Galoppen då?

A

ang

Nu snackar vi springa innan jag ens kan skritta, men hur fattar ni galopp? Och hur rider ni i galoppen (med tanke på avlastningssitstråden här på sidan)?
 
Jag kan absolut inget om galopp, kan åka galopp rakt fram typ men har funderat mkt på det och har testat olika varianter på fattningen och detta är min nuvarande åsikt.
För att få höger galopp, rid höger sluta och tänk galopp samtidigt som du puttar in höger bak lite extra med sittbenet. Mina hästar är överkänsliga så att tänka galopp kanske inte funkar på alla pållar men på mina funkar det bra.
Alltid avslastningssits i början tills ryggen hänger med.

Jag har en med supergalopp, otroligt stor och otroligt rund och hur samlingsbar som helst (han gör ungefär 40 galoppiruette om dagen i hagen så han är bra på det, alla åt höger dock..... :crazy:)och på honom kan man sitta ner ganska omgående men å andra sidan så orkar man inte galopera så länge på honom för det krävs lite mage att hänga med..... Bra galopp är jobbig galopp verkar det som :o. Carmenzita, du har testat den vackra silverhingstens galopp , den är inte att leka med eller hur? i början slängs man nästan ur sadeln.

På pållar som har svårt för en galopp, tex vänster galopp så rider jag höger sluta alldelles för länge och alldelles för överdrivet och i samma sekund som jag ganska burdust tvärsläpper sluta hjälpen så tänker jag galopp och då brukar de ramla in i rätt galopp och bli mkt förvånade själva :D

Men som sagt var, jag är ljusår från allt vad skolgalopper och sånt heter, jag snackar om galopp rakt fram, galopp på vlot är grym överkurs för mig på några år än typ... :smirk:
 
Om du är ljusår, då är jag eoner ifrån. Men det hindrar ju inte att man vill göra sitt bästa då man är ute och rider...

Har funderat, testat och klurat lite till över just fattningen och just det med sittben ska jag testa. Underskänkeln, dvs vaden lätt emot, fungerar ju - även detta är en känslig häst så man får hålla styr på tankarna ibland...

Testade galopp på volt för några veckor sedan, och kan säga att bärighetsträningen i skritt har givit suverän effekt. Upptäckte att galoppen fungerade bra som feedback, och inte minst uppmuntran. Inget vi tränar regelbundet dock, finns många steg innan.
 
Hm, hur sjutton fattar jag galopp? *tänker*

Låter inner höft komma fram, yttersidan samlar upp yttre bakbenet, mjuk förhållning i själva fattningen, som aktiveras genom en galopprörelse med bäckenet. *tror jag*

Ang. avlastningssits så kan man sitta i avlastningssits även i galoppen, det går att vinkla bäckenet något bakåt i en avlastningssits, men för att få en bra samling i galoppen behöver man sitta i mer centrerad sits för att komma till ökad samling. Det viktiga för att få en samlad galopp är dels en häst som har styrkan och dels att ryttaren kan följa hästens galopprörelse. Naturligtvis är det inte heller bra att sitta och luta sig bakåt om man vill ha hästen samlad i galoppen.

För mig finns inte någon "knapp" för galoppfattningen, utan jag använder min kropp och sits - förstärkt med skänklar och hand - för att förmedla det jag vill åstadkomma. Detta på en utbildad häst. På en outbildad häst behövs ofta lite större hjälper för att hästen ska förstå vad det är man vill.
 
Nu blev jag förvirrad när jag läste dina tips... :confused:
menar du rida höger sluta inför höger galopp men även på en häst som har svårt för vänster galopp ? Jag tänker mig att en häst med svårt för höger galopp (min) skulle må bra av en förberedande sluta till höger (alltså för vänster skänkel) för att hämta ytter bak. Eller tänker jag fel? Höger galopp startar väl med vänster bak? Och om hästen rusar in i galoppen (min) är det för att den använder skjutkraft istället för bärkraft på vänster ytter? Någon som vet?

Aker
 
Ja det låter kanske konstigt men är otrloigt effektivt på hästar som är verkligt svåra att få i en galopp åt ett håll. Försöker jag vara logisk och samla upp ytterbak så som du skriver så sprattlar de sig ur det på n¨tt sett, antar att det beror på att d vet vad som komma skall :D
 
Ok. Så min häst som startar höger galopp med en mega rusning skulle alltså fixa det bätter om jag rider en vänster sluta innan ? Han är också väldigt känslig och lär sig snabbt så det gäller att man vet vad man gör.... jag ska prova! Kom t.ex på att om jag gör en skritt piruett (stor) till vänster och sen flyttar honom lätt ut i spåret igen då går han bärigt av sig själv utan att förböja sig inåt och skjuta ut höger bogen :) men jag måste tänka flera gånger vad det är jag vill komma åt....svårt är det. Men desto häftigare när man kommit på ett knep.

Aker
 
hejsan jag har börjat med skolgaloppen på mitt halvblod nu.
kan ju berätta hur jag gör iaf :)

först kollar jag att allt stämmer tex böjning,bakben m.m.
sedan ställer jag i en lätt sluta och rör mitt bäcken i galopp takt sakta. det tar han från halt till och med nu :D
han e så duktig min älskling :love:
 
Jag har en bebbe så vi "rider" inte i någon gångart egentligen men vi lär oss att växla mellan dem.

För galopp så sitter jag, sneglar lite utåt och av gammal vana så lägger jag bak ytterskänkeln lite och så fattar hon. Oftast direkt men ibland springer hon in i den. Fattar både från skritt och trav, trav är svårt för mig för hon rör sig så stort.

Sen när hon fattat och fått in ngn form av rytm så ställer jag mig i lätt sits och varierar lite med att ibland belasta lite, hon har så skön galopp :) Försöker att bara sitta och "åka" med, inte störa.
 
Jag tycker alltid att det är lättast att lära in en viss smackning från marken innan man börjar med något från ryggen. Då vet hästen redan hur det funkar.

Nu har jag inte börjat med galoppen. Det enda jag gjort är att be henne om ett varv i galopp på volten när hon går på longerlinan bara för att hon ska få röra sig (kan inte rida nu). De har pytte små hagar ( :( ) och eftersom jag int rider kan jag inte galoppera ute heller.

Jag har då gjort så att först har jag lärt in traven (var ett tag sen nu) med en smackning när hon ska lyfta innerbak. M.a.o jag smackar när hon ska till att lyfta ytterfram = diagonal takt.

För galoppen lär jag in "dubbel smackning" = säger till henne att lyfta bakbenen "snabbt" efter varandra. Det lärde hon sig väldigt kvickt och så småningom kommer jag att kunna föra över detta till arbetet vid handen, troligtvis med ett spö som också anger den takten på rumpan, för att få skolgaloppen. Sen kan man föra över det till ryggen. Då börjar man ju få in hjälper som krånglar till det om hästen inte kan dem sen innan och då tycker jag att det är lättast att samtidigt som man ger hjälperna även smacka takten så vet hästen vad den ska göra och på det sättet lära in hjälperna, som borde vara såpass logiska att man inte behöver spendera någon större tid med att förklara dem.
 
Låter ju mystiskt, även om det funkar. I vänster galopp är ju den vänstra höften längre fram än den högra. Att då fatta v galopp ur höger sluta borde väl skapa en S-form i hästens rygg.
 
Intressanta svar, allihopa!! :bow:

Låter inner höft komma fram, yttersidan samlar upp yttre bakbenet, mjuk förhållning i själva fattningen, som aktiveras genom en galopprörelse med bäckenet. *tror jag*

Har testat vidare i helgen, och jag tenderar till att fatta galopp som jegra beskriver hopsamlingen av yttersidans bakben. Kräver dock mycket arbete, och inte så mycket av hästen som har fin galopp - utan av mattes sits. Fast just DET är ingen större nyhet.
 
Vi snackar iofs inte S-kurvor men min tränare vill nästan alltid att jag ska fatta rättvänd galopp ur förvänd sluta på volt. Får med ytterbogen och innerbak som min pålla gärna slängde in första språnget sätt ist lååångt under henne (är ju där i från slutan) och ger kanonfina fattningar. Jag är dock kass på dessa S-kurvos ni snackar om :crazy:
 
Det låter mer logiskt. I en förvänd sluta får man väl ingen s-kurva om jag fattat det rätt :confused:

Aker
 
Nja, alltså jag menar inte att du får en s-kurva ( i ryggraden) av en rätt riden förvänd sluta. Frågan gällde själva fattningen FRÅN fövänd sluta till galopp.
Eftersom hästen måste föra fram sin inre höft i galoppen och samtidigt är ställd åt motsatt håll så tycker jag det låter svårt att fatta en bra galopp. Och svårt att undvika en s-formad rygg. Rider man förvänd galopp ska väl hästen också vara vagt ställd åt galoppsidan? Men om syftet är att få med inner bak så kanske det är en bra metod. Har läst att Kyra förbereder sina hästar för galoppfattning m förvänd sluta och sedan rakriktar innan själva fattningen, fast då är det väl mera för att kolla upp så hästen tar hennes galopphjälper.
Hursomhelst är det intressant att höra hur andra gör.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 992
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp