka sitta.
I framtiden kan ju hon välja själv vilken nivå hon vill lägga sin ridning på, men jag kan tycka att det är fint att hon får lära sig goda grunder så att hon sen har möjligheter oavsett vad hon själv vill satsa på. Vem vet - hon kanske kommer vilja tävla dressyr när hon blir lite större? Då behöver hon ju få öva även när det är svårt :)
 
Nej, helt sant! Tänker mer att jag vill stötta henne framåt nu, utan att låta henne göra det som känns lättast och utan att pressa henne. Hon har tappat lite gnistan.
Vi övar mycket i barbacka hemma, så balansen vet jag att hon har.
Hon går i någon slags mittemellan grupp på ridskolan, erfaren barngrupp skulle jag väl säga :)
Kan hon fatta galopp sittandes "med tung sitskänsla" hemma när hon rider barbacka? Kanske öva mer hemma och få in samma övning som hon får göra på ridskolan så att det inte blir så stor kontrast?

(Jag tänker att det inte har med balans alls att göra, man kan ha bra balans men ändå ha jättesvårt att sitta lodrätt tex)
 
Kan det vara att hon tänker för mycket på stigbyglarna när hon ska sitta ner i traven med sadel? Att inte tappa dem när man skumpar osv? Ner med hälen osv. Barbacka slipper hon ju tänka på dem och kan bara sitta. Vi red ju ofta med sadel men med stigbyglar upplagda framför sadeln när jag var liten på ridskolan. Även efter att vi fått börja använda stigbyglarna så händer det rätt ofta att vi delar av en lektion la upp dem framför sadeln.

Ja kanske! Jag kan prova att variera henne lite hemma i traven alltså typ prova med korslagda stigbyglar i traven och låta benen hänga med och sen tillbaka i stigbyglar igen och be henne känna efter i bål, rumpa, lår och knä osv för att öka hennes egen medvetenhet kanske?
 
Men vill du inte att din dotter ska få så bra förutsättningar som möjligt för att lära sig riktigt bra ridning och att utveckla en bra sits?
Man kommer inte utveckla en bra sits om man står eller rider lätt varje gång det blir svårt att sitta. Likaså kommer man inte lära sig riktigt bra galoppfattningar om man alltid fattar ståendes för att det blir svårt att försöka sitta.
I framtiden kan ju hon välja själv vilken nivå hon vill lägga sin ridning på, men jag kan tycka att det är fint att hon får lära sig goda grunder så att hon sen har möjligheter oavsett vad hon själv vill satsa på. Vem vet - hon kanske kommer vilja tävla dressyr när hon blir lite större? Då behöver hon ju få öva även när det är svårt :)

Jo det är klart jag vill :) Jag är bara hennes mamma, jag tycker ridlektion och tränare är bra!
Jag ville mest höra hur man tänker allmänt, om någon hade något pedagogiskt mantra jag kan ge henne att bära med sig de stunderna.
Jag har några sådana själv jag brukar upprepa när det kör ihop sig, något känns läskigt osv.
 
Kan hon fatta galopp sittandes "med tung sitskänsla" hemma när hon rider barbacka? Kanske öva mer hemma och få in samma övning som hon får göra på ridskolan så att det inte blir så stor kontrast?

(Jag tänker att det inte har med balans alls att göra, man kan ha bra balans men ändå ha jättesvårt att sitta lodrätt tex)
Ja det kan hon! Hon gjorde det senast i måndags när vi red :)
 
Ja kanske! Jag kan prova att variera henne lite hemma i traven alltså typ prova med korslagda stigbyglar i traven och låta benen hänga med och sen tillbaka i stigbyglar igen och be henne känna efter i bål, rumpa, lår och knä osv för att öka hennes egen medvetenhet kanske?

Det låter som en bra idé! Eftersom hon har balansen barbacka så måste det ju vara nåt annat. Testa och berätta gärna hur det gick!
 
Jag tror också att ridläraren snarare menar "lägg inte vikten framåt, utan sitt mer bak i sadeln" snarare än att hon ska sitta tungt i sig. Du kan ju tipsa barnet att tänka på att hästar fattar galopp uppåt snarare än framåt, de lyfter ju upp båda frambenen och måste då ha plats att faktiskt komma just uppåt (tänk att hästen ska göra som en liten stegring just i fattningen), ändå slänger sig många ryttare framåt och tynger ner framdelen. De flesta hästar fattar ju galopp ändå, men en del klarar det inte, som min nuvarande, där måste jag instruera nya ryttare att de behöver vara noga med att han ska få plats uppåt för galoppfattningen, de måste sitta lite bakåt och öppna upp i höfterna, och att de inte ska "få panik" och slänga sig framåt för att det känns som att han bromsar. Så fort han har gjort själva fattningen kan man gasa på framåt, men inte just när han ska lyfta frambenen.
 
Ja kanske! Jag kan prova att variera henne lite hemma i traven alltså typ prova med korslagda stigbyglar i traven och låta benen hänga med och sen tillbaka i stigbyglar igen och be henne känna efter i bål, rumpa, lår och knä osv för att öka hennes egen medvetenhet kanske?

Jag har själv i perioder tyckt att det var lättare att sitta ner i traven utan stigbyglar än med. Det kräver (av mig) en större kroppskontroll att sitta ner i traven och dessutom hålla koll på stigbyglarna än att bara låta benen hänga ner.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 801
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp